کد خبر : 29266
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1395 - 10:28

بخش کشاورزی، مدافع سرسخت در دولت ندارد / اگر جای حجتی بودم استعفا می‌دادم !

اگر جای حجتی بودم مصوبه را اجرا نمی کردم یا استعفا می‌دادم.

اگر جای حجتی بودم مصوبه را اجرا نمی کردم یا استعفا می‌دادم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه واردات محصولات کشاورزی با تعرفه ۵ درصد، زدن تیر خلاص به تولید داخل و به نفع واردکنندگان است، از تصویب آن علیرغم مخالفت وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: اگر جای حجتی بودم مصوبه را اجرا نمی کردم یا استعفا می‌دادم.

به گزارش تسنیم، علی محمد شاعری در گفتگوی ویژه خبری درباره کاهش تعرفه واردات ۸ کالای اساسی و حساس به کشور گفت: به رغم حمایت های دولت از بخش کشاورزی اما این حمایت ها در مقایسه با دیگر کشورها جدی و شرایط کشاورزان مناسب نیست. کشاورزی یک فعالیت آسیب پذیر و نیازمند حمایت جدی دولت است. حمایت از کشاورزی و تخصیص یارانه به این بخش باید توسط دولت انجام شود تا امنیت غذایی به مخاطره نیفتد.

وی افزود: مصوبه دولت مبنی بر کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی مخالف سیاست های سه ساله دولت در این بخش بوده است و این مصوبه کارشناسی و فنی نیست.

شاعری گفت: در سه سال اخیر تولید محصولات کشاورزی ۲۰ میلیون تن افزایش یافته و نشان دهنده ظرفیت مناسب تولید این محصولات در کشور است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی مخالفت شدید خود را با مصوبه جدید کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی اعلام کرده است و ما نیز  در مجلس مخالف این موضوع هستیم.

شاعری با بیان اینکه واردات محصولات کشاورزی با تعرفه پنج درصد، زدن تیر خلاص به تولید داخلی است، افزود: کاهش تعرفه و واردات محصولات کشاورزی در آستانه کشت بهاره، مصوبه دولت برای حمایت از محصولات خارجی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: بخش کشاورزی مدافع سرسخت در دولت ندارد و اگر بنده جای وزیر جهاد کشاورزی بودم یا این مصوبه را اجرا نمی کردم یا استعفاء می دادم.

وی افزود: دولت در تنظیم بازار مرکبات نیز موفق نبوده است و باید با اعمال سیاست های حمایتی، کمبود محصولات کشاورزی را جبران کند. البته وزارت جهاد کشاورزی بازار محصولات کشاورزی را در اختیار ندارد و کسانی که انحصار واردات را در اختیار دارند بازار را در دست گرفته اند.

شاعری گفت: وارد کنندگان ذرت، برنج و محصولات تراریخته کشاورزی به تعداد انگشتان دست نیستند.

وی بابیان اینکه طرح “بازار در مقابل بازار” از سیاست‌های موردنظر وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس است. گفت: نباید دروازه‌های کشور را به روی واردات محصولات کشاورزی سایر کشورها گشود. این کار با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تناقض است.

وی افزود: باید صادرات در مقابل واردات انجام شود نه اینکه بازار خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.

شاعری گفت: به عنوان نمونه تولید برنج امسال کشور دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن برآورد شده که بر اساس میزان مصرف سرانه و نیاز ۶۰۰ هزار تنی جامعه، تا پیش از مرداد کمبود برنج وارد و انبار شده است.

وی افزود: چه نیازی وجود داشت که در آستانه سال زراعی ۹۵ و ۹۶ تعرفه واردات برنج از ۳۲ درصد به پنج درصد کاهش یابد.

شاعری با بیان اینکه ضریب خودکفایی گوشت در کشور ۹۰ درصد است گفت: اکنون حدود ۸۷۰ هزار تن مصرف داخلی گوشت است اما با اعمال سیاست های حمایتی دولت ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن گوشت در کشور وجود دارد.

وی افزود: حدود ۹۵ درصد واردات روغن نیاز داریم که بیشتر این روغن های وارداتی تراریخته است و مشخص نیست چه بر سر سلامتی مردم می آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ب یکشنبه , ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۹:۰۴

گل گفتی