کد خبر : 33912
تاریخ انتشار : جمعه 17 شهریور 1396 - 11:13

برنامه اصلی وزارت کشاورزی از زبان حجتی

قرار است با مشارکت تولیدکننده موسساتی راه اندازی شود تا با قیمت توافقی، محصولات کشاورزان را نگهداری کنند.

حجتی: نهادسازی محصولات کشاورزی از برنامه های اصلی وزارتخانه است

محمود حجتی که تربت حیدریه سفر کرده است، در حاشیه بازدید از چند طرح کشاورزی در بخش جلگه رخ این شهرستان به خبرنگاران گفت: ما در برنامه داریم که برای تثبیت و احقاق حقوق تولید کنندگان بخش کشاورزی در فصل برداشت محصول، نهادهای عمومی مانند تعاون روستایی و سازمان های مرتبط با پشتیبانی بانک کشاورزی حضور داشته و با کمک تولید کننده عرضه و تقاضا را تعادل ببخشند تا از سوءاستفاده دلالان و اجحاف به کشاورزان جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برای این اقدام ۲ رویکرد پیش بینی شده، افزود: اولین برنامه خرید و فروش تفاهمی محصولات است اما در رویکرد دوم قرار است با مشارکت تولید کننده موسساتی راه اندازی شود تا با قیمت توافقی محصولات کشاورزان را نگهداری و در زمان مناسب به بازار عرضه کنند.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: البته در این طرح در همان ابتدا درصدی از پول محصول به کشاورز پرداخت می شود تا برای ارتزاق خود دچار مشکل نشود تا زمانی که محصول وی در زمان مساعد به بازار عرضه شود، در غیر این صورت به همان قیمت تفاهم شده محصول خود را به بانک به فروش برساند.
حجتی در خصوص طرح احیا و لایروبی قنوات نیز گفت: ایران در طول تاریخ خود با کمبود منابع آبی مواجه بوده و امروز نیز باید خودمان را با همین منابع محدود تطبیق داده و در راستای بهره وری کامل از آن تلاش کنیم.
وی افزود: ساختار قنات، بر پایه بهره وری بهینه از سفره های زیرزمینی به صورت پایدار و با رعایت مسائل زیست محیطی بوده که در دهه های گذشته توجه چندانی به آن نشده و ما به عنوان وارثان این میراث گرانبها باید از آن صیانت کنیم.
حجتی گفت: به همین منظور اعتباراتی از سوی دولت برای نگهداری و احیای قناتها اختصاص یافته و تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از منابعی که در اختیار داریم قنوات را حفظ کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی به منظور بازدید از چند طرح دامداری و کشاورزی به شهرستان تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی سفر کرده است.
محمود حجتی در سفر یکروزه خود به تربت حیدریه از طرح پرورش دام سبک ۱۰ هزار راسی، دام سنگین ۱۵۰۰ راسی، کشت مکانیزه ۵۰ هکتاری زعفران، گلستان ۳۵ هکتاری گل محمدی، طرح آبیاری تحت فشار ۲۴۰ هکتاری و نیز بانک زعفران این شهرستان دیدن کرده و با زعفرانکاران این شهرستان نشست خواهد داشت.
منطقه تربت حیدریه به عنوان قطب تولید زعفران کشور و یکی از مراکز اصلی کشاورزی خراسان، ۹۰ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد.
این شهرستان با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و۳۱ گونه باغی به ترتیب رتبه پنجم و سوم را در خراسان رضوی دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.