کد خبر : 35146
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 - 12:16

عطاری ها گیاهان دارویی غیراستاندارد به مردم می دهند !

عطاری ها در برخی موارد گیاه دارویی غیر استاندارد به مردم ارایه می دهند.

طرح ملی جامع گیاهان دارویی در انتظار ردیف اعتباری از سازمان برنامه و بودجه /ایجاد ۵۰۰ هزار شغل طی پنج سال

پیمان یوسفی آذر مجری طرح گیاهان دارویی در حاشیه بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی صنعت گیاهان دارویی را یک اقتصاد بزرگ اشتغال زا بدون اتکا به نفت دانست افزود: این طرح اقتصادی در دنیا رو به رشد است و ایران با توجه به شرایط اقلیمی و تنوع تولید گیاهان دارویی می تواند در دنیا یک پیش قراول باشد.
وی اظهارداشت: در این طرح تولید استاندارد ( تولید مطابق با سیستم های ارگانیک و استاندارد)، فراوری، صنعت و تکنولوژی و در نهایت حوزه مصرف داروسازی (طب سنتی و طب ایرانی) توسعه مارکتینگ و بازار به عنوان یک حلقه کامل از زنجیره ارزش مزرعه تا مصرف را شامل می شود.
یوسفی آذر با بیان این که هدف این طرح تا سال ۱۴۰۰ به مدت پنج سال است گفت: براین باورم که باید اکثر وزارتخانه ها از جمله وزارت علوم، تحقیقا ت و قناوری، وزارت بهداشت، وزارت صنعت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای امر فرهنگ سازی وارد عمل شوند تا طرح جایگاه خود را در کشور پیدا کند.
وی معتقد است حتی برای توسعه این بخش باید با کمک رسانه های جمعی یک کمپین ملی برای تنویر افکار عمومی، تحریک تقاضا، استانداردسازی بازار و ایجاد پتانسیل برای صادرات فراهم کنیم.
یوسفی آذر گیاهان دارویی را از جهت دانش بنیان و علمی بودن از سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: این محصولات اقتصادی و عدالت محورند زیرا در دوردست ترین روستاهای کشور نیز قابلیت تولید و درامدزایی دارند.

** ضعف در توجه وزارت بهداشت به طب سنتی پاشنه آشیل گیاهان دارویی است
مجری طرح گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی پاشنه آشیل گیاهان دارویی برخورد ضعیف وزارت بهداشت با طب سنتی دانست و گفت: اجرای طرح ملی جامع گیاهان دارویی وابسته به طب سنتی است زیرا ۹۰ درصد گیاهان دارویی در طب سنتی مصرف می شوند که نیازمند یک ارتباط محکم مستقیم بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت است.
وی ضن گلایه از وزارت بهداشت درخصوص عدم توجه کافی به طب سنتی ایران افزود: وزارت بهداشت به هیچ عنوان وارد این حوزه نمی شود و با طب سنتی ضعیف برخورد می کند.

** ایجاد سالانه ۵۰۰ هزار شغل مستقیم با اجرای طرح ملی گیاهان دارویی
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون نرخ متوسط رشد اقتصادی دنیا سه درصد است درحالی که رشد اقتصادی گیاهان دارویی به ۹ درصد می رسد که به طور تقریبی سه برابر رشد را نشان می دهد که البته درحال حاضر تمامی کشورهای صنعتی دنیا و کشورهای جی ۸ به این سمت گام برداشته اند.
وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی ها باید سالانه حدود ۱۰۰ هزار شغل در حوزه گیاهان دارویی در بخش های مختلف ایجاد شود که در نهایتطی پنج سال آینده می توانیم بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کنیم.

** ایران تولید کننده ۹۰ درصد زعفران دنیا
یوسفی آذر با بیان این که ایران ۹۰ درصد زعفران دنیا را تولید می کند گفت: اکنون سرانه مصرف ما یک گرم است اگر تلاش کنیم سرانه مصرف را به پنج گرم برسانیم باید خود را اماده افزایش تولید برای مصرف ۸۰ تنی داخلی کشور به ۳۲۰ میلیون تن کنیم که در نهایت سلامت جامعه از لحاظ روحی، روانی، کاهش الزالیمر و بیماری های قلبی را سبب می شود.

** برنامه صادرات دو هزارتنی زعفران با نام ایرانی
وی مصر ف جهانی زعفران را ۴۰۰ تن عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح ملی جامع گیاهان دارویی باید این میزان را به دو هزارتن با نام برند ایرانی افزایش دهیم.

**عطاری ها گیاهان دارویی غیراستاندارد به مردم می دهند
این مقام مسئول با تاکید براین که برنامه ساماندهی بازار ۸۰ میلیونی داخلی را در مصرف گیاهان دارویی در دستور کار داریم گفت: درحال حاضر عطاری ها نه تنها ضعیف عمل می کنند بلکه تحت نظارت نیستند و حتی در برخی موارد گیاه دارویی غیر استاندارد به مردم ارایه می دهند.
وی با بیان این که مردم دنیا به سمت مصرف گیاهان دارویی روی اورده اند افزود: طبق گزارش سازمان ملل پیشروترین اقتصاد دنیا گیاهان دارویی معرفی شده به طوری که ۷ میلیارد انسان به گیاهان دارویی و طبیعت رواورده اند و این بدان معناست که مردم نمی خواهند مواد شیمیایی استفاده کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.