کد خبر : 38697
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 بهمن 1396 - 12:15

ساختار تعاونی های کشاورزی سنتی است/تعاونی های کشاورزی شرکای خارجی پیدا کنند/بسته تشویقی می دهیم

دیپلماسی کشاورزی باید تقویت شود.

دیپلماسی کشاورزی باید تقویت شود.

متوسط جذب سرمایه های خارجی در بخش کشاورزی در بهترین شرایط طی پنج سال اخیر سالانه حدود ۴۵ میلیون دلار بوده که نشان می دهد امکانات بیشتری باید برای جذب این سرمایه ها ایجاد شود.

دستیار وزیر جهاد کشاورزی و مجری سرمایه گذاری های خارجی در بخش کشاورزی با اعلام این مطلب در کارگاه اجرایی آخرین مدل های تامین مالی و سرمایه گذاری کشاورزی ایران گفت: ظرفیت جذب سرمایه های خارجی در این بخش طی پنج سال اخیر سالانه ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

دکتر حسین شیرزاد، نیروهای انسانی آموزش دیده، دسترسی آسان به مواد خام و منابع طبیعی ارزان، امکانات بازار داخلی و مجاورت با سایر بازارهای منطقه ای، معافیت ۱۰۰ درصدی گمرکی واردات ماشین آلات خط تولید صنایع پیشین و پسین کشاورزی و هزینه های پایین تولید و خدمات عمومی را از جمله مزیت های سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی خواند و اظهار داشت: از این مزیت ها باید استفاده بیشتری برای جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد.

وی در عین حال بر تقویت دیپلماسی بخش کشاورزی برای ورود سرمایه های خارجی تاکید ورزید.

دستیار وزیر جهاد کشاورزی درباره اولویت ها و سیاست های بخش کشاورزی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی گفت: احداث گلخانه ها، تولید و تکثیر و پرورش آبزیان به ویژه پرورش ماهی در قفس، احداث کارخانه های صنایع تبدیلی، فرآوری گیاهان دارویی و محصولات باغی مزیت دار، انتقال تکنولوژی نژاد اصیل و بهره ور دام گوشتی و شیری، سرمایه گذاری خارجی مشترک برای تولید و تکثیر بذور و مقاوم به شوری و خشکی، تولید و صادرات دارو و واکسن دام و طیور، کود پتاسه، فسفاته و سموم کشاورزی و انتقال تکنولوژی های نوین در تولید و صادرات ماشین ها و ادوات کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت از اولویت های سرمایه گذرای در بخش کشاورزی هستند.

وی افزود: بخش خصوصی و تعاونی های کشاورزی باید در این حوزه ها، شرکای خارجی پیدا کنند.

شیرزاد با بیان این که ساختار سنتی تعاونی های کشاورزی کارایی و جذابیتی برای جذب سرمایه های خارجی ندارند، تصریح کرد: تعاونی ها باید به سمت ساختارهای حرفه ای، شرکت مدیریت صادارت و برندسازی حرکت کنند، زیرا این شرکت ها در چارچوب زنجیره های تولید قرار دارند و ارزش افزوده به داخل زنجیره ها بر می گردد.

وی در ادامه، اعلام کرد: تجهیز و نوسازی اراضی شالیزارهای استان های شمالی، احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی خوزستان، اجرای سامانه های نوین آبیاری، احداث شبکه های زهکشی اراضی کشاورزی استان گیلان، اجرای عملیات آب و خاک و عملیات زیربنایی پرورش ماهی در قفس از طرح های اولویت دار برای بهره مندی از فاینانس خارجی هستند.

مجری سرمایه گذاری های خارجی بخش کشاورزی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی برای جذب سرمایه های خارجی در شهرک های کشاورزی مشوق هایی را ارایه داده است.

وی ارایه تضمیین های لازم سرمایه گذاری، امکان بازگشت سود سرمایه، اجاره بلند مدت زمین با نرخ های پایین و اعطای تسهیلات بانکی را از جمله مشوق های سرمایه گذاری خارجی در این شهرک ها بر شمرد.

شیرزاد، این بسته تشویقی را برای جلب سرمایه های خارجی در شهرک های کشاورزی جذاب توصیف کرد و گفت: بخش خصوصی و تشکل ها با استفاده از این بستر می توانند شریک خارجی پیدا کنند.

ضرورت برنامه ریزی برای جلب سرمایه در تعاونی ها

در این کارگاه آموزشی مدیر عامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران طی سخنانی بر تامین مالی و سرمایه از راه های متنوع تاکید کرد و اذعان داشت: این در حالی است که در بحث اعتبارات و سرمایه در وهله نخست فکر ما متوجه تسهیلات دولتی و بانکی می شود.

مهندس بنار افزود:ما باید با هوشمندی، برنامه ریزی و ارتباط مناسب بتوانیم از سرمایه های انباشت شده در داخل و خارج کشور در راستای اهداف مان استفاده کنیم.

وی تغییر نگرش در مدیران سازمان و شبکه های تعاونی را اصل و ضرورت به منظور جذب سرمایه خواند و تصریح کرد: نوع آموزش ها و اقدامات ما باید در این راستا باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.