کد خبر : 32420
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1396 - 13:26

راه‌اندازی پرورش مرغ با ۴ میلیون / کارآفرین: با فروش طلاهای همسرم  با ۵۰۰ جوجه آغاز کردم / تعجب می‌کنم چرا می‌گویند کار نیست؟

از جوانان روستا تعجب می‌کنم، چرا می‌گویند کار نیست؟

 

از جوانان روستا تعجب می‌کنم، چرا می‌گویند کار نیست؟

 

مرغ بومی یا همان مرغ‌های‌محلی ایران نوعی نژاد بسیار مقاوم به‌شمار می‌آیند. آنها در مقابل بیماری‌ها، گرما و سرما تحمل بالایی دارند و این مزیت باعث می‌شود که ایجاد یک واحد تولیدی مرغ بومی هزینه‌هایتان را کاهش دهد.

 

به گزارش تسنیم، مرغ بومی یا همان مرغ‌های محلی ایران، نوعی نژاد بسیار مقاوم به‌شمار می‌آیند. آنها در مقابل بیماری‌ها، گرما و سرما تحمل بالایی دارند و این مزیت باعث می‌شود که ایجاد یک واحد تولیدی مرغ بومی نه‌تنها هزینه‌هایتان را کاهش دهد بلکه شما را با ضرر و زیان کمتری ناشی از تلفات هم مواجه می‌کند.

 

*راه‌اندازی واحد کوچک پرورش مرغ بومی با ۴میلیون تومان

 

افزایش بی‌اعتمادی مشتریان به بازار مواد غذایی، می‌تواند یک فرصت طلایی برای تولیدکنندگان محصولات ارگانیک یا طبیعی تلقی شود، کافی است بدانید که بزرگترین بهره‌برداران از بازارهای جهان، افرادی بوده‌اند که نیازهای مشتریان را دقیق‌تر شناسایی کرده‌اند، به‌عنوان مثال استفاده از آنتی‌بیوتیک و مواد شیمیایی و دارویی در برخی واحدهای صنعتی و بزرگ مرغداری باعث شده است که مشتریان اعتماد خود را به این دسته از محصولات از دست بدهند و غذاهای ارگانیک یا در اصطلاح عامه بازار ایران «محصولات محلی» مشتریان زیادی را به خود جذب کند.

 

این موضوع می‌تواند برای شما کسب‌وکارهای کوچک و پردرآمدی را دست‌وپا کند، «پرورش مرغ بومی» یکی از مطلوب‌ترین این گزینه‌هاست، مطلوب از آن جهت که پرورش مرغ بومی در سطح صنعتی و مرغداری‌های بزرگ توجیه اقتصادی ندارد و در نتیجه تولیدکنندگان باتجربه و بزرگ قادر به رقابت با بازار کوچک شما نیستند، علاوه‌بر این مرغ بومی یا همان مرغ‌های محلی ایران، نوعی نژاد بسیار مقاوم به‌شمار می‌آیند. آنها در مقابل بیماری‌ها، گرما و سرما تحمل بالایی دارند و این مزیت باعث می‌شود که ایجاد یک واحد تولیدی مرغ بومی نه‌تنها هزینه‌هایتان را کاهش می‌دهد بلکه شما را با ضرر و زیان کمتری ناشی از تلفات هم مواجه می‌کند.

 

به‌جز این مقاومت نژاد بومی در مقابل تغییرات دما سبب می‌شود که شما بتوانید در هر نقطه از کشور یک مرغداری کوچک و کم‌هزینه دایر کنید، این درحالی است که واحدهای صنعتی و بزرگ پرورش مرغ در برخی اقلیم‌ها مانند مناطق گرم و کویری زیان‌دهی بالایی دارند.

 

براساس بررسی‌های کارشناسی با راه‌اندازی یک واحد کوچک پرورش مرغ بومی که صرف‌نظر از هزینه تهیه مکان نگهداری، بین ۴٫۵ تا ۶‌میلیون تومان برایتان هزینه دارد از دوره دوم پرورش به بعد تقریباً به سوددهی خالص و صد درصد می‌رسید.

 

 

 

*اخراج از کارخانه برای من تازه اول راه بود/ باید از واحدهای کوچک شروع کرد

 

کارخانه سیمان آبیک برخی نیروهایش را اخراج می‌کند و یکی از این اخراجی‌ها آقای محمد کوهبر بود که به‌دلیل تعدیل نیرو از کارخانه سیمان بیرون آمد. این جوان کرجی دست رو دست نگذاشت و با اراده‌ای قوی شروع به راه‌اندازی کارگاه پرورش مرغ بومی کرد. او کارش را با ۵۰۰ جوجه آغاز کرد ولی الآن ۱۰۰۰ مرغ بومی دارد و در حال گسترش کارش است. البته در حال حاضر از درآمدش راضی است زیرا کفاف خرج خانه‌اش را می‌دهد.

 

این فعال اقتصاد مقاومتی ساوجبلاغی جوجه‌های تهیه‌شده از بازار را به سالن می‌ریزد و این جوجه‌ها با مصرف غذای مخصوص خود طی ۴ تا ۶ ماه به مرحله تخم‌گذاری می‌رسند و او برخی مرغ‌ها را بعد از مدتی مثلاً ۲ تا ۳ سال که تخم می‌گذارند برای کشتار به کشتارگاه تحویل می‌دهد.

 

این تولیدکننده طرح مرغ تخم‌گذار بومی گفت: یکی از دغدغه‌ها برای شروع هر کاری سرمایه اولیه است، برای این حرفه با حداقل سرمایه می‌توان به تولید سودآور دست‌ یافت حتی در فضایی ۶۰متری ۱۰۰۰ جوجه مرغ بومی می‌توان پرورش داد. باید از وام‌های بسیج سازندگی استفاده کرد و باید از واحدهای کوچک شروع کرد و به جاهای بزرگ‌تر رسید.

 

*با فروش طلاهای همسرم  با ۵۰۰ جوجه آغاز کردم

 

این فعال اقتصاد مقاومتی می‌افزاید: بعد از اینکه از کارخانه سیمان به‌دلیل تعدیل نیرو بیرون آمدم با توجه به آشناییتی که با مرغ بومی داشتم دست روی زانوی خودم گذاشتم گفتم یا علی و تصمیم گرفتم یک سالن پرورش مرغ بومی راه‌اندازی کنم. دستم خالی بود و شنیده بودم که بسیج سازندگی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی حمایت می کند و به آنها وام می‌دهد. اما من نباید وقتم را تلف می‌کردم و تا آماده شدن وام طلاهای همسرم را فروختم و زدم به کار پرورش مرغ بومی. با خرید ۵۰۰ جوجه کار را شروع کردم و با وامی که از بسیج سازندگی هم گرفتم کارم را توسعه دادم. دو سالن ۲۵۰متری احداث کردم و در این سالن‌ها جوجه‌ها را رها کردم و بعد از ۶ ماه به سن تخم‌گذاری رسیدند. در حال حاضر من ۱۰۰۰ عدد تخم‌مرغی را که در روز تولید می‌شود در بسته‌های کارتن بسته‌بندی می‌کنم و به فروشگاه‌های اطراف منزلم می‌فروشم. در همان فروشگاه‌های اطراف منزلم به فروش می‌رسد دیگر به فروشگاه‌های خیابان‌های اطراف معمولاً نمی‌رسد. اما با گسترش کارم می‌توانم هم برای افراد بیشتری اشتغالزایی داشته باشم و هم درآمد خودم هم بیشتر شود. خودم بازاریاب خودم هستم.

 

*مرغ ارگانیک استفاده کنید سالمتر است/ مرغ صنعتی را با سیستم نور گول می‌زنند

 

محمد استفاده از مرغ‌های ارگانیک را برای سلامتی بدن انسان مهم دانست و تأکید کرد: مرغ و تخم‌مرغ‌های ارگانیک طرفدارهای پروپاقرصی دارند. کسانی که سلامتی برایشان مهم است از مرغ‌های ارگانیک استفاده می‌کنند. تخم‌مرغ بومی تولیدشده ارگانیک و بدون آنتی‌بیوتیک است و با تخم‌مرغ‌های صنعتی فرق دارد. تخم‌مرغ‌های صنعتی از قوت پایین‌تری برخوردار است و همچنین طبیعی نیست زیرا در برخی مرغداریها می‌آیند با انجام سیستم‌های نور روز را برای مرغ شب جلوه می‌دهند و آن مرغ گول می‌خورد و در روز ۲ عدد تخم می‌دهد. این غیرعادی است زیرا مرغ در یک محل ثابت است و فقط دانه می‌خورد و تخم می‌دهد اما مرغ بومی در سالن می‌چرخد و تحرک دارد.

 

 وی ادامه داد: همین تحرک مرغ بومی در قوت تخم‌مرغ تأثیر بسزایی دارد. به مرغ بومی من غذاهای شیمیایی نمی‌دهم و کاهو و هویج و ذرت و دانه مرغ کمی می‌دهم. من چون روستایی هستم دیده‌ام که مرغ بومی سالم‌تر و مفیدتر است . به مرغ‌های بومی بعد از یک سال می‌توان گندم داد اما به مرغ صنعتی نمی‌توانند گندم را بدهند زیرا دیگر پسند نمی‌کند زیرا به غذاهای غیرطبیعی عادت کرده است و مزه غذاهای دیگری زیر زبونش رفته است. مرغ‌های موجود در فروشگاه‌های عرضه مرغ ۴۵روزه هستند و در عرض ۴۵ روز جوجه‌ها با غذاهایی که به خورد آنها داده می‌شود به آن حد یک‌ونیم یا دوکیلویی می‌رسند که این غیرطبیعی است و این مرغ‌های صنعتی خواص بسیار کمتری نسبت به مرغ ارگانیک دارد.

 

 

 

*از شغلم نسبت به شغل گذشته‌ام بسیار راضی‌تر هستم/ خودم آقای خودم هستم

 

وی با ابراز رضایت از شغلش بیان کرد: الآن از شغلم نسبت به شغل گذشته‌ام در کارخانه بسیار راضی‌تر هستم زیرا دیگر کسی به  من دستور نمی‌دهد و مهم‌تر اینکه حقوقت ثابت نیست و بیشتر از زمانی که کارگر بودم درآمد دارم. و کسی بالاسرت نیست و همش دستور به شما نمی‌دهد. خودت آقای خودت هستی و بالاسری نداری. کار دست خودت است و می‌دانی که هرچقدر بیشتر تلاش کنی درآمدت بیشتر خواهد شد که این خودش به تولیدکننده انگیزه می‌دهد. در کارخانه سیمان که بودم می‌شد زمانی که ۳ ماه من حقوق نمی‌گرفتم و در امرار معاشم دچار مشکل می‌شدم و اما الآن در ماه حقوقم سر جایش است و حتی درآمدم بیشتر است و مهم‌تر اینکه در حال حاضر از خودم بیشتر راضی هستم و احساس خوشایندی دارم وقتی که تولیدات سالمی به مشتری‌ها می‌دهم و برای یک نفر نیز اشتغالزایی کرده‌ام.

 

*درآمد قابل‌توجه به‌شرط بازاریابی مناسب

 

وی درباره بازار فروش محصولات ارگانیک مرغ بومی می‌گوید: در ایران هنوز به‌درستی برای مصرف‌کننده فرهنگ‌سازی نشده است اما در اروپا محصولات ارگانیک طرفداران زیادی دارد و قیمت این محصولات به‌طور متوسط حدود ۳ برابر سایر محصولات است. اگر تولید‌کننده محصولات مرغ بومی بتواند بازاریابی خوبی داشته باشد و از امکانات مدرن مانند تبلیغات مجازی و بسته‌بندی مناسب بهره‌گیری کند می‌تواند فروش قابل‌توجهی داشته باشد زیرا محصولات مرغ بومی با محصولات صنعتی به‌خوبی قابل تمایز است و مشتریان ایرانی این تفاوت را متوجه می‌شوند.

 

به‌عنوان مثال پوسته‌های رنگی تخم‌مرغ و تفاوت گوشت مرغ بومی از ویژگی‌های بارز این محصول است و مصرف‌کننده ایرانی با تبلیغات مناسب حاضر است محصول سالم و عاری از داروی طبیعی و محلی را ولو با قیمت بالاتر خریداری کند.

 

*از جوانان روستا تعجب می‌کنم، چرا می‌گویند کار نیست؟

 

جوان ساوجبلاغی با اشاره به وجود ظرفیت‌های اشتغالزایی در روستاها بیان می‌کند: من در شهرستان ساوجبلاغ کارگاه پرورش مرغ بومی راه‌اندازی کردم و با خودم می‌گویم که ‌ای‌کاش من در روستا بودم اما تعجبم از جوانان روستا است که با این‌همه ظرفیت‌ها و پتانسیل برای کارکردن باز می‌گویند کار نیست و به شهر می‌آیند و مشغول مشاغل کاذب می‌شوند. و با سرخوردگی و عدم نتیجه یا به روستا برمی‌گردند و یا در شهر هضم می‌شوند متأسفانه. حالا قرار نیست همه جوانان یک روستا پرورش مرغ بومی راه‌اندازی کنند. در روستا حتی شما دو عدد گاو و چندتا گوسفند هم داشته باشید روزی‌تان می‌آید. در روستا می‌توان پرورش شترمرغ، بلدرچین و دیگر ماکیان را نیز راه‌اندازی کرد. کشاورزی نیز زمینه بسیار مستعدی برای اشتغالزایی و درآمد برای جوانان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.