کد خبر : 29806
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1395 - 9:23

درآمدزایی با تبدیل حیات منزل به گلخانه + عکس

او کسی است که پارکینگ خانه اش را تبدیل به گلخانه کرد.

 

او کسی است که پارکینگ خانه اش را تبدیل به گلخانه کرد.

معصومه ولیپور از حیات منزلش یک کارآفرین نمونه شد. او کسی است که پارکینگ خانه اش را تبدیل به گلخانه کرده و با کشت گل و گیاه و نهال و صرف چند ساعت در روز در بازارهای محلی میعشت خود و خانواده اش را مهیا نمود.

اقتصاد مقاومتی و نقش آفرینی در این مقوله مهم و اساسی طی چهار سال گذشته به عنوان شاه بیت منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در اکثر دیدارهای معظم له با مسئولین و اقشار مختلف مرم مورد تاکید قرار گفته است که در تحقق این مهم زنان نیز دوشادوش مردان اثرگذار بوده و هستند.

بانوان خط مقدم مدیریت اقتصاد در خانواده آن هم از نوع مقاومتی اش، قرار دارند و با تغییر نگرش و ذائقه خود و اعضای خانواده بطور مثال دوری از تجمل و مصرف گرایی و با حمایت از تولید داخلی و ایجاد مشاغل خانگی و حتی کارآفرینی در اجتماع بزرگتر می توانند علاوه بر حفظ صنایع دستی و سنت های به یادگار مانده از نیاکانمان در قطع وابستگی به خارج برای تامین معیشت و مایحتاج زندگی خود و هموطنانشان مفید باشند.

 

 

 

البته مسئولین نیز باید بدانند که توجه به توانمندی های بانوان و ایجاد فرصت های شغلی برای این قشر می تواند آهنگ پیشرفت در حوزه اقتصاد مقاومتی را بصدا درآورد.

 

 

 

اداره کل اموربانوان و خانواده استانداری مازندران با برپایی نمایشگاه های عرضه توانمندی های بانوان کارآفرین و صاحبان مشاغل خانگی در شهرهای استان سهم مهمی در شناسایی و معرفی شایستگی های زنان در عرصه اقتصادمقاومتی ایفا می کند.

 

 

 

به بهانه برپایی نمایشگاه «برکت امید» ویژه توانمندی های بانوان سرپرست خانوار و کارآفرین در ایام الله دهه مبارکه فجر در ساری مرکز استان مازندران بر آن شدیم تا علاوه برمصاحبه با مریم جمشیدی، مدیرکل اموربانوان وخانواده استانداری مازندران درخصوص ایجاد نمایشگاه های معرفی توانمدی های بانوان، یکی از کارآفرینان نمونه شهرستان قائمشهر را معرفی کنیم.

 

 

 

مریم جمشیدی، مدیرکل اموربانوان وخانواده استانداری مازندران با بیان اینکه امسال بیش از ۵نمایشگاه ویژه بانوان در استان برپا شده و برپایی نمایشگاه مازرون سره را در دستور کار داریم، به خبرنگار شبستان گفت: این نمایشگاه ها با هدف معرفی زنان کارآفرین و نقش آفرین این قشر در اقتصادمقاومتی برپا می شود.

 

 

 

وی با بیان اینکه عمدتا صنایع دستی، انواع غذاهای سنتی و محلی مازندرانی، شیرینی های خانگی، مرباجات و ترشیجات، فرآورده های سبزیجات، نان های محلی، پوشاک، و عروسک های آئینی دست ساخته بانوان استان و گل و گیاه در این نمایشگاه ها عرضه می شوند، اظهار داشت: تلاش شده با معرفی بانوان کارآفرین و سرپرست خانوار به سازمان بسیج سازندگی و صندوق کارآفرین برای دریافت وام، موجبات حضور پررنگ آنها در عرصه تولید و کسب درآمد فراهم شود.

 

 

 

جمشیدی به فعالیت بانوان کارآفرین در بازارچه های دائمی شهرستان های آمل، بابلسر، تنکابن و بابل اشاره کرد و افزود: راه اندازی بازارچه دائمی در ساری نیز در دستورکار قرار دارد.

 

 

ابتدا خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید؟

 

با عرض سلام و خسته نباشید، همچنین تبریک دهه مبارک فجر، معصومه ولیپور هستم ساکن و متولد شهرستان قائمشهر دارای مدرک دیپلم که به حرفه گلخانه داری علاقه زیادی دارم و با وجود مشکلات زیادی که پیش رو قرار داشت مقاومت کرده و الان قریب هفت سال است با آغاز فعالیت در پارکینگ منزل مسکونی خویش تا راه اندازی گلخانه اجاره ای به تامین معیشت خانواده ام اهتمام دارم.

 

 

 

چطور شد که به پرورش گل بصورت حرفه ای روی آوردید؟

 

مشکل مالی که امروزه خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می کنند ازمهم ترین عوامل روی آوردن به کار بود. و کارخود را از حیات خانه و قلمه زدن گلدان ها یکی پس از دیگری آغاز و عرضه در بازارهای محلی و هفتگی قائمشهر، جویبار و ساری شروع کردم. تقریبا اولین مشتری گل هایم که یک سری از کاکتوس های پرورش یافته گلخانه محقرم را به ارزش یکصدهزار تومان خریداری کرد خواهر زاده همسرم بود. و این مرا راغب تر نمود تا فعالیت گل و گیاه را گسترش دهم. و با حدود ۲میلیون تومانی که از فروش در بازارهای هفتگی پس انداز شده بود توانستم مقداری پلاستیک و اسکلت فلزی خریداری نمایم و کمی فنی تر در منزل خود گل پرورش دادم و سپس با وام و فروش طلا هایم زمینی را اجاره کرده و گلخانه ای را راه اندازی کردم.

 

چند نفر در کارگاه شما مشغول کار هستند؟

 

خدا را شکر شاکرم که تنوانستم علاوه برمشارکت در تهیه مخارج زندگی، منبع درآمدی برای همسر و دو فرزند خویش باشم. اگر می توانستم زمینی برای احداث گلخانه خریداری کنم آنوقت با توسعه کارمان افراد بیشتری مشغول کار می شدند. سود این حرفه خوب است اما حمایت مسئولین را برای توسعه و گسترش گلخانه نیازمندم.

 

 

 

تعریفی از کارآفرین و کارآفرینی بفرمایید؟

 

کارآفرین به نظر من کسی است که دارای ریسک پذیری بالا باشد و با پشتکار و علاقه فراوان فعالیت کند. و برای افزایش دانش و آگاهی مرتبط با حرفه اش تلاش نماید. من خودم از طریق فنی و حرفه ای گواهی نامه گل و گیاه- گل های آپارتمانی- گل ها و گیاهان گلخانه ای- زالو درمانی را اخذ نموده ام. همچنین قصد شرکت در دوره آموزش تزئین و گلکاری ماشین عروس را دارم.

 

برای آینده شغلی خود چه برنامه ای دارید؟

 

تلاش دارم علاوه برخرید زمین برای احداث گلخانه، یک باب مغازه گل فروشی نیز راه اندازی نمایم.

 

 

 

آیا زن بودن محدودیتی برای حضور شما در عرصه اقتصادی است و اینکه خودتان را انسانی موفق می دانید؟

 

خیر زن بودن هیچ محدودیتی برای حضور در بازار کار برایم رقم نزده است. انسانی موفق هستم چرا که توانستم با لطف و عنایت خداوند متعال برای خود و خانواده ام درآمدزا باشم. اراده و پشتکار من در کار و تلاش بیرون از منزل زبان زد خاص و عام است. پشتکار من در گلخانه داری علاقه به همکاری را در همسر و فرزندانم را همراه داشته است. البته از سوی سپاه نیز کارآفرین برتر انتخاب شدم. و در نمایشگاه های مختلف در تهران و شهرهای مازندران حضوری فعال و مستمر دارم.

 

 

 

رمز موفقیت خودتان را بفرمایید؟

 

با توکل به خدا قدم اول را بردارید قدم های بعدی را خدا برایتان برمی دارد و روزی رسان اصلی خود خدااست. وجدان کاری و تولید محصولات با کیفیت نیز به موفقیتم کمک کرده است. روزی فرزندم از سربازی به مرخصی آمده بود و پول زیادی نداشتم که برای برگشت وی اختصاص دهم؛ گل هایم را به بازار هفتگی جویبار برده و گل دان ها را یکی پس از دیگری با قیمت ارزان تر به دست مصرف کننده رساندم و در این روز با توکل به خدا و اقامه نماز حاجت در آغاز کار روزانه توانستم ۴۰۰هزار تومان گل عرضه نمایم و نزد فرزندم شرمنده نشوم. با پشت سر گذاشتن هر مشکلی در کنار بساط گل هایم، سجده شکر به جا می آورم.

 

 

 

معیارهای یک کارآفرین موفق و جایگاه شکست را در حرفه گلخانه داری بفرمایید؟

 

پشتکار از ملزومات یک کارآفرین است.گرما و سرما و تغییر آب و هوا مشکلاتی را در این حرفه ایجاد می کند اما می توان با تجهیزات و بکارگیری لوازم مناسب از شکست جلوگیری کرد. بطور مثال در برف اخیر با اجاره داربست و خرید پلاستیک و سرپوشیده کردن بخی از گلخانه ام توانستم از خسارت احتمالی جلوگیری بعمل آورم.

 

 

 

الگوی شما در زندگی چه کسی است؟

 

خانم اقبال مربی فنی و حرفه ای که اصالتا اصفهانی است و در مازندران زندگی می کند با پشتکار و علاقه ای که دارد بهترین الگو برای من در ایجاد اشتغال و کسب درآمد بوده است. این بانوی اصفهانی با هر شکستی قوی تر گام برمی دارد و یاد ندارم که به خاطر جایگاه استادی از تلاش و کوشش در عرصه تولید و عرضه، کوتاهی کرده باشد.

 

 

 

برپایی نمایشگاه عرضه توانمندی های بانوان توانسته کمک حال شما باشد؟

 

اساسا برپایی نمایشگاه ها و بازارچه های دائمی برای فروش محصولات کارآفرینان، کاری قابل تقدیر و ارزشمند است اما می طلبد با تبلیغات و اطلاع رسانی و جانمایی نمایشگاه در محل رفت و آمد شهروندان زمینه عرضه بهتر تولیدات بانوان را فراهم آورد.

 

 

 

واما حرف آخر… به مسئولین چه توصیه ایی دارید؟

 

از مسئولین در جهادکشاورزی، سپاه، اموربانوان و خانواده استانداری، شهرداری ها تقاضا دارم اگر توان ارائه حمایت مادی به کارآفرین را ندارند لحظاتی را برای دلجویی، خدا قوت و دلگرمی به تولیدگران و کارآفرینان در نظر بگیرند. البته می توانند مشکلات سر راه کارآفرینان را با یک امضا و سفارش تلفنی هم مرتفع نمایند. بطور مثال سال ها قصد دیدار استاندار را داشتم اما محقق نمی شد تا اینکه در نمایشگاهی ایشان را ملاقات کردم و با یک تلفن ایشان مشکل وام من برطرف شد. اگر بازارچه دائمی نیز برای عرضه محصولات در شهرهای استان راه اندازی شود کارآفرینان کمتر با مشکل در بخش فروش مواجه می شوند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.