کد خبر : 55136
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهریور 1399 - 9:14

وزیر جهاد کشاورزی:

با اعطای بسته حمایتی بطور حتم کشاورز از الگوی کشت استقبال می‌کند / کشاورزان با اجرای کشاورزی قراردادی نگران فروش محصول نباشند

با اعطای بسته حمایتی بطور حتم کشاورز از الگوی کشت استقبال می‌کند / کشاورزان با اجرای کشاورزی قراردادی نگران فروش محصول نباشند

بخش فنی اجرای الگوی کشت آماده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش فنی اجرای الگوی کشت آماده است گفت: اگر بسته حمایتی در بخش قیمت‌گذاری، پشتیبانی‌های بیمه‌ای و تسهیلاتی به درستی طراحی و انجام شود به طور حتم کشاورزان از این الگو استقبال می‌کنند.

کاظم خاوازی در گفتگو با ایرنا درباره اجرای طرح الگوی کشت در بخش کشاورزی کشور افزود: الگوی کشت دو بخش اصلی «فنی» و «سیاستگذاری» دارد تا کشاورز ما بداند برای هر منطقه، با توجه به اقلیم مورد نظر، چه گیاهی را در چه زمانی بکارد تا حداکثر عملکرد و حداقل خسارت را داشته باشد.

وی اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته در چهار سال اخیر، بخش فنی الگوی کشت بر اساس منابع خاک، تحولات اقلیمی ۵۰ سال گذشته و مورفولوژی گیاهان موجود در ایران آماده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: فاز اول اجرای الگوی کشت برای کشت پاییزه آماده شده به طوری که تمامی اطلاعات در اختیار ما قرار دارد، اما باید سیاست ها و حمایت های دولت به گونه ای باشد که کشاورز ما که امروز گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی کشت می کارد با انگیزه درآمدی بالا به دنبال تولید گیاهانی همچون دانه های روغنی، چغندر قند که محصول نهایی آنها وارداتی است، باشد.

وی اظهار داشت: امیدواریم این طرح  هر چه سریعتر آماده و به دولت ارایه شود تا برای کشت پاییزه امسال اجرایی شود.

خاوازی درباره استقبال و آمادگی کشاورزان از اجرای طرح الگوی کشت گفت: اگر بسته حمایتی در بخش قیمت گذاری، پشتیبانی های بیمه ای و تسهیلاتی به درستی طراحی و انجام شود به طور حتم کشاورزان از این الگو استقبال می کنند.

وی افزود: حمایت و سیاست گذاری دولت در قیمت گذاری و خرید باید انگیزه لازم را برای افزایش تولید و کسب درآمد کشاورزان جهت مشارکت افزایش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره سیاست کشاورزی قراردادی گفت: اکنون کشاورزی قراردادی، قلب توسعه کشاورزی ایران است ما هر چه بتوانیم تولید با برنامه و دارای مشتری داشته باشیم از بسیاری از کمبود ها جلوگیری خواهیم کرد به طور مثال سال گذشته در بخش تولید گندم دوروم برای کارخانجات ماکارونی در حدود  ۲۰۰ هزار هکتار داشتیم که در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: در بخش های دیگر همچون روغن با کارخانجات تفاهم شده که محصولات دانه های روغنی را کارخانجات روغن کشی و دست اندرکاران تجارت روغن به کشاورزان سفارش دهند و کشاورزان این محصولات را تولید کنند که این امر علاوه بر کاهش نقش دولت، حمایت های بخش دولتی از بخش خصوصی و کشاورزان را در پی دارد.

خاوازی از دیگر مزایای کشاورزی قراردادی را پشتیبانی های به موقع بخش خصوصی از کشاورزان دانست و افزود: به طور حتم در این روش عملکرد کشاورزان به دلیل آموزش ها و تامین به موقع نهاده ها افزایش می یابد به طوری که اکنون چنین قراردادهایی داریم به طور مثال بخش خصوصی با کشاورزان ما در کرمانشاه با بیش از ۵ هزار کشاورز قرارداد بسته تا محصولشان را خریداری کند.

وی گفت: در کشاورزی قراردادی دیگر کشاورزان نگرانی برای فروش محصول خود و بخش خصوصی نگرانی برای عرضه محصول به بازار داخلی و صادرات نخواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه اولویت وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزی قراردادی برای کشت گیاهان استراتژیک است، گفت: این وزارتخانه از بیمه بخش کشاورزی حمایت می کند و تلاش دارد  پوشش بیمه ای را به سمتی سوق دهد تا صندوق بیمه حداکثر توان خود را بکار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد سعید دوشنبه , ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

الگوی کشت هم کارگشا نیست، مساله اصلی کمبود آب است، مشخص نیست که چی جایگزین چی خواهد شد، ایا تا بحال کشتهای جایگزین قبل از توصیه به کشاورزان مورد آزمایش و ارزیابی اقتصادی قرار گرفته است؟ کدام بخش خصوصی تقاضای خرید از کشاورزان را دارد و برای چه محصولی؟ ایا برای صنایع جانبی محصولات جایگزین کاری انجام شده است و یا در تصور توصیه انجام خواهد شد، قیمت را چه کسی تعیین میکند، بخش خصوصی که صد در صد بفکر منافع خودش است و یا دولت ؟
به هر حال با توجه به دور بودن محققین کشاورزی و مروجان از عرصه تولید و ندانستن مشکلات کشاورزان ، این راه حل هم به بی راهه می رود. لطفا دست اندر کاران وزارت جهاد کشاورزی با مستندات علمی کار خودشان را توجیه کنند در این اینصورت این نظریه پردازی هم به بن بست میرسد.