کد خبر : 33831
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1396 - 11:41

در توسعه گلخانه از متوسط جهانی عقب تریم / محدودیت آب نباید مانع ظرفیت های کشاورزی شود

در توسعه گلخانه ها از متوسط جهانی عقب تر هستیم

وزیر جهاد کشاورزی: در توسعه گلخانه ها از متوسط جهانی عقب تر هستیم

 «محمود حجتی» در نخستین کنفرانس بین المللی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران که در محل دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: ایران به دلیل تنوع اقلیمی در بحث باغبانی گیاهان گرمسیری و سردسیری از مزیت های بالایی برخوردار است.
وی با یادآوری اینکه در ابتدای دولت یازدهم، معاون باغبانی در وزارت جهادکشاورزی محو شده بود، گفت: نخستین حرکت ما در آن زمان توجه به ظرفیت های موجود در حوزه باغبانی بود و توانستیم موسسه تحقیقات باغبانی را دوباره تشکیل دهیم.
حجتی تصریح کرد: با وجود محدودیت جدی آب، نباید مانع ظرفیت های بخش کشاورزی و حوزه باغبانی شویم؛ کشورمان ظرفیت های بسیار بالایی دارد و با استفاده از دانش علمی و تکنولوژی های نوین باید از ظرفیت های موجود برخوردار باشیم.
وی با بیان اینکه کشورمان در بخش عمده محصولات باغی جزوه ١٠ کشور برتر جهان است، گفت: با توجه به اقلیم های متنوع اغلب زمین های کشاورزی از ظرفیت ها و قابلیت های زیادی برخوردارند و آب تنها محدودکننده در حوزه باغبانی نیست و محدودیت های دیگری مربوط به پیوند، ژنتیک، تولیدات مقاوم به تنش های محیطی و چالش های محیطی مانند سرما، بیماری و آفت وجود دارد که امیدواریم در این کنگره بخشی از آن با تبادل نظر محققان داخلی و خارجی برطرف شود.
وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: امروز ما با توجه به تکنولوژی و دانش روز، در سواحل کشورمان در حوزه گلخانه، هیدروپونیک و تولید محصولات تجاری امکان فعالیت داریم و می توانیم محصولات اقتصادی تولید کرده و به بازارهای جهانی عرضه کنیم.
حجتی با بیان اینکه امروز باغات گلخانه ای مدرن در کشور وجود دارد، اظهار داشت: می توانیم از تلفیق آب شیرین و آب دریاچه ها، برای کشاورزی مناطق ساحلی و کویری بهره برداری کنیم.
وی با بیان اینکه در زمینه حضور در بازارهای جهانی، سرمایه، نیروی انسانی و اقبال جهانی را داریم که باید آنها را با تدبیر مدیریت کنیم، افزود: برخی از کشورها مانند روسیه، هشت ماه از سال را نیازمند محصولات خارج از فصل هستند که در کشور ما این ظرفیت وجود دارد و می توان بخشی از آن را در گلخانه ها تولید و برای کشور ثروت، اشتغال و رشد اقتصادی ایجاد کرد.
حجتی تصریح کرد: ما باید به تدریج به بازارهای جهانی پیوند بخوریم و برای تجارت محصولات کشاورزی برنامه ریزی کنیم و امیدواریم که در مسیر دستیابی به بازارهای هدف و شناسایی آنها در زمینه آماده سازی محصولات کشاورزی برای عرضه به این بازارها گام برداریم.
وی افزود: امروز محصول تولید می کنیم و بازار جهانی وجود دارد اما هنوز نتوانستیم در بسته بندی و صنایع تبدیلی و تکمیلی و لجستیک را حل کنیم که امیدواریم با تکیه بر توان علمی محققان این مشکل را حل کنیم.
به گزارش ایرنا، نخستین کنفرانس بین‌المللی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران صبح امروز با حضور محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی و استادان و کارشناسان امور باغبانی ایرانی و دیگر کشورها در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس آغاز به‌کار کرد.
این کنفرانس بین‌المللی با آرائه آخرین دستاوردهای بخش باغبانی تا ۱۶ شهریور برپاست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.