کد خبر : 54973
تاریخ انتشار : شنبه 1 شهریور 1399 - 7:38

رئیس بنیاد گندم‌کاران:

هیچ جای دنیا این طور نیست! / هر چه اتفاق می‌افتد در همان اتاق تصمیم‌گیری است

هیچ جای دنیا این طور نیست! / هر چه اتفاق می‌افتد در همان اتاق تصمیم‌گیری است

هیچ کجای دنیا این طور نیست که دیگران برای تولیدکنندگان تصمیم بگیرند

اتحادیه‌ها و تشکل‌های تولیدی را در تصمیم‌گیری‌ها دخالت نمی‌دهند و در هیچ کجای دنیا این طور نیست که دیگران برای تولیدکنندگان تصمیم بگیرند، حداقل باید آنها هم حضور داشته و حق رأی داشته باشند.

رئیس بنیاد علمی گندم‌کاران گفت:‌ اگر دولت علاقه به واردات ندارد، باید گندم را حداقل به نرخ قیمت جهانی خریداری کنند، اما گندم‌کاران حاضرند ۱۰ درصد کمتر از قیمت جهانی بفروشند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، عطاءالله هاشمی تأکید کرد: گندم محصول استراتژیک است و هرگونه تعیین قیمت نامناسب و غیرکارشناسی، دولت را مجبور به واردات خواهد کرد که در این صورت دستاورد چندین ساله خود را از دست خواهیم داد.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ها و اخذ نظر کارشناسان ۱۰ درصد کمتر از قیمت جهانی کیلویی ۴۵۰۰ تومان خواهد شد، بنابراین دولت باید گندم کشاورزان را حداقل با این نرخ خریداری کند.

رئیس بنیاد علمی گندم‌کاران تأکید کرد: اگر دولت تمایل دارد گندم وارد کند، باید اجازه دهد تولیدکنندگان هم بتوانند گندم صادر کنند.

به گفته این مسئول، قیمت هر کیلو گندم در منطقه کردستان عراق ۵۵۰۰ تومان، در جنوب عراق ۶۵۰۰ تومان، افغانستان ۴۵۰۰ تومان و پاکستان ۴۰۶۵ تومان است، بنابراین تعیین نرخ کمتر باعث خواهد شد محصول استراتژیک ما به این کشورها قاچاق شود.

هاشمی همچنین به قیمت بالای نهاده‌ها از جمله خوراک دام و طیور اشاره کرد و گفت: اگر گندم به قیمت پایین خریداری شود، دامداران ترجیح می‌دهند، به جای خوراک گران گندم ارزان به دام‌های خود بدهند.

وی افزود: بر اساس ارزیابی‌هایی که انجام شده قیمت تمام شده یک کیلو گندم در تیرماه امسال ۵۰۷۴ تومان بوده که تعیین قیمت پایین موجب ضرر کشاورزان می‌شود و در تولید سال‌های آینده آنها نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

این مسئول به اهمیت گندم به عنوان محصول استراتژیک اشاره کرد و گفت: گندم غذای قشر متوسط جامعه است و ۴۴ درصد پروتئین و ۴۰ درصد انرژی دارد، سبوس آن هم ۸۰ درصد قیمت گندم را دارد و به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه دولت نباید با عدم برنامه‌ریزی تولید گندم استراتژیک را به خطر بیندازد، گفت: متوسط خرید گندم طی ۶ سال قبل از سال ۹۳ به میزان ۴هزار۸۰۰ تن بوده و طی ۶ سال اخیر معادل ۷ هزار و ۸۰۰ تن بوده است که زنگ خطری برای امنیت غذایی است.

وی تأکید کرد: اشکال کار اینجا است که اتحادیه‌ها و تشکل‌های تولیدی را در تصمیم‌گیری‌ها دخالت نمی‌دهند و در هیچ کجای دنیا این طور نیست که دیگران برای تولیدکنندگان تصمیم بگیرند، حداقل باید آنها هم حضور داشته و حق رأی داشته باشند.

رئیس بنیاد علمی گندم‌کاران تأکید کرد: هرچه اتفاق می‌افتد در همان اتاق تاریک تصمیم‌گیری است که معلوم نیست، آیا به صلاح تولیدکنندگان یا به ضرر آنها تصمیم می‌گیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.