کد خبر : 33734
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهریور 1396 - 9:24

تولیدات کشاورزی در آستانه خودکفایی/شاهرخ رمضان نژاد

افزایش تولیدات کشاورزی و بهبود امنیت غذایی جهت‌گیری اصلی وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

افزایش تولیدات کشاورزی و بهبود امنیت غذایی به اتکای تولید داخلی جهت‌گیری اصلی وزارت جهاد کشاورزی در چهار سال گذشته بوده است.
به دلیل محدودیت های اقلیمی به ویژه منابع آب و خاک، افزایش تولیدات با رویکرد افزایش در واحد سطح امکان‌پذیر است.
بر این اساس، وزارت جهاد کشاورزی «افزایش بهره‌وری» را راهبرد اصلی در مدیریت بخش کشاورزی و تهیه و تدوین برنامه ها، طرح ها و سیاست های کشاورزی قرار داده است و در دولت دوازدهم نیز تحقق و اجرای این راهبرد را پیگیری می کند.
در دولت یازدهم، تولید محصولات کشاورزی با رشد ۲۱ درصدی از ۹۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۱۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت.
با افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش سطح زیرکشت، تولید گندم از هشت میلیون و ۸۱۶ هزارتن در سال ۱۳۹۲ به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت و خرید تضمینی این کالای اساسی نیز از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۵ رسید.
تولید شکر از یک میلیون و ۱۲۳ هزارتن در سال ۱۳۹۲ به یک میلیون و ۶۴۳ هزارتن در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت و با استمرار سیاست های افزایش بهره وری و توسعه کشت پاییزه چغندرقند،ایران تا سال ۱۴۰۰ در تولید شکر نیز پس از گندم به خودکفایی می رسد.
کاهش وابستگی کشور به روغن از برنامه های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی است.
تولید کلزا با رشد سه برابری به بیش از ۱۸۰ هزارتن رسیده و با اجرای برنامه ای ۱۰ ساله ضریب خوداتکایی کشور در تولید روغن از ۱۰ درصد کنونی به ۷۰ درصد افزایش می یابد.
در دولت یازدهم، یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن ظرفیت سردخانه های کشور افزایش یافت و ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ظرفیت جذب مواد خام تولیدات کشاورزی افزوده شد.
۵۵ هزار میلیارد ریال برای توسعه ناوگان ماشینی بخش کشاورزی در چهار سال گذشته سرمایه گذاری شد و ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از ۱٫۲۶ اسب بخار در سال ۱۳۹۲ به ۱٫۶ اسب بخار در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت.
در راستای شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های مغفول بخش کشاورزی برای افزایش تولید واشتغال، ظرفیت تولید یک میلیون تن ماهی به شیوه پرورش در قفس در دریاهای شمال و جنوب کشور شناسایی و با نصب ۴۰۰ قفس کار تولید آغاز و در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۱۶ هزارتن ماهی با این تکنولوژی تولید شد.
گیاهان دارویی از دیگر ظرفیت های مغفول کشور است و با توجه به گرایش مردم به مصرف گیاهان دارویی، زراعت، توسعه کشت، صنایع فرآوری، بسته بندی و بازاریابی این محصولات در دست اجرا قرار دارد.
میزان بهره‏وری آب در سه سال اخیر ۶٫۰۷ درصد رشد داشت و بازده آبیاری از ۳۷ درصد به ۴۴ درصد و بهره‌وری آب به ازای هر مترمکعب از یک کیلوگرم ماده خشک غذایی با ۲۰ درصد افزایش به ۱٫۲ کیلوگرم در سال ۱۳۹۵ رسید.
نسبت کارشناسان ترویج به بهره بردار از یک نفر مروج به ازای ۳۱۳۱ کشاورز در سال ۱۳۹۲ به یک نفر مروج در ازای ۵۸۸ کشاورزی رسید و پنج برابر افزایش داشت.
پهنه‏ بندی عرصه‏ های تولیدی کشور در سطح هشت هزار واحد، ثبت نام ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بهره‏بردار در این پهنه ها، نوسازی ۵۰۰ مرکز خدمات کشاورزی و افزایش قابل توجه مروجان به کارگرفته در این مراکز به منظور ترویج، آموزش و انتقال یافته‏ های تحقیقاتی از اقدامات شاخص این دوره است.
تجاری سازی دانش فنی و توانمندی های فنآورانه در دولت یازدهم از رشد پنج برابری برخوردار شد و قراردادهای واگذاری و انتقال دانش فنی به بخش حصوصی از ۱۴ فقره در سال ۱۳۹۲ به ۷۴ فقره در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت.

 

شاهرخ رمضان نژاد /  رییس روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.