کد خبر : 34714
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1396 - 13:08

روستاییان برای دریافت وام اشتغالزایی نگران نباشند

آیین نامه استفاده از منابع صندوق توسعه برای اشتغال روستاییان و عشایر در دستور کار دولت

آیین نامه استفاده از منابع صندوق توسعه برای اشتغال روستاییان و عشایر در دستور کار دولت

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، «سید ابوالفضل رضوی» در نخستین همایش «نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار» که در محل وزارت جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: روستاییان و عشایر برای دریافت وام اشتغالزایی نگرانی نداشته باشند، زیرا در صورت تصویب هیات دولت، این تسهیلات با کارمزد متوسط ۶ درصد برای عموم و کارمزد ۴ درصد برای روستاهای مرزی در اختیار تسهیلات گیرندگان قرار می گیرد.
به گفته وی، این وام به همه مشاغل پایدار و مطمئن از جمله کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، دوخت لباس و حتی صنایع فرآوری معدنی تعلق می گیرد.
رضوی همچنین گفت : در این آیین نامه پیش بینی شده است که فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اگر در روستاها اقامت بگیرند، می توانند از این تسهیلات کم بهره استفاده کنند.
وی گفت: آنچه مهم است تعیین بازار مصرف محصول تولید شده زنان روستایی و عشایری است زیرا ما برای نمونه در استان سیستان و بلوچستان، روستایی جهانی داریم که به دلیل دوخت لباس های محلی در دنیا بی نظیر هستند به شکلی که حتی لباس لویی سیزدهم فرانسه از لباس های دوخت زنان روستایی سیستان و بلوچستان بوده و امروز ما می توانیم این پیشتازی را حفظ کنیم.
معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری به برگزاری همایش بزرگ توانمندی روستاییان و عشایر در دوازدهم تا ۱۸ اسفندماه پارسال اشاره کرد و با یادآوری اینکه این همایش امسال نیز برپا خواهد شد، گفت: شرکت کنندگان در این همایش بویژه مهمانان خارجی بر این باور بودند که تنوع غذایی و کیفیت بالا روستایی و عشایری ایران بیش از تنوع غذایی شهرها و رستوران های شهری است و می توان برای همه این محصولات غذایی بازار مصرف تعیین کرد.
رضوی گفت: اکنون در ۱۰ استان کشور بازار مصرف لباس تولیدی در روستاها را مشخص شده است به طوری که انجمن قماش ایران با شرط اینکه لباس های تولیدی طبق الگوی آنها دوخته شود، خریدار همه آنها خواهد بود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری بر این باور است که در تمامی روستاهایی که دوخت لباس دایر شده از جمله استان های همدان، مرکزی، سمنان و استان های مرزی ایران، مهاجرت معکوس شده است.
وی یکی از مشکلات را بسته بندی محصولات در روستاها برشمرد و افزود: آموزش بسته بندی مناسب باید مورد توجه وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت و معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد.
رضوی افزود: برای نمونه در روستای گله سفید چهارمحال بختیاری عروسک هایی تولید می شود که ارزش ریالی تولید سه روزه آن ۵۰ میلیون ریال برآورد می شود اما باید بسته بندی در آنها تنوع یابد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از زنان خواست که مردان را به کارهای مشارکتی در روستاها تشویق کنند زیرا فعالیت های مشارکتی از قدیم الایام مربوط به روستاها و رو ستائیان بوده است که به طور مجدد باید احیا شود.
وی با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) که زنان را موتور محرکه جامعه برای انقلاب می دانست، گفت: اگر شما زنان پیشتاز و همگام با مردان به میدان ها نمی رفتید، انقلاب پیروز نمی شد؛ امام خمینی برای باور بود که در جامعه ای که زنان همدوش مردان یا جلوتر از مردان در فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نباشند، آن جامعه روی توسعه را به خود نخواهد دید.
رضوی اظهار داشت: در حدود ۲۰۰ سفر استانی که در سراسر کشور داشتم، نقش زنان در توسعه روستایی به مراتب قوی تر از نقش مردان بوده است.
وی اضافه کرد: برخی عنوان زن سرپرست خانوار را تحقیر می دانند در حالی که زنان قویتر از مردان و خوش قول تر از مردان فعالیت می کنند زیرا زنان در قول خود وفادارتر از مردان هستند پس بهتر است مردان نیز از این پس به جای قول مردانه قول زنانه بدهند به شرط آنکه زنان هم قول بدهند پروژه های خوبی را در روستاها دنبال کنند.
وی خاطرنشان کرد: در همایش نقش آفرینی زنان روستایی و عشایر یک هزار و ۳۶۳ روستایی و عشایر شرکت داشتند که بیش از ۷۵۰ نفر شرکت کنندگان دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری بودند.
به گزارش ایرنا، امروز یکشنبه در نخستین همایش «نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار» تفاهمنامه سه جانبه در زمینه ترویج محصولات سالم و استاندارد با مشارکت زنان روستایی و عشایری، بین وزارت جهاد کشاورزی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد ایران امضا شد.
در این همایش کتاب ۲۳ سال تجربه توانمندی های زنان روستایی و عشایری نیز رونمایی شد.

[ad_2]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.