کد خبر : 33833
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1396 - 11:37

حال خوش شالیکاران با افزایش تولید و قیمت مناسب برنج

کاهش هزینه تولید با برداشت مکانیزه شالی مهمترین عامل خوشحالی شالیکاران است.

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گزارشی از آخرین وضعیت تولید و قیمت برنج به خبرنگار ایرنا گفت: با سیاست گذاری های صحیح دولت نسبت به کنترل و نظارت بر واردات برنج و همچنین توجه به مکانیزاسیون ، امسال علاوه بر کاهش هزینه تولید ، آرامش به نفع برنج کاران در بازار این محصول برقرار است.

وی اضافه کرد: اکنون ۹۵درصد شالی در مازندران برداشت شده که حدود ۹۰درصد شالی با استفاده از کمباین های مخصوص درو شده است.
وی کاهش هزینه تولید با برداشت مکانیزه شالی را مهمترین عامل خوشحالی شالیکاران عنوان کرد و اظهار داشت : به دلیل وجود کمباین های زیاد و ایجاد رقابت ،کارمزد دستگاه های دروگر نیز امسال نسبت به سال قبل کمتر شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران قیمت برنج طارم محلی در شالیکوبی ها به صورت عمده فروشی را ۸۸تا ۹۸هزار ریال در هر کیلو گرم به نسبت درصد شکستگی اعلام کرد و گفت : این قیمت به نسبت هزینه تولید ، برای شالیکاران با صرفه و رضایتبخش است.
حیدرپور پیش بینی کرد تولید برنج مازندران از ۹۵۰ هزار تن سال گذشته امسال به حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تن برسد.
او با اشاره به این نکته که برنج خوب و با کیفیت طارم محلی که حدود ۷۰ درصد شالی استان از این ارقام است، همواره دارای مشتری و تقاضا وجود دارد، از شالیکاران خواست تا محصول خود را تا قبل از واردات مورد نیاز برنج عرضه و به فروش برسانند.
وی گفت: از سال ۹۳ تاکنون واردات برنج براساس نیاز واقعی کشور بوده و امسال نیز ممنوعیت واردات برنج تا پایان برداشت برقرار خواهد بود.
وی وضعیت کشت دوم به ۲ روش نشا دوباره و پرورش ساقه شالی ( رتون ) یا به اصطلاح محلی دونوج نیز رضایتبخش توصیف کرد و بیان داشت: امسال ۳۵هزار هکتار از زمین های شالیزاری دوباره نشا کاری و حدود ۵۰ هزار هکتار نیز به روش رتون در حال پرورش است.
امسال ۲۱۳هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت شالی رفته است.
مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین های زراعی و باغی دارد و سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.