کد خبر : 34816
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 مهر 1396 - 13:47

خودکفایی در تولید گندم استمرار می یابد

با توجه به ذخایر پارسال گندم همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار می یابد.

بخش دولتی و خصوصی ظرفیت نگهداری بیش از ۱۸ میلیون تن گندم را دارد

یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفـگو با ایرنا افزود: از این میزان ۱۳ میلیون و ۵۷ هزار تن مربوط به ظرفیت سیلو و پنج میلیون و ۵۴ هزارتن مربوط به انبار است.
وی گفت: پنج نوع سیلوی ذخیره سازی گندم به شکل بتنی، فلزی، انبار مکانیزه، انبار ساده و نیمه مکانیزه، چادری و روباز داریم که توسط بخش دولتی و خصوصی نگهداری می شود.
به گفته وی، سیلوهای بتنی، فلزی و انبارهای مکانیزه برای نگهداری بلندمدت گندم و انبارهای ساده، نیمه مکانیزه، چادری و روباز برای نگهداری کوتاه مدت به کار گرفته می شوند.
وی، تعداد سیلوهای بخش دولتی را ۱۷۴ مورد به ظرفیت ۶ میلیون و ۲۱۳ هزارتن اعلام کرد و افزود: از این میزان ۱۱۴ سیلو برای نگهداری بلندمدت گندم است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: همچنین ۵۳۶ مورد سیلو با ظرفیت استاندارد ۱۱ میلیون و ۸۹۸ هزار تن توسط بخش خصوصی مدیریت می شود که ۳۷۲ سیلو برای نگهداری بلندمدت گندم به کار گرفته می شود.
به گزارش ایرنا، از آغاز فصل خرید تضمینی گندم تاکنون نزدیک ۹ میلیون تن گندم به ارزش ۱۱۶ هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شده است و با توجه به ذخایر پارسال گندم همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار می یابد.
براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی ۹۵ – ۹۶ هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری می شد.
در سال زراعی ۹۴ – ۹۵ قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳هزار و ۶۸ ریال بود.
طبق آمارها پارسال ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید شد که دولت ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزار تن را به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خرید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.