کد خبر : 33434
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1396 - 12:36

بهره برداری از بزرگترین گلخانه شیشه ای کشور + عکس

تکنولوژی کشت هیدروپونیک از هلند وارد شده است. سرمایه گذاری برای تکمیل این طرح ۱۶۰ میلیارد تومان است.

بهره برداری از بزرگترین گلخانه شیشه ای کشور با کشت هیدروپونیک در ارس

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، ‘حسین حضرتی’ مدیرعامل مجموعه یک شرکت سرمایه گذاری (ارس تارلا امین) افزود: این پروژه از سال ۱۳۹۳ کلید خورد و پس از یک سال عملیات واگذاری زمین، تسطیح و خاک ریزی و خاک برداری روی زمین های غیرهموار در چهار سطح تسطیح انجام شد به طوری که هر سطح با سطح دیگر ۱۰ متر اختلاف ارتفاع داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه تکنولوژی کشت هیدروپونیک از هلند وارد شده است ،تصریح کرد: سرمایه گذاری برای تکمیل این طرح ۱۶۰ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن از طریق بانک کشاورزی و ۵۰ درصد توسط سرمایه گذاران پروژه تامین شده است.
وی با بیان این که با اجرای این پروژه به استثنای مجموع شاغلین سال های اخیر برای امر احداث در نهایت ۲۳۰ نفر در امر کشت و تولید اشتغال می یابد اظهارداشت: در بهره برداری از مرحله نخست این پروژه در سطح ۱۱ هکتار ۴ هزارو ۵۰۰ تن محصول گوجه فرنگی سالم تولید شد که ۸۵ درصد آن به کشورهای روسیه، قطر و دبی صادر شده است.
به گفته وی، طی این مدت زمان کوتاه نزدیک ۱۵ درصد این محصول نیز به بازار داخلی عرضه شده است.
مدیرعامل این شرکت، محصولات تولیدی این گلخانه را با برند ‘ آتا ویتا’ به بازارهای کشورهای متقاضی عرضه می کند، پیش بینی کرد: در صورت بهره برداری از مجموع ۳۱ هکتار گلخانه شیشه ای مسقف سالانه ۱۴ هزار تن محصول سبزی و صیفی برداشت شود.
یوسف ابراهیمی، سرمایه گذار و مدیر فنی بزرگ ترین گلخانه شیشه ای غرب آسیا با اشاره به مزایای اجرای چنین پروژه هایی گفت: توسعه گلخانه های بزرگ در ازای هر هکتار یک دهم کاهش مصرف آب، افزایش تولید ۱۰ برابری ، کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق و کاهش مصرف ۱۵ درصدی گاز ، کاهش آلاینده های زیست محیطی و تغذیه بهتر گیاه و کاهش مصرف کود و در نهایت کاهش ضایعات را نسبت به گلخانه های معمولی در پی دارد.
وی اضافه کرد: برنامه ریزی توسعه ای برای ۸ سال آینده تولید بذر F1 در ۳۵۰ هکتار از گلخانه های این شرکت در دستور کار دارد تا دیگر به کشورهای دیگر وابستگی نداشته باشیم.
وی با اشاره به این که جهت تامین تجهیزات با کیفیت مورد نیاز برای ایجاد چنین گلخانه مجهزی با ۱۴ شرکت خارجی مذاکره شد و در نهایت با یک شرکت معتبر هلندی به صورت مشروط به تفاهم سازنده ای رسیدیم، گفت: هدف استراتژیک این مجموعه در ورود به تولید کشاورزی در کنار فعالیت های اقتصادی در حوزه فولاد و صرافی، ایجاد پکیج کامل و سالم سبزی و صیفی است.
ابراهیمی اظهارداشت: هدف از اجرای این پروژه علاوه بر انتقال تکنولوژی گلخانه های شیشه ای هیدروپونیک به کشور ایجاد اشتغال؛ ارزآوری و تولید محصول سالم است.
وی قیمت کودهای تولید داخل را نسبت به وارداتی گران تر دانست و افزود: کودهای تولید داخل بخشی از عناصر موردنیاز گیاهان گلخانه ای را ندارد و همچنین به دلیل هزینه های تمام شده محصول قیمت آنها بیش از قیمت کودهای وارداتی است به همین منظور ما برای تامین کود کیفی و مطلوب این محصول را از کشورهای اروپایی معتبر وارد می کنیم.
این سرمایه گذار با اشاره به این که یک مورد مشابه از همین گلخانه در باکوی آذربایجان نیز موجود است، گفت: البته تفاوتی که میان این دو هست در طرح توسعه گلخانه ارس قرار است ۲۵۰ هکتار دیگر نیز به آن اضافه شود.
صدرالله اسکندری، مشاور و مجری طرح گلخانه شیشه ای ارس مدت زمان بازگشت سرمایه در این پروژه را نزدیک چهار سال دانست و افزود: با وجود این که هر عامل غیر قابل کنترلی می تواند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشت یک میلیون نشاء را با مخاطراتی روبرو کند، اما تلاش شده تا با حداکثر تدبیرهای کارشناسی ممکن، ضریب این ریسک به حداقل میزان ممکن کاهش یابد.
به گزارش ایرنا، بزرگترین گلخانه شیشه ای با کشت هیدروپونیک دارای شیشه هایی از نوع VENLO به همراه سامانه اتوماسیون و کنترل هوشمند بوده و نوع اسکلت، دریچه های تهویه، ناودان های جمع آوری آب باران و آب تغلیظ، ساختمان گلخانه ، استخرهای تامین آب و تاسیسات جانبی، واحدهای سورتینگ و بسته بندی سامانه های تهویه، گرمایش، آبیاری وتغذیه مبتنی برفناوری های نوین جهان و برای نخستین بار در کشور و غرب آسیا است که در منطقه آزاد ارس واقع در آذربایجان شرقی (تبریز) اجراشده و محصولات آن به صورت انبوه از اواسط پاییز وارد بازارهای خارجی و داخلی می شود.
این پروژه قرار است همزمان با آغاز برداشت محصول در اوایل پاییز امسال با حضور مسئولان بلندپایه بخش کشاورزی کشور به بهره برداری برسد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.