کد خبر : 35775
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1396 - 23:54

تسهیلات کشاورزی باید قرض‌الحسنه باشد

معتقدیم تسهیلات بخش کشاورزی باید در حد قرض‌الحسنه باشد.

«محمود حجتی» در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز سخن می گفت، اظهار داشت: ۲۸۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام، به بهره‌برداری رسیده است.
وی با برشمردن اقدام های دولت تدبیر و امید برای بهره وری آب در کشاورزی افزود: تا پایان امسال ۲۰ هزار هکتار از طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به سیستان عملیاتی می شود.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: امسال در حدود ۹۰ هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار توسط کشاورزان اجرا شده و ۱۵۰ هزار هکتار دیگر نیز در دست اجراست.
حجتی حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های دولت برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را در طول تاریخ بی نظیر خواند و گفت: نوشتن یک نسخه واحد برای ۶۱۰ دشت، راه حل مشکل آب نیست و هر دشت نسخه خود را می‌خواهد و نسخه‌ای که نوشته می‌شود باید با کمک بهره‌برداران همان دشت باشد تا ملزم به اجرای آن باشند.
وی به اختصاص ۱٫۵ میلیارد دلار اعتبار با نرخ سود کم برای اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری اشاره کرد و آن را ظرفیت جدیدی برای توسعه مناطق روستایی و عشایری دانست که قرار است ۴۵ درصد آن به فعالیت‌های بخش کشاورزی در این مناطق اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: بهره برداران بخش کشاورزان طی این چهار سال ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در زمینه مکانیزاسیون، از بانک کشاورزی دریافت کرده‌اند.
وزیر جهادکشاورزی گفت: معتقدیم تسهیلات بخش کشاورزی باید در حد قرض‌الحسنه باشد و دولت هم بر این موضوع اصرار دارد اما مشکلات و نارسایی‌های بانکی و مالی مانع از تحقق این امر شده است.
حجتی همچنین گفت: یکی از اقدام های دولت یازدهم برای صرفه‌جویی در آب و استفاده از آب باران، انتقال کشت بهاره به کشت پاییزه بوده است و در این راستا کشت چغندر بهاره از ۲۲۷ هزار هکتار در گذشته به ۱۰۰ هزار هکتار کاهش یافته و متوسط عملکرد تولید چغندر قند پاییزه نیز به بیش از ۵۰ تن در هکتار رسیده است.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ما برای حل مشکل آب باید سبزی و صیفی را به گلخانه‌ها ببریم و همچنین از بذرهای گواهی شده در تولید محصولات استفاده کنیم.
به عقیده وی، ایران در ارتباط با قبل از تولید محصولات کشاورزی مشکل چندانی ندارد اما بعد از تولید در زمینه رساندن محصولات کشاورزی به بازار مشکلات زیادی وجود دارد که باید رفع شود.
وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: می توان با ایجاد صنایع غذایی، سردخانه، بسته‌بندی و سایر خدمات، ارزش افزوده محصولات کشاورزی در محیط روستا، مشکلات بعد از تولید را رفع کرد.
حجتی گفت: ایجاد سردخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته‌بندی، تغییر کاربری محسوب نمی‌شود و ما تسهیلات و موافقت اصولی آنها را در اختیار کشاورزان و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم.
به گزارش ایرنا، در این آیین که با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، از پنج نفر از کشاورزان در حوزه کشاورزی، سرآمد و مهندسی کشاورزی که تولید اشتغال کرده بودند با اهدای لوح قدردانی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.