کد خبر : 33687
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 شهریور 1396 - 10:00

رشد تولیدات کشاورزی در دولت یازدهم

میزان تولیدات بخش کشاورزی در سال گذشته به ۱۱۸ میلیون تن رسید که ۲۱ میلیون تن افزایش دارد.

رشد ۵ درصدی تولیدات بخش کشاورزی در دولت یازدهم

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، در سال ۱۳۹۲ و ابتدای شروع کار دولت یازدهم حجم تولیدات کشاورزی نزدیک ۹۷ میلیون تن بود که با اقدامات حمایتی و آموزشی، توسعه مکانیزاسیون، آبیاری تحت فشار، عملیات خاکورزی، حفظ منابع پایه آب و خاک و تغذیه مناسب گیاه میزان تولیدات این بخش در سال گذشته به ۱۱۸ میلیون تن رسید که ۲۱ میلیون تن افزایش دارد.
در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور رشد هشت درصدی تولید محصولات کشاورزی پیش بینی شده است.
این تولیدات که شامل انواع محصولات زراعی، باغی، دام، طیور، شیلات می شود در برخی از این محصولات منحصر به فرد همچون زعفران، پسته و انار، ایران رتبه اول تولید یا صادرات دنیا را دارد.
در چهار سال اخیر دولت یازدهم توانست در تولید برخی کالاهای اساسی همچون گندم و شکر به خودکفایی و خوداتکایی برسد.
وزارت جهادکشاورزی دولت یازدهم از ابتدای کار خود حمایت از کشاورزان را در دستور کار قرار داد که با افزایش قیمت خرید تضمینی اکثر محصولات اساسی توانست علاوه بر درآمدزایی و رشد معیشت کشاورزان رغبت در تولید را محقق کند.
در این مدت با وجود تحریم های ظالمانه علیه ایران و در نهایت اجرای برجام در اواسط فعالیت دولت این امکان فراهم شد با ارتباط گرفتن با ۶۰ کشور دنیا در بخش کشاورزی تحولاتی در این بخش از لحاظ انتقال دانش فنی و تکنولوژی نوین ایجاد شود.
با اجرای برجام حمایت های لازم از صادرکنندگان به عمل آمد، به طوری که فرایند صادرات را تا حدامکان تسهیل کرد.
کاهش واردات محصولات کشاورزی و رشد چشمگیر صادرات در چهارسال گذشته باعث بهبود تراز تجاری غذای کشور شد، به طوری که تراز تجاری غذای کشور در سال ۱۳۹۲ از منفی ۸٫۱ میلیارد دلار به منفی ۳٫۰۹ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۵ رسید که ۵ میلیارد دلار بهبود یافت. به عبارت دیگر افزایش صاردات و کاهش واردات بین ۷۵ تا ۸۰ درصد و همچنین کاهش قیمت های جهانی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد در بهبود تراز تجاری تاثیر داشته است.
این مهم در دولت دوازدهم در اولویت اقدام های بخش کشاورزی قرار دارد تا با در اختیار گرفتن منابع مناسب، تراز تجاری غذای کشور در افق ۱۰ ساله به صفر درصد برسد.
بخش کشاورزی که متولی تولید است از دیرباز مورد توجه دولت ها بوده به طوری که خودکفایی در تولیدات موادغذایی موجب استقلال کشورها می شود همچنین صادرات مازاد محصولات ارزاوری قابل توجهی برای کشورها به همراه دارد که در منافع ملی تاثیرگذار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.