کد خبر : 30249
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 20:48

درآمدزایی یک زوج با پرورش کروکودیل + عکس

کمتر کسی است که وقتی زندگی ۱۵۰ سر کروکودیل در این جزیره را می شنود، از تعجب میخکوب نشود!

از وقتی کروکودیل ها پایشان به جزیره عجایب هفتگانه قشم بازشده، کمتر کسی است که وقتی زندگی ۱۵۰ سر کروکودیل در این جزیره را می شنود، از تعجب میخکوب نشود! آری؛ اینجا قشم است، سرزمین گرم جنوب با کارآفرینانی که مثل خودِ جزیره عجیب و غریبند و کروکودیل پرورش می دهند.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از بسیج سازندگی، در میان همه کارآفرینانی که در سراسر کشور و در برنامه های مختلف خبری و تلویزیونی می بینیم، کمتر دیده ایم که کسی کروکودیل پرورش دهد! شاید به همین دلیل باشد که کارآفرینان نوپک قشم، در سال ۱۳۹۴ عنوان کارآفرین برتر کشور را از آن خود کرده اند؛ به همین منظور خبرنگار ما، منطقه خلیج فارس پای صحبت «مژگان روستایی» و «بهروز سالاروند» زوج کروکودیل پرور نشستیم تا از چگونگی خلق این ایده تا تولد بچه کروکودیل ها در جزیره قشم و هنگام مطلع شویم.

ایده پرورش کروکودیل از کجا آمد؟

من (خانم روستایی) فارغ التحصیل رشته جانورشناسی هستم و برای اولین بار و به دلیل علاقه ام به جانورشناسی، می خواستم یک کار جدید را راه اندازی کنم، با توجه به اینکه پرورش کروکودیل در کشور وجود نداشت، با انجام کارهای مطالعاتی، این جانور را برای پرورش انتخاب کردم و در این راه همسرم نیز یار و یاورم بود و بسیاری از مسائل اجرایی کار را بر عهده گرفت.

در صحبت هایتان گفته بودید که ساکن تهران بودید، چرا جزیره قشم را برای اجرای این پروژه انتخاب کردید؟

با توجه به گرمسیر بودن این منطقه و نیاز کروکودیل ها به گرما و همچنین ظرفیت های گردشگری بالای قشم، سعی کردیم منطقه ای را برای پرورش کروکودیل انتخاب کنیم که هم از لحاظ شرایط آب و هوایی مناسب این جانور خزنده باشد و هم بتوانیم با ایجاد فضایی امن و خوب برای بازدیدکنندگان، زمینه استفاده از ظرفت های گردشگری منطقه را نیز فراهم کنیم و بتوانیم حتی به افزایش گردشگران کمکی کرده باشیم.

از آغاز کار بگویید و چگونه مولدهای کروکودیل را تهیه کردید؟

بهمن ماه ۱۳۸۹ مزرعه پرورش کروکودیل در جزیره هنگام راه اندازی شد. این مجموعه به عنوان فعالیتی نو در زمینه صنعت پرورش حیوانات در کشور و منطقه خلیج فارس کار خود را آغاز کرد. در ابتدا ۲۱ هزار متر مربع زمین با اعتبار اولیه چهار میلیارد ریال برای این کار در نظر گرفته شد. هشت سر کروکودیل بالغ نیز از کشورهای جنوب شرق آسیا با انجام تمامی تشریفات قرتطینه ای و حمل و نقل تامین، خریداری و به مزرعه منتقل شد که هم اکنون نیز به عنوان منبع اطلاعاتی جانورشناسی در زمینه کروکودیل در کشور شناخته می شود. یک سال بعد، بخش گردشگری مجموعه با عنوان «پارک کروکودیل نوپک قشم» با ۲۰ سر کروکودیل در جزیره قشم راه اندازی شد.

از کجا پارک کروکویل، سری در سرها در آورد؟

این مرکز به عنوان تنها جاذبه ی گردشگری جزیره قشم است که توسط بخش خصوصی احداث شده ، به دلیل جاذبه عجیب جانوری که دارد و در کشور بی نظیر است، مورد توجه گردشگران قرار گرفت و با تکثیر کروکودیل ها در سنین مختلف این جذابیت افزایش یافت. همچنین عوامل دیگری چون بازمانده بودن این خزندگان از زمان دایناسورها، سیما و نوع شکار این حیوان، وجود برخی حیوانات دیگر در پارک و همچنین وجود بزرگترین کروکودیل کشور در این مجموعه، نوپک را سرفرازتر کرد.

چه اقداماتی موجب شد این مجموعه به عنوان مجموعه برتر کارآفرینی در سال های ۹۲ و ۹۳ در استان هرمزگان و کارآفرین برتر کشور در سال ۹۴ لقب بگیرد؟

بحث کارآفرینی از اشتغالزایی جداست؛ گرچه این مجموعه نسبت به بسیاری از کارخانجات و کارگاه های استان از اشتغالزایی به مراتب پایینتری برخوردار بود؛ ولی خلاقیت و نوآوری در اجرای ایده ای جدید و دوری از کپی برداری های مداوم مشاغل معمول بارز، موجب شد این طرح در دو سال متوالی از طرف هیات داوران انتخاب و معرفی شود. همچنین تحقیقات و توسعه در بخش های مختلف پرورش این جانور منجر شد، این مجموعه به عنوان نماینده استان در بین تمامی طرح های کشوری، رتبه نخست را از آن خود کند.

هم اکنون چند نفر در پارک کروکودیل قشم مشغول به کار هستند؟

۲۵ نفر از نیروی کار عمدتا بومی، مجموعه پارک کروکودیل نوپک که به تازگی به جاده قشم- درگهان منتقل شده را یاری می کنند. شایان ذکر است نیروهای این مجموعه تماما زیر نظر آموزش های مختلف نگهداری این جانور قرار دارند.

چند سر کروکودیل در پارک کروکودیل نگهداری می شوند؟

۱۵۰ سر کروکودیل در این مجموعه وجود دارند که و بزرگترین کروکودیل مجموعه، ۴۰۰ کیلوگرم وزن و چهار متر طول دارد.

کروکودیل ها چگونه تولید مثل می کنند؟

کروکودیل ها تخم گذار هستند و بعد از حدود سه ماه تخم ها به بچه کروکودیل تبدیل می شوند. برای این مهم و رسیدن به زادآوری، مجموعه پرورش کروکودیل در سال نخست، به طور مداوم دما، رطوبت، آب استخرها و غذادهی را مورد سنجش قرار داد و تاثیر عوامل محیطی بر رشد این حیوان را بررسی کرد. از آنجا که دمای زیر خاک در برخی ماه های سال بسیار افزایش می یابد، عملا زادآوری کروکودیل را با مشکل مواجه کرد و به همین دلیل همه تخم ها به وسیله دستگاه «انکوباتور» و در فضای مصنوعی تکثیر می شوند و به سنین بلوغ می رسند.

از کروکودیل چه استفاده هایی در داخل می شود؟

کروکودیل های تولیدی در ان مجموعه اغلب برای مراکز باغ وحش و دیدنی مورد استفاده قرار می گیرد و متخصصان این مجموعه، تمامی مشاوره های لازم برای نحوه نگهداری و مراقبت های لازم را در شرایط مختلف به خریداران اعلام می کنند.

برای آینده این مجموعه چه برنامه هایی دارید؟

این طرح ۱۰ ساله بود و تا چهار سال دیگر صادرات به کشورهای مختلف را نیز آغاز خواهیم کرد. هم اکنون که پارک کروکودیل از سوزا به جاده قشم- درگهان تغییر یافته، فضایی بهتر برای گردشگران فراهم شده و سعی داریم با غنی تر کردن این مجموعه، علاوه بر شناساندن قشم به جهانیان، کروکودیل را نیز به عنوان یکی دیگر از جاذبه های عجیب قشم، به همگان بشناسانیم.و

بیشتر بازدیدکنندگان شما را چه افرادی تشکیل می دهند؟

اقشار مختلف جامعه برای دیدن این جانور به پارک کروکودیل می آیند. جذابیت ظاهری و همچنین قدمت طولانی نسل این جانور، مرزهای سن و جنس و قشر را درنوردیده و حتی بسیار دیده شده که بسیاری از بازدیدکنندگان برای چندمین بار از این مجموعه باردید می کنند. طبق آخرین آمارها، حدود ۳۰ درصد از بازدیدکنندگان این مجموعه برای بار دوم به دیدن کروکودیل ها می آیند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.