کد خبر : 37687
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1396 - 22:25

توسعه کشاورزی شهری با محور گلخانه های کوچک

توسعه کشاورزی شهری با محور گلخانه های کوچک مورد توجه بخش کشاورزی قرار گرفته است.

معاون وزیرجهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره به اهمیت صرفه جویی در مصرف آب و تولید بهینه در تمام بخش ها گفت: توسعه کشاورزی شهری با محور گلخانه های کوچک مورد توجه بخش کشاورزی قرار گرفته است.

 محمدعلی طهماسبی در آیین تجلیل از نمونه های بخش کشاورزی استان البرز در سال جاری که در موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، افزود: صرفه جویی بالای آب در گلخانه ها از مهم ترین علل توجه به این بخش است.
وی ادامه داد: به تازگی وزارت جهاد کشاورزی ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس به خاطر درآمد زیاد و صرفه جویی در مصرف آب را به تصویب رسانده که تولید ارزان و انبوه را درپی دارد بطوری که باید کوچک مقیاس ها زیاد شوند تا تولید در سطح اروپایی ولی قیمت ها چینی باشد.
وی با بیان اینکه شهرداری ها باید به دنبال سرمایه گذاری در ایجاد گلخانه های شهری باشند اظهار داشت: ایجاد این گلخانه ها موجب ایجاد اشتغال و تولید فراوان می شود.
وی این روند را کشاورزی شهری عنوان کرد که در دنیا به عنوان یک کسب و کار رونق گرفته است.
***رشد تولید محصولات کشاورزی در پی تحقیقات
طهماسبی در ادامه به تاثیر دانش و تحقیقات در افزایش تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ تولید محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بود که این عدد در سال ۹۵ به ۱۲۰ میلیون تن رسید و این درحالی است که میزان بارندگی از ۲۴۲ میلی متر به ۲۰۷ میلی متر رسیده و بارش ها نیز از برف به باران های لحظه ای تغییر کرده است.
وی به برخی از ظرفیت های ایجاد شده در این بخش اشاره کرد و افزود: در ۶ سال گذشته ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش آب و خاک اختصاص یافته که ماحصل آن دراراضی سنتی ۷۰۰هزار هکتار و در اراضی تجدید شده ۲۵۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار است.
وی با بیان اینکه در سال جاری نیز سه هزار میلیارد تومان اعتبار به آبیاری تحت فشار اختصاص یافته، ادامه داد: بر تسهیلات ارایه شده در این بخش ۸۵ درصد بخشودگی ارایه می شود که فقط با هدف صرفه جویی آب و بالارفتن بهره وری آب و محصول انجام می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی درامور باغبانی بیان داشت: همچنین در سال ۹۲ ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی حدود ۳۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تن بود و در سال ۹۵ این عدد ۱۶ میلیون تن افزایش یافت که به ۴۶ میلیون تن رسیده و قرار است به ۶۰ میلیون تن برسد .
وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی جزو طرح های اولویت دار وزارت خانه است و تسهیلات خوبی هم به آن اختصاص می دهند، تصریح کرد: گلخانه ها، صنایع تبدیلی و تکمیلی و انبارها که جزو تغییرکاربری ها نیستند، وزارتخانه برای آن ها بخشنامه کرده و برای سرمایه گذاری در آن مشکلی وجود ندارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت مراکز تحقیقاتی کشاورزی ایران در البرز گفت: این استان ویترین کشاورزی در کشور است، یعنی هر اتفاقی در البرز بیفتد تاثیر خود را در استان های دیگر می گذارد.
وی ادامه داد: هنرمندی کشاورزان البرزی باعث شد که سرآمد تولید در کشور باشند.
طهماسبی اظهار داشت: وجود مراکز دانشگاهی، موسسات تحقیقاتی و پژوهشی، کشاورزان پیشرو و نخبه و وجود ارتباط در سطح ملی و بین المللی موجب شده که البرز ویترین کشاورزی کشور باشد.
وی گفت: کشاورزان استان البرزبه دلیل پیشرو بودن درکارهای کشاورزی، نوآوری و به کارگیری فناوری ها در کشور تاثیرگذار هستند.
طهماسبی در ادامه با توصیه به کشاورزان حاضر در این آیین به بعضی از روش های مناسب باغداری اشاره کرد و یکی از این روش ها را گرده افشانی دانست و افزود: باغداران این استان باغ های خود را به عنوان پایلوت در این روش تولیدی و پرورشی قرار دهند زیرا استفاده از این روش حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش محصول از نظر کمی و کیفی در باغات و مزارع ایجاد می کند.
وی بیان داشت: ستاد گرده افشانی در وزارتخانه وستادهای استانی تشکیل شده و از کشاورزان می خواهیم مزارعشان را پایلوت کنند و در موقع سمپاشی از محصولات دوست دار محیط زیست استفاده کنند و در موقع شب و غروب که زنبورها خواب هستند از سم استفاده کنند و از زنبورداران هم می خواهیم زنبورها را گرسنه در محیط رها نکنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خطاب به کشاورزان گفت که دوران کشت های متراکم به خصوص در باغ ها سرآمده و پایه های جدیدی برای کشت بافتی تکثیر شده است و دیگر نباید انرژی و نیروی انسانی را برای کشت متراکم هدر داد.
وی همچنین استفاده از سایه بان را یکی از روش های مناسب برای بهره وری از آب و جلوگیری از خسارت به محصولات عنوان کردو گفت: از محل تسهیلات گلخانه ای برای ایجاد سایه بان در تمام نقاط ایران وام می دهند که این سایه بان ها برای جلوگیری از خسارات تگرگ و همچنین استفاده از آب آن است که حداقل ۳۰ درصد صرفه جویی آب را در پی دارد.
دراین آیین از ۴۸ نمونه بخش کشاورزی استان البرز که ۵ نفر از آنان نمونه کشوری شده بودند، تجلیل شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.