کد خبر : 28721
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1395 - 20:03

عدم اجرای قانون، مشکل کشاورزی ایران/ صنعت گاوداری در آستانه نابودی/ اگر تعرفه واردات منطقی نشود شکایت می کنیم

صنعت گاوداری کشور در آستانه نابودی است و کم کم باید شاهد نابودی تولید باشیم.

صنعت گاوداری کشور در آستانه نابودی است و کم کم باید شاهد نابودی تولید باشیم.

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی ایران در امور دام گفت: صنوف در گذشته نقش و جایگاهی در بخش کشاورزی نداشتند. اگر چه قانون نظام صنفی باید از ۵۰ سال پیش اجرا می شد اما از این قانون و مزایای حاصل از آن در بخش کشاورزی بی نصیب و غافل ماندیم.

سید موسی رهنمایی در گفتگو با دهقان نیوز یکی از ویژگی های نظام صنفی را قیمت گذاری محصولات کشاورزی برشمرد و گفت: اتحادیه ها و تشکلها با تعیین قیمت ها و تایید آن توسط دولت، نقش مهمی ایفا می کنند که در گذشته این فضا فراهم نبود.

وی گفت: در حوزه دامداری و با شکل گیری و توسعه گاوداری های صنعتی و از طرفی تجاری شدن صنعت شیر، مواردی مانند تحویل سریع شیر به خریدار، نداشتن قانون حمایتی از گاوداران و همچنین نبودن همبستگی بین دامداران و نداشتن یک تشکل قوی و مقتدر باعث شده بود تا قراردادهای بین کارخانجات و گاودار عملا یکطرفه و به ضرر گاودار باشد.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده بود تا تمام شاخصه ها را کارخانجات تعیین کند و بازخورد منفی آن به دامدار می رسید. برای نمونه دامدار باید منتظر می ماند تا کارخانجات پول او را با تاخیر پرداخت کند. از سویی ضرر ناشی از رکود بازار هم متوجه دامدار بود.

رییس اتحادیه دامداران اصفهان با اشاره به اینکه در سال ۹۱ قیمت هر کیلو شیر ۱۲۵۰ تومان بود گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو شیر به ۹۳۰ تومان رسیده و این در حالی است که هزینه های تولید بالا رفته است. برای نمونه نرخ علوفه خشبی دو برابر شده است و متناسب با آن قیمت خرید شیر از دامدار افزایش پیدا نکرده است.

سید موسی رهنمایی گفت: مصوبه دولت در خردادماه ۹۳ برای اولین بار نور امید را در دل دامداران زنده کرد و عملا صنف کشاورزی را وارد تصمیم گیری ها کردند. در قالب این مصوبه قیمت معقول با حاشیه سود متعارف را برای دامدار در نظر گرفتند و قیمت شیر را ۱۴۴۰ تومان مصوب کردند. کارخانجات هم اعلام کردند ۲۶ درصد افزایش محصول را می پذیرند که دولت نپذیرفت. از سویی دامدار نه تنها افزایش تولید نداشت بلکه روز به روز هم تولید کاهش پیدا کرد.

وی در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه تعرفه واردات باید به نفع تولیدکننده باشد گفت: تعرفه واردات باید افزایش پیدا کند. نرخ معقول تعرفه واردات حق تولید کننده است.

وی بزرگترین مشکل کشاورزی ایران را عدم اجرای قوانین برشمرد و تاکید کرد: نمایندگان باید بجای تصویب قانون بدنبال نظارت بر اجرای قوانین باشند.

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی ایران در امور دام با اشاره به نقش مهم تولید ملی گفت: صنعت گاوداری کشور در آستانه نابودی است و کم کم باید شاهد نابودی تولید باشیم.

رهنمایی با تاکید بر اینکه باید نرخ تعرفه واردات به یک نرخ منطقی و معقول برسد به دهقان نیوز گفت: در غیر این صورت از تمام اهرم ها جهت شکایت به دیوان عدالت اداری و کمیسیون اصل ۹۰ استفاده می کنیم تا با متخلفین برخورد شود.

وی با بیان اینکه برای حمایت از تولید باید نرخ تعرفه واردات بالا برود گفت: برای مثال ما نیاز عمده کره را خودمان می توانیم در داخل تولید کنیم و نیازی به واردات آنچنانی نیست. کارخانجات تمایل دارند نرخ تعرفه واردات کاهش یابد چرا که برای آنها سود دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.