کد خبر : 37315
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 دی 1396 - 19:20

خرید برنج شناسنامه دار توسط دولت + جزییات

کشاورزانی که برنج مازاد فروخته نشده دارند مشمول این طرح حمایتی می شوند.

دولت برنج های با شناسنامه مازاد شالیکاران گیلان را خریداری می کند

سرپرست شرکت بازرگانی دولتی ایران شعبه گیلان از خرید برنج های شناسنامه دار مازاد کشاورزان استان به نرخ توافقی توسط دولت خبر داد.

یعقوب خضرایی در گفتگو با ایرنا افزود: کشاورزان گیلانی که برنج مازاد فروخته نشده، دارند و مایل هستند آن را به قیمت های توافقی اعلام شده دولتی بفروشند، مشمول این طرح حمایتی می شوند.
وی ادامه داد: به دنبال سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به گیلان و بررسی راه های رونق بخشی به بازار برنج بومی، طرح حمایتی خرید توافقی برنج های با کیفیت بومی اجرایی شده است.
به گفته خضرایی، کشاورزان بایستی قبل از عرضه برنج خود به اداره کشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کرده و معرفی نامه مربوط به سطح زیر کشت ، نوع برنج و میزان تولید را دریافت دارند.
سرپرست شرکت بازرگانی دولتی ایران شعبه گیلان افزود: این طرح خرید حمایتی اعلام شده فقط شامل کشاورزان شالیکار می شود و دولت برنامه ای برای خرید از کارخانه داران و دلالان ندارد.
وی گفت: نرخ خرید توافقی برنج بر اساس هشت درصد شکستگی به ازای هر کیلوگرم رقم صدری و هاشمی، ۹ هزار و ۱۰۰ تومان ، شیرودی پنج هزار و ۴۵۰ تومان و همچنین ندا و نعمت چهار هزار و ۸۵۰ تومان تعیین شده است.
خضرایی افزود : به ازای هر درصد شکستگی بیشتر از هشت درصد شکستگی تعیین شده از نرخ برنج کسر و به ازای شکستگی کمتر از هشت درصد، به نرخ برنج اضافه می شود.
وی ادامه داد: حداکثر شکستگی قابل قبول برای خرید توافقی برنج ۱۵ درصد و حداقل شکستگی قابل قبول برای افزایش نرخ خرید توافقی، هفت و نیم درصد تعیین شده است.
خضرایی با بیان اینکه برنج های قابل خرید توافقی باید تولید داخل و محصول فصل زراعی امسال باشند، تصریح کرد : برنج ها باید آفت زدگی نداشته و کاملا سالم باشند.
به گفته سرپرست شرکت بازرگانی دولتی ایران شعبه گیلان،‌ رقم های بومی صدری و هاشمی از کشاورزان گیلان و رقم های پر محصول شیرودی ، ندا و نعمت از کشاورزان مازندران خریداری می شود.
وی هدف از خرید توافقی برنج را خارج کردن بازار برنج داخلی از رکود ، حمایت از شالیکاران و تامین بخشی از ذخایر راهبردی برنج کشور اعلام کرد.
وی یادآور شد: در حال حاضر یک مرکز خرید در رشت و یک مرکز خرید در شهرستان رودسر واقع در شرق گیلان دایر شده و در صورت وجود استقبال، یک مرکز دیگر نیز در انزلی دایر می شود .
بیش از ۳۱۷ هزار بهره بردار در ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری گیلان فعالیت دارند و سالانه حدود یک میلیون و ۱۶۰ تن شلتوک به دست می آورند که از این میزان، حدود ۷۵۰ تن برنج سفید با کیفیت بدست می آید.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشوری را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج بعد از استان مازندران را دارد.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.