کد خبر : 36064
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1396 - 8:58

کشاورزان نه لابی دارند و نه تریبون و پول! / دولت برای اعلام نرخ گندم این دست و آن دست می‌کند

ما بارها گفته‌ایم قانون فصل‌الخطاب ما است.

ما بارها گفته‌ایم قانون فصل‌الخطاب ما است.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: آنهایی که کیفیت گندم را بهانه‌ای برای واردات اعلام می‌کنند، بدانند کشاورزان از ۸۰ رقم بذر گندم اصلاح شده در کشور استفاده می‌کنند که گندم تولیدی گلوتنی بین ۱۱ تا ۱۵ درصد دارد.

علیقلی ایمانی در گفتگو با فارس، در انتقاد به اینکه برنامه‌هایی که از صدا و سیما در مورد کیفیت نان و گندم پخش می‌شود، متاسفانه در نهایت توپ را به زمین کشاورزان می‌اندازد،‌ خاطرنشان کرد: همواره این صحبت به میان می‌آید که بالاخره گندم تولید داخل مشکل دارد یا نحوه تهیه آن، نحوه پخت آن در نانوایی‌ها که در نهایت همه کاسه کوزه را سر گندم می‌شکند، اما در جواب باید به یک سری نکات ضروری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه کارخانجات آرد مشکل را به گردن نانوا می‌اندازند،‌ خاطرنشان کرد: نانوا هم کیفیت گندم را بهانه می‌کند، در حالی که ما در کشت گندم از ۸۰ رقم بذر اصلاح شده گندم در کشور استفاده می‌کنیم و از نظر ژنتیکی تفاوتی ندارد. حتی برای غنی شدن بذر گندم از عناصری همچون روی در بذرمال کردن گندم‌ها استفاده می‌کنیم. مضاف بر آنکه کشاورزان با رعایت اصول به زراعی رعایت تناوب کشت و استفاده از مواد شیمیایی برای مبارزه با علف‌های هرز از نهاده‌های خوب استفاده می‌کنند.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران تصریح کرد:‌ هر سال ۶۰۰ تا ۷۰۰ نمونه گندم از نظر کیفی مورد آزمایش قرار می‌گیرد که گلوتن و پروتئین لازم را برای تولید نان‌های حجیم و تخت دارد.

وی با طرح این سؤال که مگر پروتئین مورد نیاز نان‌های حجیم چقدر است، گفت: طبق برآوردها گندم تولیدی کشور ایران از ۱۱ درصد تا ۱۵ درصد گلوتن دارد، در حالی که گندم دنیا که عده‌ای دلال این قدر سنگ وارداتش را به سینه می‌زنند، پروتئین ۱۳ دارد و ما باید اشکال را در جای دیگری بررسی کنیم.

ایمانی افزود: خیلی از اصول را رعایت نمی‌کنیم و نهایت توپ را در زمین کشاوران می‌اندازیم، اما باید پرسید چه کسی مهارت نانوا را در پخت نان بررسی می‌کند و آیا نانواهای ما آموزش لازم را دیده‌اند؟ آیا ما در خمیرگیری فرصت لازم را به مخمر می‌دهیم، تا خمیر کاملا آماده پخت شود؟ و آیا مکان نگهداری آرد در نانوایی‌ها بررسی شده، شیوه حرارت دادن نان را چه کسی بررسی کرده که با حرارت زیاد نان را می‌سوزاند و تحویل مشتری می‌دهد؟

وی در ادامه با انتقاد از سبوس گیری بیش از حد از گندم اظهار داشت: ۲۰ تا ۲۵ درصد گندم که بخش غنی آن است را به عنوان سبوس می‌گیریم و به حیوانات می‌دهیم و آرد سفید کم کیفیت را می‌خواهیم تبدیل به نان کنیم و به جای اینکه به این نکات توجه کنیم، تیشه به ریشه گندم تولیدی کشور می‌زنیم.

وی با انتقاد از فشار وارداتی‌ها برای واردات گندم تصریح کرد: ظاهرا این افراد نان‌شان در واردات گندم خوش طعم‌تر و کیفی‌تر است و هر روز یک بهانه در می‌آورند. یک روز آب برای کشت گندم، یک روز نمک و روز دیگر قیمت و کیفیت. در حالی که باید طبق تاکید مقام معظم رهبری و اصول اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخل را سرلوحه قرار دهیم. چرا که کشاورزان مانند وارداتی‌ها نه لابی خاص دارند و نه تریبون و پول که بخواهند حرف‌شان را بزنند.

وی تاکید کرد:‌گندم تولید کشور هیچ مشکلی از نظر کیفیت ندارد و ما تلاش می‌کنیم دیگر وارد کننده گندم نباشیم.

ایمانی در مورد اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم با گذشت ۳ ماه از آغاز فصل کشاورزی هم گفت: دولت این دست و آن دست می‌کند تا وزارت جهاد کشاورزی را راضی کند که قیمت گندم را زیاد افزایش ندهد و ما بارها گفته‌ایم قانون فصل‌الخطاب ما است.

وی گفت:‌ اگر قیمت تمام شده گندم ما بالاست به دلیل تورم و سودهای بالای بانکی است و کمبودهای حمایتی که دولت به بخش کشاوری تزریق می‌کند و نمی‌تواند ضایعات را کاهش دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.