کد خبر : 29309
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 بهمن 1395 - 20:17

طرح پهنه بندی کشاورزی ؛ همسو با اقتصاد مقاومتی

طرح پهنه بندی کشاورزی همسو با برنامه های اقتصاد مقاومتی است

طرح پهنه بندی کشاورزی همسو با برنامه های اقتصاد مقاومتی است

کاظم خاوازی در حاشیه نخستین همایش مروجان پهنه در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این طرح در قالب نظام نوین ترویج کشاورزی اجرا می شود، گفت: از سال ۱۳۹۳ به عنوان نمونه در چهار استان آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه و گلستان اجرایی شد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته هشت استان دیگر به این طرح پیوستند، افزود: با توجه به استقبال فعالان بخش و ارزیابی صورت گرفته در پاییز امسال این طرح به تمام استان ها ابلاغ شد.
خاوازی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی پیشرو در طراحی و اجرای طرح پهنه بندی است، گفت: بخش قابل توجهی از ایده های طرح توسط این استان ارائه شده است.
وی با بیان اینکه اتفاقی که ما انتظار داشتیم یعنی ورود دانش به عرصه با اجرای این طرح در حال تحقق است، اظهارکرد: نتیجه این طرح را در افزایش تولید محصولات راهبردی همچون گندم می توان دید.
خاوازی با اشاره به اینکه پیش از اجرای این طرح مراکز خدمات کشاورزی به لحاظ فیزیکی و منابع انسانی در وضعیت مناسبی نبودند، یادآوری کرد: این طرح همزمان با جذب بیش از ۸ هزار نیرو در جهاد کشاورزی اجرایی شد.
وی با بیان اینکه طرح پهنه بندی مروجان را در راستای برنامه های اقتصاد مقاومتی وظیفه مند کرد، گفت: تعامل مروج با بهره بردار موجب تولید پایدار می شود.
خاوازی با اشاره به اینکه برنامه نظام نوین ترویج کشاورزی علاوه بر پهنه بندی بر مدیریت دانش و اطلاعات همچنین ساماندهی و پشتیبانی مراکز خدمات کشاورزی استوار است، گفت: این سه محور برنامه به صورت همزمان اجرا می شود.
وی به اثرات حضور کارشناسان در عرصه به عنوان عوامل پیش آگاهی در جلوگیری از بروز و شیوع آفات و بیماری ها اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش سن زدگی گندم در سال زراعی گذشته را می توان ناشی از همین حضور کارشناسان و همراهی بهره برداران دانست.
خاوازی در پاسخ به ایرنا در مورد ایرادهایی که به طرح وارد می شود از جمله استفاده از یک کارشناس دانش آموخته یک رشته مانند زراعت برای پوشش دادن کل فعالیت های یک پهنه اعم از زراعت، باغداری و دامداری گفت: به هر حال امکانات ما از نظر منابع انسانی محدود است و اگر قرار باشد برای هر زمینه فعالیت در یک پهنه یک کارشناس اختصاص دهیم نیازمند نیروی انسانی زیادی هستیم.
وی ادامه داد: از همین رو بهره گرفتن از توان بخش خصوصی در دستور کار است و در صورت همراهی این بخش همچون شرکت های خدمات مشاوره فنی شاهد موفقیت های بیشتری خواهیم بود.
خاوازی در عین حال با بیان اینکه در زمان حاضر از افراد خبره شاغل در ستادها به عنوان کارشناس موضوعی و کارشناس خبره همچنین از محققان مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان محقق معین برای کمک به مروجان بهره می گیریم، گفت: مروجان سرآمد هر یک از رشته های دانشگاهی مرتبط با بخش کشاورزی پشتیبان علمی قابل اتکایی برای مروجان هستند.
وی در همین رابطه ادامه داد: مروجان در صورت بروز مشکل می توانند از بهره برداران نمونه هر پهنه که دارای دانش تجربی هستند، کمک بگیرند.
خاوازی با اظهارامیدواری نسبت به رفع نواقص طرح پهنه بندی با کمک متخصصان، گفت: ارزیابی این طرح از مراکز جهاد کشاورزی و مروجان، نشانگر مثبت بودن طرح، افزایش شور و اشتیاق کشاورزان و آشتی بهره برداران با توصیه های کارشناسی است.
به گزارش ایرنا، طرح پهنه بندی از سه سال گذشته در استان آذربایجان شرقی شروع شده و در این مدت ۴۷۹ پهنه روستایی در استان تشکیل یافته که مسئولیت هر پهنه بر عهده یک مروج کشاورزی است.
این طرح ۲ هزار و ۹۴۸ روستا و ۶۲ شهر این استان را در برگرفته و در قالب آن به ۲۴۲ هزار بهره بردار خدمات ترویجی ارائه می شود.
نخستین همایش پهنه مروجان کشاورزی استان با هدف ایجاد انگیزه در جهت خلاقیت مروجان، تقویت اعتماد به نفس مروجان، ارتقای سطح آگاهی و تقویت قدرت تصمیم گیری مروجان پهنه های کشاورزی، بهره گیری از نظرات استادان و صاحب نظران مراکز علمی و تحقیقاتی و تجربیات مروجان برگزار شد.
در کنار این همایش نمایشگاه عکسی از فعالیت های مروجان کشاورزی با موضوع طرح پهنه بندی به نمایش گذاشته و به ۱۰ عکس برتر جایزه تعلق گرفت.
به دبیرخانه این همایش ۱۰۷ عنوان مقاله ارسال و ۵۳ عنوان پذیرفته شده بود که ۹ مقاله در قالب سخنرانی و ۱۸ مقاله در قالب پوستر ارائه شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.