کد خبر : 32482
تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1396 - 17:39

طرحی برای کاهش مصرف آب در کشاورزی / هزینه طرح برای کشاورز ؛ ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در هکتار

اجرای طرح در هر هکتار تنها ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برای کشاورز هزینه دارد.

اجرای این طرح در هر هکتار تنها ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان هزینه برای کشاورزان به همراه دارد.

با توجه به روند کاهشی بارش‌ها در استان‌های شمالی طرح آبیاری تناوبی‌تر و خشک کردن (A.W.D) با هدف حفظ و پایداری تولید برنج به‌عنوان یک محصول استراتژیک در شالیزارهای کشور اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در گفتگو با ایانا با بیان اینکه این طرح به‌صورت پایلوت در مزارع برنج شرکت‌های تعاونی استان مازندارن در حال اجرا است، گفت: هم‌اکنون این طرح در سطح ۱۲ هکتار از مزارع برنج پنج شرکت تعاونی تولید روستایی شهرستان‌های آمل، محمودآباد، میاندرود و جویبار به مرحله اجرا درآمده و پس از اطمینان از حصول نتیجه مطلوب در تمام شالیزارها اجرا خواهد شد.

نادر علیزاده عنوان کرد: حفظ عملکرد برنج در واحد سطح همراه با کاهش مصرف آب، کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از اتلاف کودهای شیمیایی، کاهش آلودگی آب‌های زیرزمینی از نتایج مثبت اجرای این طرح در شالیزارها است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی میانگین مصرف آب در مزارع برنج شمال کشور ۱۱ هزار مترمکعب در هر هکتار است، تأکید کرد: با اجرای طرح (A.W.D) به‌طور میانگین در هر هکتار ۲۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود؛ به عبارت دیگر پس از اجرای این طرح میانگین مصرف آب در مزارع برنج به هشت‌هزار و ۵۰۰ مترمکعب کاهش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره جزئیات این طرح بیان کرد: در این روش برای تعیین زمان آبیاری برنج، در هر هکتار مزرعه نشاءکاری‌شده چهار لوله پلی‌اتیلن به قطر سه اینچ و ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر که ۳۰ سانتی‌متر انتهایی آنها مشبک است تعبیه می‌شود، سپس ارتفاع آب در داخل لوله‌ها اندازه‌گیری شده و زمانی که سطح آب به ۱۰ سانتی‌متر زیر سطح خاک برسد مزرع برنج آبیاری می‌شود.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که اجرای طرح (A.W.D) چه میزان هزینه برای کشاورزان به همراه خواهد داشت، افزود: اجرای این طرح در هر هکتار تنها ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان هزینه برای کشاورزان به همراه دارد، ضمن اینکه لوله‌های تعبیه شده عمر مفید طولانی دارند و مدت‌ها نیاز به تعویض و صرف هزینه مجدد نیست.

به گفته وی، کشاورزان در نهایت هیچ راه گریزی از تغییر روش کشت و آبیاری برنج در استان‌های برنج‌خیر نیست، چرا که با ادامه کاهش بارش‌ها در استان‌های شمالی به‌زودی مصرف آب نیز به‌عنوان یک فاکتور تأثیرگذار در هزینه تولید مطرح خواهد شد.

علیزاده در پایان اظهار کرد: کشاورزان شالیکار می‌توانند با مراجعه به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها نسبت به چگونگی انجام این طرح در شالیزارهای خود اطلاعات لازم را کسب کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.