کد خبر : 34147
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 شهریور 1396 - 13:13

عشایر تسهیلات کم بهره با بازپرداخت طولانی می گیرند

تسهیلات کم بهره با بازپرداخت طولانی مدت به عشایر پرداخت خواهد شد

تسهیلات کم بهره با بازپرداخت طولانی مدت به عشایر پرداخت خواهد شد.

شاهپور علایی مقدم در حاشیه همایش بین المللی روز جهانی بز که در موسسه علوم دامی کشور در کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زندگی عشایری بر دام، مرتع، کوچ و زندگی عشیره ای استوار است، اظهار داشت: از ۴ میلیون هکتار از مراتع کشور حدود ۳۴ میلیون هکتار آن در اختیار عشایر است.

وی گفت: عشایر ایران جمعیتی بالغ بر ۱٫۸ درصد جمعیت کشور را شامل می شوند ولی ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می کنند که از مصادیق بسیار خوب بهره وری در تولید هستند به طوریکه هر یک نفر از عشایر گوشت ۱۶ ایرانی را تولید می کند.
وی افزود: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت عشایری کشور از طوایف و ایل های مختلف همچون شاهسون، بختیاری، کرمانج و… در بیش از ۱۵ هزار سامانه عشایری کشور پراکنده هستند و بیش از ۲۴ میلیون راس دام سبک کشور را که حدود ۲۸ درصد جمعیت دام کشور هست را در اختیار دارند.
وی همچنین گفت: جامعه عشایری یک جامعه مولدی هستند که با به کارگیری استراتژی کوچ و مبتنی بر دام و مرتع زندگی خودشان را می چرخانند در بحث تولید نقش به سزایی برای کشور دارند.
علایی مقدم ادامه داد: عشایر کمترین توقع و مزاحمت را برای دولت و حاکمیت دارند ولی بیشترین کارایی و بهره وری را این جامعه دارند.
قائم مقام سازمان امور عشایری گفت: از میزان کل ۱۹ میلیون راس بزی که در کشور وجود دارد ۸ و نیم میلیون راس آن در جامعه عشایری وجود دارد که از این میزان حدود ۱۳۰ هزار تن شیر و بیش از ۳۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می شود.
وی در خصوص تولید صنایع دستی توسط عشایر، اظهار داشت: همچنین ۴۰ درصد فرش صادراتی کشور از محل تلاش های عشایری هست و در بخش صنایع تبدیلی و گردشگری این جامعه فعالیت های خوبی دارند.
قائم مقام سازمان امور عشایری ایران در مورد برنامه های این سازمان افزود: با حمایت دولت و اختصاص تسهیلات ارزان قیمت در سال جاری و سال آینده حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره و با بازپرداخت طولانی مدت در ۷ برنامه اساسی به عشایر پرداخت خواهد شد که مهم ترین آن تکمیل زنچیره تولید گوشت قرمز تا سر سفره مردم است.
وی گفت: همچنین تکمیل زنجیره تولید لبنیات و فرآورده های لبنی ، توسعه باغدار در اراضی شیب داری که در اختیار عشایر است، توسعه گردشگری، توسعه صنایع تبدیلی و فراوری، توسعه کشت گیاهان دارویی و فعالیت شرکت های دانش بنیان و جوانان و زنان عشایری از دیگر برنامه ها در جهت تنوع بخشی تولیدات عشایری و برنامه های این سازمان است.
وی افزود: تلاش دولت این است که میزان سرانه درآمد عشایر را که در حال حاضر به طور میانگین یک میلیون و یکصد هزار تومان است به بیش از دو و نیم میلیون تومان تا برنامه ششم برسانیم که این مهم با استفاده از دانش بومی عشایر و تلفیقی از علم و تحقیقات و انتقال یافته های تحقیقاتی به عشایرمحقق می شود.
علایی مقدم اضافه کرد: مهم ترین وظیفه سازمان امور عشایر ایران و به تبع آن ادارات عشایر استان ها این هست که ارایه خدمات و پشتیبانی از عشایر کوچنده داشته باشند به طوریکه عشایر بکارگیری استراتژی کوچ به دنبال آب مجازی یعنی علوفه هستند.
وی گفت: با توجه به تنوع اقلیمی کشور ما و استقرار عشایر در ۱۵ هزار سامانه، تامین اعتبار برای عشایر و اختصاص بودجه های بلاعوض برای ارایه خدمات به کوچندگان در زمینه ایل راه ها و تهیه و تدارک انرژی های نو از جمله پنل های خورشیدی، ارتقای بهداشت و سلامت خانوارهای عشایری می تواند از جمله مهم ترین اقدامات برای رفع مشکلات عشایر کشور باشد.
این مسئول افزود: در دولت بعد از ۱۰ سال شورای عالی عشایری کشور تشکیل شده و دو مصوبه بسیار خوبی در آن داشته ایم که بیش از ۱۳ وزارت خانه و چندین دستگاه در ارتباط هستند که در ۲ موضوع مهم ارتقای سطح دانش و مهارت خانوارهای عشایری در طول برنامه ششم و ارتقای فرهنگ و مذهب و تداوم فرهنگ اصیل ایرانی عشایری هست.
وی اظهار داشت: ای دو موضوع همراهی و همیاری سازمان برنامه و بودجه و همچنین دستگاه های فرهنگی را می طلبد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.