کد خبر : 35217
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1396 - 11:45

تنها قشری که حساب و کتاب ندارد کشاورزی است/در کشاورزی با سختی‌ مواجهیم/کار کشاورزی باید جمعی باشد

برای کشاورزی الزاما کار باید جمعی انجام شود.

برای کشاورزی الزاما کار باید جمعی انجام شود.

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری تعاون روستایی ایران گفت: یکی از مهمترین مشکلات تنظیم بازار عدم ثبت فعالیت‌های کشاورزی است.

عبدالرضا مسلمی در همایش طرح عضویت اعضای تعاونی کشاورزی در نظام صنفی کشاورزان استان همدان با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تامین غذا برای همه جمعیت را بر عهده دارد، اظهار داشت: بر اساس سیاست‌های راهبردی کشور قرار شده برای غذا متکی به بازوی خود باشیم.

وی ادامه داد: به اعتقاد وزارت جهاد کشاورزی به دلیل موقعیت سرزمینی با بحران‌هایی مواجه هستیم که سخت کشاورزی در کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه نوسانات بازار ناشی از تغییر قیمت غلات کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیان کرد: در راهبرد‌های وزارت جهاد کشاورزی اولین و بلند‌ترین گام تکیه بر تولیدکننده برای تحقق اهداف و سازماندهی کشاورزان در قالب شبکه‌های اجتماعی و اقتصادی مبتنی بر کار جمعی، گروهی و تیمی است.

وی با بیان اینکه کار در کشاورزی با توجه به نوسانات در طبیعت با سختی‌هایی برای تامین نهاده، آب، کشت و زرع و … مواجه هستیم، ادامه داد: برای کار کشاورزی الزاما کار باید جمعی انجام شود.

مسلمی با اشاره به اینکه کار تیمی و گروهی یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود، افزود: برای ایجاد کار جمعی حتما باید تغییراتی ایجاد کرد که نخستین گام آن اعتماد، انگیزه، همدلی و همکاری متقابل است.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای عمل به تعهد اصل را بر سازماندهی و حمایت از تشکل‌ها قرار داده است، افزود: ۱۶ کانال قانونی برای نظام صنفی وجود دارد که در بخش کشاورزی از ۱۵ مورد این کانال‌ها استفاده می‌شود.

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری تعاون روستایی ایران با تاکید بر اینکه سعی شده با استفاده از فرصت‌های قانونی شبکه‌های قوی در حوزه کشاورزی ایجاد شود، تصریح کرد: وزارت کشاورزی برای هر نوع تغییر و تحول در بخش کشاورزی شبکه را مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در اجتماع افراد بر اساس موضوع فعالیت خود دارای یکسری ساختار‌های حمایتی هستند که اصلی‌ترین آن هویت بخشی به فرد برای انجام فعالیت است، ادامه داد: همه فعالان در جامعه دارای هویت شغلی و صنفی هستند که براساس آن باید پاسخگو باشند.

مسلمی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌ها تنها قشری که هیچ حساب و کتابی برای ورود و خروج در آن وجود ندارد، بخش کشاورزی است، تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات تنظیم بازار عدم ثبت فعالیت‌های کشاورزی است.

وی با طرح این سئوال که چرا بعد از این همه سال نمی‌توانیم تولید پیاز و سیب زمینی را در کشور به نحوی تنظیم کنیم که حداقل امحا را داشته باشیم؟ ادامه داد: در بخش کشاورزی یک نظام دینامیک می خواهیم که بتواند اطلاعات کشاورزان را برای ارائه خدمات به کشاورزان ثبت کند.

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری تعاون روستایی ایران به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی در نگاه نو به بخش کشاورزی به دنبال رویکرد زنجیره‌ای به فرایند تولید است.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم حلقه‌ها را در کنار هم به گونه‌ای ساماندهی کنیم که منافع همه حوزه‌ها تامین شود، افزود: سند‌هایی در حال تدوین است که یکی از آنها مربوط به آموزش است.

مسلمی با اشاره به اینکه ارتباط اتحادیه‌ها با شرکت‌های تعاونی قطع شد چرا که اتحادیه‌ها از بالا به تعاونی‌ها نگاه می‌کنند، افزود: طرح عضویت اعضای تعاونی‌های روستایی در نظام صنفی کشاورزی با هدف کمک به بنگاه‌های اجتماعی و اقتصادی مد نظر است.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه نظام صنفی کشاورزی در کمیسیون اجتماعی تصویب شد اما در سطح هیات وزیران چند ایراد گرفته و برگشت داده شد، بیان کرد: آیین‌نامه دوباره بررسی شد و هفته آینده مجدد آیین نامه به دولت می‌رود و تصویب می‌شود.

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه کار کشاورزی منوط به داشتن پروانه شده است، تصریح کرد: اتحادیه‌ها و یا انجمن‌های صنفی در هفت گروه در ذیل یک مجمع فعالیت خواهند داشت تا تخصصی‌ترین به مسائل پرداخته شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.