کد خبر : 55256
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 شهریور 1399 - 4:48

رییس بنیاد ملی گندم کاران:

دولت برای قیمت گندم خوب عمل نکرد / کشاورز ثابت کرد منافع ملی را بر منافع خود ترجیح می دهد / گندم را ۲۵۰۰ تومان از کشاورز خریدند ولی کیلویی ۶۰۰۰ تومان وارد کردند!

دولت برای قیمت گندم خوب عمل نکرد / کشاورز ثابت کرد منافع ملی را بر منافع خود ترجیح می دهد / گندم را ۲۵۰۰ تومان از کشاورز خریدند ولی کیلویی ۶۰۰۰ تومان وارد کردند!

دولت به کشاورز خارجی یارانه می‌دهد.

دولت به کشاورز خارجی یارانه می‌دهد.

رییس بنیاد ملی گندم کاران گفت: دولت در فصل زراعی گذشته نرخ ۲۵۰۰ تومان را برای خرید گندم اعلام کرد، اما دولت برای واردات هر کیلو گندم ۶ هزار تومان پرداخت می کند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، عطالله هاشمی در برنامه سلام صبح بخیر رادیو ایران درباره موضوع خرید تضمینی گندم گفت: هر روزی که از زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم می گذرد، باعث کمبود گندم در سال آینده می شود. کشاورزان برای سال زراعی خود در حال برنامه ریزی هستند و این تاخیر موجب کاهش سطح زیر کشت گندم می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید و از سوی دیگر افزایش قیمت جهانی گندم، هزینه تولید به ازای هر کیلو، با سود معقول ۱۸ درصدی برای کشاورزان و البته قبل از گران شدن دوباره کود و سم که بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ درصد افزایش داشته است، نرخ ۴۸۰۰ تومان را پیشنهاد کردیم که این افزایش سرسام آور کود و سم هم باید به این نرخ اضافه شود.

هاشمی در ادامه توضیح داد: پیش از این دولت در فصل زراعی گذشته نرخ ۲۵۰۰ تومان را اعلام کرد. اگر با ارز نیمایی میزان هزینه واردات گندم را محاسبه کنیم، دولت در حدود ۶ هزار تومان برای واردات هرکیلو گندم هزینه می کند.

وی تصریح کرد: کشاورزان در طول انقلاب و این ۴۰ سال ثابت کردند که منافع ملی را بر منافع خودشان ترجیح می دهند. علی رغم اینکه عقب ماندگی اقتصادی شدیدی وجود داشته اما ما خودمان را مقید دانستیم که میزان گندم مورد نیاز مردم را تحت هر شرایطی تولید کنیم.

هاشمی ادامه داد: در رابطه با قیمت گندم، عقب ماندگی اقتصادی وجود دارد و سال های متوالی قرار بود در اجرای خرید تضمینی، قیمت پایه سال قبل به علاوه تورم اعلام شده از سایت بانک مرکزی، در افزایش قیمت گندم لحاظ شود اما فقط سه درصد در سه سال متوالی افزایش قیمت داشتیم. این در حالی است که به ازای هر سال باید ۲۰ درصد اضافه می شد.

رییس بنیاد ملی گندم کاران در ادامه بیان کرد: این موضوع دولت را محق جلوه می دهد که انگار افزایش قیمت به صورت مناسبی انجام می شود اما واقعیت این است که در سال های گذشته در رابطه با قیمت گندم خوب عمل نمی شده است.

وی ادامه داد: در نامه سرگشاده به رییس جمهور مشکلات اساسی تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم را یاداوری کردم. پایین آمدن سطح زیر کشت گندم موجب می شود که دولت برای واردات ۵ میلیون تن گندم در شرایط خاص کنونی و با وجود تحریم ها دچار مشکل و پرداخت هزینه گزاف شود. همچنین این کاهش سطح زیر کشت، کشاورزان را به سمت کشت‌های جالیزی و صیفی‌جات سوق می‌دهد که همین افزایش بی رویه کشت جالیزی، بدون بازاریابی مناسب، کشاورز و دولت را متضرر می کند.

هاشمی خاطر نشان کرد: در هیچ نقطه ای از جهان، مرسوم نیست که فروشنده در جلسه نرخ گذاری حضور نداشته باشد اما نزدیک به دو دهه است که ما در جلسات نرخ گذاری حضور نداریم. به همین دلیل ملاقات های زیادی با نمایندگان مجلس داشتیم و خوشبختانه کمیسیون کشاورزی مجلس طی یک حرکت تاریخی، کارگروهی برای اعلام خرید تضمینی در قالب یک طرح دو فوریتی طراحی کرد که سه نفر کشاورز به انتخاب وزیر جهاد کشاورزی، سه نفر از تشکل های دولتی فراگیر بخش کشاورزی یعنی وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی، رییس سازمان برنامه و بودجه مسئول تعیین قیمت محصولات کشاورزی هستند.

وی گفت: کلیات این طرح تصویب شده و در شورای نگهبان بررسی می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.