کد خبر : 29845
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1395 - 9:44

بیمه کشاورزی ؛ نمکی بر زخم کشاورزان !

بیمه کشاورزی قرار بود سقفی باشد برابر بارش‎ ناملایمات بر قشر ضعیف روستایی و عشایری و مرحمی بر زخم زیان‎هایشان…

 

بیمه کشاورزی قرار بود سقفی باشد برابر بارش‎ ناملایمات بر قشر ضعیف روستایی و عشایری و مرحمی بر زخم زیان‎هایشان…

دانه‎دانه امیدش را با بذرها می‎پاشد تا روزی به آرمانش برسد… به هیچ نمی‎اندیشد جز سبز شدن رویاهایش. روزها یک‎یک در گذر بودند و او نیز همچنان به زمین می‎نگریست. ماه و خورشید جای خود را به یکدیگر می‎دادند و او همچنان در دلش بیمی همراه با هزارهزار امید موج می‎زد.

 

یک روز در میان تشعشعات صبحگاهی نقطه سبزی نگاهش را به خود خیره ساخت… آری … امیدش سبز شده بود. رو به آسمان کرد و خنده مستانه‎ای سر داد… و این آغاز رویش رویاهایش بود.

 

اما… روزی بادی سرد، وزیدن گرفت و ابرهای سیاهی بالای سر دنیایش را تنگ در گرفت و  سبزه‎های آرزویش به زردی گرایید و او هیچ کاری از دستش بر نمی‎آمد… زانوانش سست شد و در یک آن ثمر امیدش را به هوا دید.

 

به گزارش ایسنا، بیمه کشاورزی قرار بود سقفی باشد برابر بارش‎ ناملایمات بر قشر ضعیف روستایی و عشایری و مرحمی بر زخم زیان‎هایشان…

 

اما این مرحم خود نمکی شده بر زخم‎های روزگار که نه تنها دردی دوا نمی‎کند، قوزی شده بالای قوزها…

 

صندوق بیمه کشاورزی هنوز مطالبات سال قبل کشاورزان را پرداخت نکرده است

 

فرشاد بابایی، مدیر جهاد کشاورزی دلفان ، با اشاره به سرمای اخیر این شهرستان بیان کرد: سرما خیلی شدید بوده و بدون شک به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است.

 

وی ادامه داد: این سرما همچنان ادامه دارد و هنوز کارشناسان ما موفق نشده‌اند، بررسی و برآورد خسارت کنند.

 

بابایی یادآور شد: صندوق بیمه کشاورزی هنوز خسارات سال گذشته را پرداخت نکرده است و همین باعث می‌شود که استقبال کشاورزان از بیمه کم باشد.

 

 مدیر جهاد کشاورزی دلفان اظهار کرد: بیمه برای بخش کشاورزی نیاز است اما استقبال کشاورزان وقتی بیشتر می‌شود که خدمات بیمه بهتر باشد و در اسرع وقت مطالبات آنان پرداخت شود.

 

وی خاطرنشان کرد: به دنبال ترویج فرهنگ بیمه در بین کشاورزان هستیم و امیدواریم صندوق بیمه نیز در این راستا با ما و کشاورزها تعامل داشته باشد.

 

نحوه پرداخت بیمه باعث نارضایتی کشاورزان شده است

 

همچنین حمیدرضا غلامی، مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز در این خصوص بیان کرد: ۹۰ درصد کاهش باران در شهرستان داشته‌ایم و چون دو ماه از کاشت گندم دیم سپری شده، بدون شک خساراتی به این محصول وارد شده است.

 

وی با اشاره به سطح زیر کشت ۳۰ هزار هکتاری گندم دیم در الیگودرز، افزود: اگر این روند کم‌بارشی و سرمای شدید ادامه داشته باشد، بیشتر گندم‌های دیم از بین خواهند رفت.

 

غلامی با اشاره به سرمای شدید این شهرستان، تصریح کرد: در برخی مواقع حتی دمای هوا به ۱۴ درجه زیر صفر رسیده که این شرایط به بخش کشاورزی خسارت وارد می‌کند.

 

مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز در پاسخ به پرسشی درباره استقبال کشاورزان الیگودرزی از بیمه، گفت: امسال استقبال از بیمه کشاورزی بد نبوده اما نحوه پرداخت باعث نارضایتی کشاورزان شده است.

 

وی یادآور شد: متأسفانه صندوق بیمه کشاورزی هنوز مطالبات سال گذشته که تأیید هم شده را پرداخت نکرده است.

 

پیش‎بینی می‎شود امسال بیمه افزایش چشم‎گیری نداشته باشد

 

مهندس حاجی‎مراد بیرانوند، مدیرکل امور عشایر لرستان نیز در رابطه با بیمه عشایر اظهار کرد: طبق آمار سال گذشته حدود ۳ هزار و ۸۵۷ خانوار عشایر استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‎اند.

 

وی اضافه کرد: همچنین طبق آمار ۱۳۶ هزار و ۳۴۸ راس دام عشایر بیمه شده‎اند تا در صورت هر گونه آسیب و تلفات، خسارت عشایر جبران شود.

 

بیرانوند میزان بیمه شدگان اجتماعی عشایر را طی ۶ ماهه امسال ۷۲۳ خانوار عنوان کرد و افزود: همچنین طی این مدت ۴۰ هزار و ۳۸۱ راس دام تحت پوشش بیمه قرار گرفته‎اند.

 

مدیرکل امور عشایر لرستان بیان کرد: آمار بیمه در نیمه دوم سال بیشتر از ۶ ماهه اول سال است چراکه در ابتدا مشغول خرید و فروش نهاده و دام هستند و در نیمسال دوم بیشترین آمار بیمه را داریم.

 

وی گفت: متاسفانه چندسالی است که صندوق بیمه محصولات کشاورزی که زیرنظر بانک کشاورزی است به تعهدات خود عمل نکرده و این باعث شده عشایر رغبتی برای بیمه کردن خود و دامشان نداشته باشند برای همین پیش‎بینی می‎شود امسال بیمه افزایش چشم‎گیری نداشته باشد.

 

کشاورز انتظار دارد بدون توجه به اینکه خسارت دیده یا نه، به او غرامت پرداخت شود

 

مهندس نامدار صیادی، معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در ادامه گفت: بیمه کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خظرات احتمالی فعالیت‎های کشاورزی و کاهش نتیجه نوسانات درآمدی کشاورزان مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

 

وی اضافه کرد: از سال ۶۳ پس از تصویب بیمه کشاورزی، صندوقی تحت این عنوان و با هدف بیمه کردن انواع محصولات کشاورزی و دامی برای دستیابی به اهداف بخش کشاورزی در بانک کشاورزی شروع به فعالیت کرد.

 

صیادی ادامه داد: در حال حاضر بیمه محصولات کشاورزی تنها جایگاهی است که اگر محصولات کشاورزی، دام، طیور و آبزیان دچار خسارت شوند می‎توانند غرامتی دریافت کنند.

 

معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: در سال‎های گذشته از طریق ماده ۱۲ و مدیریت بحران اگر به کشاورزی خسارت وارد می‎شد می‎توانست هزینه‎ای را برای جبران دریافت کند اما حال تنها مامن و ماوای کشاورزان صندوق بیمه کشاورزی است.

 

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تنها سطح تحت پوشش بیمه زیربخش زراعت حدود ۷۵ هزار و ۷۳۹ هکتار بود و نزدیک به ۴ هزار و ۳۷۰ هکتار خسارت به این حوزه وارد آمد. برآوردی که برای آن به عمل آمد حدود یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان بود که تا به حال ۵۰ درصد آن محقق شده است.

 

صیادی سطح باغ تحت پوشش بیمه را ۲۰۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: همچنین در این مدت ۱۲۴ هزار راس دام و ۱۴ هزار و ۳۶۴ مترمربع انواع آبزی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‎اند.

 

معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه طیور به صورت فراگیر از همان مبادی تحت پوشش بیمه قرار می‎گیرند، افزود: به طور مجموع در سال زراعی گذشته ۲۶۵ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شد که برآورد سطح تحت پوشش بیمه ۸ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان بوده و از کل این مبلغ تا به حال ۵ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

 

وی ادامه داد: برای پرداخت مابقی خسارت نیاز به ارسال مدارکی از سوی صندوق بیمه کشاورزی استان بود که این کار انجام شده اما به خاطر تنگناهای مالی تاکنون از سوی صندوق بیمه مرکز اقدام مهمی انجام نشده و این باعث بی‎رغبتی کشاورزان به بیمه شده است.

 

صیادی با اشاره به دیگر عوامل بی‎میلی کشاورزان و دامپروران به بیمه بیان کرد: متاسفانه روند پرداخت غرامت به کندی انجام می‎شود و همین امر باعث ایجاد ذهنیت بدی نسبت به بیمه در افراد شده است.

 

معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: همچنین فردی که محصولش را بیمه می‎کند انتظار دارد بدون توجه به اینکه خسارت می‎بیند یا نه، به او غرامت پرداخت شود و این باور غلطی در رابطه با بیمه بوده که در ذهن افراد نقش بسته است.

 

وی سومین علت استقبال کم مردم از بیمه را بروکراسی اداری آن عنوان کرد و گفت: امسال تا کنون ۷۵ هزار و ۷۳۹ هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‎اند و هنوز ۱۵ روز به اتمام زمان بیمه مانده است؛ پیش‎بینی می‎کنیم که در سال زراعی ۹۶-۹۵ سطح تحت پوشش بیمه بخش زراعت به ۱۰۰ هزار هکتار برسد.

 

به جهاد کشاورزی و فرمانداران تاکید کرده‎ایم تا پیگیر موضوع باشند

 

مهندس مهرداد غضنفری‎امرایی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان نیز در این باره اظهار کرد: متاسفانه عشایر و روستاییان رغبتی برای استفاده از بیمه کشاورزی ندارند و در همین راستا جلسات مختلفی تشکیل شده و فرمانداران پیگیر این موضوع هستند.

 

وی ادامه داد: برای شهرستان‎ها مقداری تعهد ایجاد شده و مسئولیت پیشبرد آن با فرمانداران است.

 

غضنفری‎امرایی گفت: همچنین در رابطه حقوق روستاییان و عشایر که مشمول بیمه هستند به دستگاه‎های اجرایی مرتبط از جمله جهاد کشاورزی و فرمانداران تاکید کرده‎ایم تا پیگیر موضوع باشند.

 

بلایای طبیعی فراوان در کشور ضرورت نهادینه کردن فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی را روز به روز بیشتر می‎کند چراکه صندوق بیمه، حامی منافع بهره‎برداران کشاورزی است. در همین راستا دولت می‎بایست اعتبار کافی درخصوص پرداخت غرامت‎های صندوق را تامین کند و مسئولین استانی نیز همراهی لازم را در این زمینه داشته باشند. همچنین فرهنگ بیمه باید برای بهره‎برداران به طور کامل شفاف‎سازی شود و اطلاع‎رسانی دقیقی انجام شود تا شاهد ترغیب بیشتر کشاورزان برای بیمه محصولاتشان باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.