کد خبر : 33773
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهریور 1396 - 13:33

جامعه کشاورزی حمایت نمی شود / هزینه های تولید در کشاورزی بالاست

بدلیل عدم حمایت مناسب از جامعه کشاورزی عملا کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد.

بدلیل عدم حمایت مناسب از جامعه کشاورزی عملا کشاورزی توجیه اقتصادی خوبی برای کشاورزان ندارد.

دبیر نظام صنفی کشاورزی کرج گفت: مهمترین مشکل پیش روی این روزهای بخش کشاورزی، بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات کشاورزی است.

علی اصغر نجفیان در گفتگو با دهقان نیوز اظهار داشت: شرایط در بخش کشاورزی به گونه ای است که برخی محصولات کشاورزی بدلیل بالا رفتن قیمت تمام شده، ظرفیت لازم برای برداشت را ندارند و کشاورز در این خصوص متحمل ضرر و زیان می شود.

وی یکی از راهکارهای بهبود این وضعیت را توسعه صادرات محصولات کشاورزی برشمرد و گفت: در این خصوص تنها تعداد کمی از محصولات کشاورزی در زمینه صادرات دارای جایگاه خوبی هستند و در صادرات اکثر محصولات کشاورزی ضعیف هستیم.

وی یکی از دلایل بالا رفتن قیمت نهاده های کشاورزی و قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را وجود واسطه ها دانست و گفت: بعضا مشاهده می شود قیمت بذر یک محصول کشاورزی از زمانی که از تولیدکننده خریداری می شود تا زمانی که بدست کشاورز برسد قیمت آن دو برابر شده است و در این بین بیشترین سود را واسطه ها می برند و باعث می شود قیمت تمام شده محصول کشاورزی بالا برود.

دبیر نظام صنفی کشاورزی کرج از دیگر مشکلات بخش کشاورزی را کمبود منابع آب برشمرد و گفت: شیوه مصرف آب در بخش کشاورزی ایران بهینه نیست و راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی پایین است. در این خصوص جهاد کشاورزی باید بیش از گذشته در راستای ترویج راههای افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی گام بردارد و فرهنگسازی کند.

نجفیان گفت: عدم عرضه مستقیم محصولات کشاورزی توسط کشاورزان یکی دیگر از مشکلات کشاورزان است. بعضا مشاهده شده فاصله ی قیمت یک محصول از مزرعه تا بازار ۸۰ درصد افزایش پیدا می کند که ضرورت دارد مسئولین در این خصوص چاره اندیشی کنند تا کشاورز به سود واقعی خود از تولید برسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ورود تکنولوژی به بخش کشاورزی یکی از حلقه های مفقوده در این بخش است گفت: در کشاورزی ایران تاکنون نتوانسته ایم تکنولوژی روز دنیا را به مزارع منتقل کنیم. کشاورزان نخبه در این خصوص نقش اساسی دارند و باید شرایطی مهیا شود تا علم و دانش کشاورزان نمونه و نخبه به مزارع سایر کشاورزان منتقل شود.

وی در تکمیل این موضوع گفت: بعضا مشاهده می شود برخی باغداران بیش از ۵ بار در سال به باغات خود سموم می دهند و استدلال آنها هم این است که اگر باغ را سمپاشی نکنیم محصول ما از بین می رود در حالی که می بینیم همین باغدار به نتیجه مطلوب نمی رسد و از سویی ماندگاری سموم کشاورزی در محصولات افزایش پیدا می کند و سلامت مردم را هم به خطر می اندازد و این نشان می دهد که این باغدار دانش کافی را در این خصوص ندارد.

دبیر نظام صنفی کشاورزی کرج در بخشی دیگر با اشاره به عدم نظارت مطلوب جهاد کشاورزی بر روی توزیع سموم کشاورزی گفت: از زمانی که توزیع سموم کشاورزی آزاد شده است نظارت خوبی روی توزیع آن بین کشاورزان نمی شود. همانطور که داروخانه ها دارو را بدون نسخه پزشک به بیمار نمی دهند باید شرایطی فراهم شود تا تجویز سموم کشاورزی با تجویز متخصصان گیاهپزشکی صورت گیرد.

نجفیان گفت: در حال حاظر بدلیل عدم حمایت مناسب از جامعه کشاورزی شاهد آن هستیم که عملا کشاورزی توجیه اقتصادی خوبی برای کشاورزان ندارد و بعضا می بینیم کشاورزان معتقدند اگر زمین کشاورزی خود را بفروشند و تبدیل به پول کنند سود بیشتری نصیب آنها می شود.

وی در پایان گفت: وقتی که کشاورزان به سود واقعی تولید دست پیدا نمی کنند به حاشیه شهرها مهاجرت می کننده و روی به شغل های کاذب می آورند که در شان آنان نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.