کد خبر : 35465
تاریخ انتشار : جمعه 19 آبان 1396 - 12:41

به هر متقاضی که چارچوب‌ فنی را بپذیرد مجوز پرورش قارچ می دهیم

تولید قارچ برای دولت بسیار اهمیت دارد.

تولید قارچ برای دولت بسیار اهمیت دارد و بخشی از اهداف تولید، صادرات و اشتغال محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی گفت: باید میانگین سرانه مصرف را تا پایان برنامه ششم به دو و نیم کیلو گرم برسانیم اما نقطه مطلوب ما چهار کیلوگرم است. راهکار دیگر بحث توسعه صنایع تبدیلی است و ما در این زمینه زنجیره تولید را تدوین کرده‌ایم.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایلنا، غلامرضا تقوی در بازدید از مزرعه کاشت قارچ شهرستان ملارد اظهار کرد: از اهداف وزارت جهاد تامین امنیت جهانی است و برای رسیدن به این اهداف باید راهبردهایی را در نظر گرفت که یکی از اهداف ما رسیدن به تولید محصول سالم در سبد خانوار است.

وی افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی در محیط‌های کنترل شده از اولویت‌های وزارتخانه است که یکی از نمونه‌های آن تولید قارچ خوراکی است. تولید قارچ برای دولت بسیار اهمیت دارد و بخشی از اهداف تولید، صادرات و اشتغال محسوب می‌شود.

تقوی در رابطه با اهمیت قارچ در تولید داخلی خاطرنشان کرد: قارچ اهمیت ویژه‌ای دارد و علت آن این است که در بخش اشتغال به ازای هر واحد ۲۲۰ تن ۱۵ تا ۱۸ نفر مشغول به کار هستند که با توجه به سطح احداث آن واحدها به ازای هر نفر ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌شود. این در حالی است که در بخش‌های دیگر تولیدی به ازای هر نفر بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد شد.

وی عنوان کرد: ما از لحاظ سیاست کاری هرگز نمی‌توانیم مانع توسعه شویم. نمی‌توانیم جلوی افرادی را که می‌خواهند واحدهای تولیدی ایجاد کنند بگیریم بنابراین باید حمایت‌های خود را تعریف کنیم تا بتوانیم با محدودیت‌ها مقابله کنیم.

مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی در ادامه تصریح کرد: در بحث محیط‌های کنترل‌شده اقدامات خوبی انجام شد و حمایت‌های خوبی را تعریف کرده‌ایم. البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

تقوی در رابطه با حمایت‌های انجام شده تصریح کرد: در زمینه حمایت‌ها به طور کامل تولید قارچ خوراکی را تحت پوشش قرار داده‌ایم. منابع مالی به صورت کامل تحت پوشش هستند، وام‌ها با سود ۱۵ و ۱۴.۵ درصد برای این واحدها در نظر گرفته شده‌اند که سود ۴.۵ درصد از صندوق توسعه ملی و سود ۱۵ درصد از نرخ سود ترجیحی بانک کشاورزی است که این ارقام در مناطق محروم ۳ درصد کاهش دارند.

وی ادامه داد: حمایت دیگر ما در بحث مجوزها است. هر متقاضی که چارچوب‌های فنی را بپذیرد و از مجوزها و تمهیدات ما استفاده خواهد کرد. در زمینه خدمات حمایتی هم ارتقاء دانش فنی و امکانات فنی را داریم که هم انجمن تولیدکنندگان قارچ، هم واحدهای فعال و هم سازمان نظام مهندسی کشاورزی در این زمینه از تولیدکنندگان حمایت خواهند کرد.

تقوی بیان کرد: حداقل مجوز تولید ظرفیت ۲۲۰ تن است. از ۱۰ هکتار که جزو برنامه ششم توسعه بوده تاکنون مجوز ۷ هکتار را صادر کرده‌ایم و تاکنون از ۱۳ هزار تن افازیش تولید به ۶هزار و ۳۰۰ تن رسیده‌ایم. در کل کشور تاکنون ۷۰۰ هکتار واحد تولید وجود دارد و ۱۳۸ هزار تن تولید داشته‌ایم.

وی افزود: به کارگیری تشکل‌ها و تقویت آنها از اقدامات دیگر ما است که از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و یکی از آنها انجمن صنفی قارچ است که تعامل خوبی با ما دارد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی در رابطه با مشکلات تولید قارچ اظهار کرد: یکی از مشکلات تولید قارچ مالیات بر کمپوست است که در مرحله طرح در کمیسیون اقتصادی قراردارد. ایجاد تنوع در کشت از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته و برای آن دستورالعمل، مقررات و ضوابطی تدوین شده است.

تقوی در خصوص حمایت از بازار تولید قارچ نوان کرد: ما اگر بخواهمی از تولید قارچ حمایت کنیم باید برنامه داشته‌ باشیم و اصلی‌ترین موضوع ما بازار است. سرانه مصرف ما در کشور از میانگین جهانی پایین‌تر است و یکی از راهکارهای ما برای ایجاد ظرفیت در بازار ایجاد کشش و افزایش تقاضا است. ما طرح افزایش سرانه مصرف را تدوین کردیم که یکی از ابزار آلات ما استفاده از ظرفیت رسانه‌ای خواهد بود.

وی افزود: باید میانگین سرانه مصرف را تا پایان برنامه ششم به دو و نیم کیلو گرم برسانیم اما نقطه مطلوب ما چهار کیلوگرم است. راهکار دیگر بحث توسعه صنایع تبدیلی است و ما در این زمینه زنجیره تولید را تدوین کرده‌ایم.

تقوی در پایان گفت: متاسفانه با توجه به اینکه سرانه مصرف ما پایین است ما در بازار مازاد تولید داریم که یا باید به ظرف صنایع تبدیلی وارد شود و یا صادرات داشته باشیم. اما در این زمینه صادرکننده حرفه‌ای نداریم. مشکلات صادرات برای صادرکنندگان ما در بحث قارچ، هزینه بالای حمل و نقل و فساد پذیری این محصول است. ما هشتمین تولیدکننده قارچ در جهان هستیم اما تاکنون تنها به کشورهای حاشیه خلیج و همسایگان خود صادرات داشته‌ایم و سرانه مصرف سالانه پایینی داریم. تنها کشورهای ساپورت شده توسط ما عراق، کویت، قطر و ترکمنستان است که از طریق راه جاده‌ا ی به آنها دسترسی داریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.