کد خبر : 29561
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1395 - 9:39

فعالیت کشاورزی ارزش افزوده ندارد / روش های موثر در افزایش بهره وری از زبان معاون وزیر

یکی از مشکلات اصلی کشور کاهش منابع آبی از نظر کمی و کیفی است.

محمدعلی طهماسبی  افزود: یکی از مشکلات اصلی کشور کاهش منابع آبی از نظر کمی و کیفی است.
وی یادآورشد: برای آنکه جلوی هدر رفت منابع آبی گرفته شود، در بخش کشاورزی راهکارهای مختلفی پیش بینی شده است.
طهماسبی اظهار کرد: توسعه سیستم آبیاری نوین، توسعه تجهیزات نوسازی اراضی و انتخات گیاهان کم آب بر از جمله این راهکارهاست.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی دیگر از روش های موثر در افزایش بهره وری و مصرف کمترین میزان آب، استفاده از شیوه کشت نشائی است که برای تمام محصولات قابل اجرا محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: این شیوه کشت را می توان حتی برای محصولات جالیزی و در فضاهای باز و بسته استفاده کرد.
طهماسبی ادامه داد: انتقال محصولات آب بر به محیط های کنترل شده همچون گلخانه هاست که در آن با کمترین میزان مصرف منابع آب می توان حتی به بهره وری ۲۰ برابری همراه با کیفیت بالاتری برای محصول دست یافت.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در فضاهای کنترل شده همچون گلخانه ها، تمام نکات تغذیه ای و کشت محصولات رصد و از همین رو تمام نیاز گیاه تامین می شود.
وی با بیان اینکه در دنیا ۳٫۵ میلیون هکتار فضای گلخانه ای وجود دارد، مساحت کل گلخانه های ایران را ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار برشمرد.
طهماسبی از گسترش این نوع کشت در سال جاری خبر داد و ابراز کرد: تا پایان سال جاری یک هزار و ۵۰۸ هکتار باید به مساحت گلخانه های کشور اضافه شود که طی ۱۰ ماهه یک هزار و ۶۲ هکتار معادل ۷۱ درصد آن محقق شده است.
** انگور محصولی استراتژیک برای ایران
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۷۵ میلیون تن سالانه انگور در دنیا تولید می شود که ۷۰ درصد آن در صنایع تبدیلی فرآوری و باقی صرف تازه خوری می شود.
وی افزود: سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن سالانه در ایران انگور تولید می شود که جزء هشت کشور نخست جهان در این زمینه به شمار می آید.
طهماسبی یادآورشد: تولید کشمش دنیا ۲ میلیون تن است که یک دهم آن در ایران تولید می شود و ۷۰۰ هزار تن آن در چرخه صادرات و تبادل کشورها قرار دارد و باقی آن به مصرف داخلی هر کشور می رسد.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران در حدود ۱۵۰ تا ۱۴۰ هزار تن صادرات محصولات کشاورزی دارد.
وی اظهار کرد: سال گذشته برداشت محصول انگور و به تبع آن تولید کشمش برداشت بالایی داشت.
طهماسبی با بیان اینکه کشمش جزء اقلامی است که مشمول قیمت گذاری جهانی می شود، علت آن را صادراتی بودن این محصول اعلام کرد.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: به علت انباشت کشمش و اینکه از سال های قبل هم در انبارها موجود بود، امسال تولید جهانی خوب بود و عرضه بالایی رخ داد که منجر به کاهش تقاضا شد.
وی کاهش تقاضا را منجر به پایین آمدن نرخ کشمش در ایران اعلام کرد و ادامه داد: طی ۹ ماهه، بیش از ۹۳ هزار تن کشمش از ایران صادر شده است و همچنان این روند ادامه دارد.
طهماسبی اضافه کرد: برای رقابت در چنین فضایی، باید بهره وری باغ های انگور را افزایش داد و بتوان به جای برداشت ۱۶ تن در هر هکتار، حداقل ۳۲ تن از هر هکتار برداشت کرد.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی فرآوری کشمش برای افزایش صادرات و قیمت آن را موثر خواند و گفت: کشمش جزء اقلام مصرفی و خوراکی مردم محسوب می شود و باید در فرآوری آن نکات بهداشتی رعایت شود.
وی افزود: در این میان ارزش افزوده صادرات مستقیم انگور به مراتب بالاتر از کشمش است، ضمن آنکه انگور از جمله محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم محسوب می شود و از همین رو باید برای این موضوع هم تدبیری داشت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

** قانون مالیات بر ارزش افزوده نیازمند اصلاح است
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی همچنین درجمع شماری از بهره برداران زیتون شهرستان طارم گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده نباید مشمول حال کشاورزان شود و این قانون نیازمند اصلاح است.
محمدعلی طهماسبی افزود: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه مد نظر قرار گرفته است تا با دریافت نکردن آن از کشاورزان، زمینه جلوگیری از مهاجرت روستاییان فراهم شود.
وی با بیان اینکه فعالیت کشاورزی ارزش افزوده ای ندارد، یادآورشد: یکی از مسائلی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح است، تسهیل و رفع موانع تولید محسوب می شود که در آن موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده هم مطرح شد.
طهماسبی اظهار کرد: برخی مسائل همچون مباحث زیست محیطی، قانون است و دولت نمی تواند برای آن اقدامی انجام دهد و برخی مسائل دیگر جزء مصوبه های داخلی هیات وزیران به شمار می آید که مسئولان می توانند نسبت به اصلاح و بهبود آن اقدام کنند.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: مسائل زیست محیطی از جمله موضوعاتی است که تمام استان ها و کشاورزان با آن مواجه هستند و نمی توانند در حریم ها، فعالیتی انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: دولت موضوع مسائل زیست محیطی را به استانداران واگذار کرده است تا آنان متناسب با موقعیت و اقتضای هر منطقه نسبت به اصلاح و بهبود این مسائل اقدام کنند.
طهماسبی ادامه داد: ۸۵ درصد سیستم آبیاری تحت فشار از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند و کشاورزان و بهره برداران می توانند از این فرصت استفاده کنند.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان و شهرستان هایی که خواهان تخصیص میزان آب بیشتری هستند می توانند موضوع را از طریق نمایندگان حوزه انتخابیه خود برای پیگیری از طریق وزارت نیرو، دنبال کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.