کد خبر : 35344
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1396 - 13:50

تولید در کشاورزی ایران اقتصادی نیست / دولت برای مکانیزه شدن کشاورزی سرمایه گذاری کند / مدیران کشاورزی بدنبال افزایش بهره وری آب باشند

تولید در کشاورزی ایران اقتصادی نیست.

تولید در کشاورزی ایران اقتصادی نیست.

رییس خانه کشاورز کرمانشاه گفت: تولید در بخش کشاورزی ایران در شرایط کنونی اقتصادی نیست و اصلا صرفه ندارد.

فرمان صفری در گفتگو با دهقان نیوز مهمترین مشکل پیش روی کشاورزی ایران را مساله آب برشمرد و گفت: اگر مدیریت مصرف آب بدرستی انجام نشود هم تولیدکننده بخش کشاورزی ضرر می کند و هم به کشور آسیب خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه منابع آبی در کشور کم است افزود: پیش بینی می شود اگر مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی مدیریت نشود، طی ۱۰ سال آینده اکثر استان های کشور دچار خشکسالی مطلق شوند که با هیچ ابزاری قابل جبران نخواهد بود.

وی در تبیین اهمیت بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: مدیریت کشاورزی کشور باید در زمینه بهره وری و افزایش کارآیی مصرف آب در حوزه کشاورزی تمام تلاش خود را بکار بگیرد.

رییس خانه کشاورز کرمانشاه در بخشی دیگر با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد تولیدات کشاورزی ایران قابلیت رقابت با دنیا را ندارند گفت: برای مثال قیمت تمام شده محصولاتی مانند گندم، جو، کلزا و سویا در ایران ۱٫۵ برابر قیمت جهانی است و این موضوع بیانگر این است که هزینه های تولید در بخش کشاورزی بالاست و کشاورزی کشور مکانیزه نیست.

صفری ادامه داد: در فرایند کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی حدود ۲۰ درصد تلفات داریم که ضرر آن به کشاورز می رسد و باعث می شود قیمت تمام شده محصول بالا رود.

وی با اشاره به مباحثی پیرامون خودکفایی گندم گفت: نباید تنها با افزایش سطح زیر کشت به دنبال خودکفایی گندم بود. برای خودکفا شدن در یک محصول کشاورزی باید ضمن ثابت نگه داشتن سطح زیر کشت بدنبال افزایش راندمان تولید بوسیله ورود تکنولوژی و سرمایه گذاری در این بخش بود.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی ایران برای مدرن شدن نیازمند حمایت دولت است گفت: دولت باید برای مکانیزه شدن کشاورزی سرمایه گذاری کند تا تولیدات کشاورزی ایران توان رقابت با دنیا را داشته باشند.

رییس خانه کشاورز کرمانشاه کمبود نقدینگی را یکی دیگر از مشکلات این روزهای کشاورزان برشمرد و گفت: بعضا وجه حاصل از خرید محصول کشاورزی را پس از چند ماه به کشاورز پرداخت می کنند و همین موضوع باعث می شود تا کشاورز محصول خود را به دلال بفروشد و متحمل ضرر شود.

صفری در پایان با بیان اینکه تولید در بخش کشاورزی ایران در شرایط کنونی اقتصادی نیست و اصلا صرفه ندارد به دهقان نیوز گفت: کشاورز وقتی می بیند کار کشاورزی برایش صرفه آنچنانی ندارد انگیزه ماندن در روستا و کشت و کار را از دست می دهد و ناچارا با مهاجرت به حاشیه شهر به شغل هایی روی می آورد که در شان او نیست. در حال حاظر اکثر حاشیه نشین های شهر را کشاورزان تشکیل می دهند که در بلند مدت تبعات خوبی در پی ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.