کد خبر : 29748
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 12:25

باید الگوی کشت را تغییر دهیم / آبیاری نوین کشاورزی ضروری است

توسعه و اجرای طرح‌های آبیاری نوین در حوزه کشاورزی ضروری است.

توسعه و اجرای طرح‌های آبیاری نوین در حوزه کشاورزی ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود آب در کشور گفت: توسعه و اجرای طرح‌های آبیاری نوین در حوزه کشاورزی ضروری است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در دیدار اعضای انجمن صنفی کشاورزان استان قم با اشاره به جایگاه حوزه کشاورزی در توسعه اقتصادی کشور و استان قم گفت: حوزه کشاورزی استان دارای ظرفیت‌های بسیاری است که باید به آن پرداخته شود.

وی بر لزوم توسعه و اجرای طرح‌های آبیاری نوین در حوزه کشاورزی تأکید کرد و افزود: قطعاً باید از ظرفیت‌های موجود برای توسعه این حوزه استفاده شود، زیرا در شرایط کنونی کشور با معضل کمبود آب روبرو است که توسعه این تجهیزات می‌تواند در بهبود وضعیت کشاورزی مؤثر باشد؛ و ما نیز از به کارگیری تکنولوژی آبیاری تحت فشار حمایت می‌کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل حوزه کشاورزی الگوی کشت است، به طوری که باید نحوه کشت براساس نوع و ظرفیت‌های مناطق صورت بگیرد، از این رو با توجه به ظرفیت استان قم بهتر است که محصولاتی مانند پسته و زیتون که مصرف آب کمتری دارند، کشت شوند و امروز شاهدیم استان‌هایی مانند سمنان و کرمان نیز الگوی کشت خود را تغییر داده و در قم نیز اگر به دنبال پایدار ماندن فعالیت‌ها در این حوزه هستیم باید الگوی کشت را تغییر دهیم.

لاریجانی با اشاره به نقش رسانه ملی در معرفی، ترویج و نحوه به کارگیری الگوهای جدید کشت در استان قم گفت: به طور حتم رسانه ملی باید مباحث کارآفرینی در حوزه کشاورزی را ترویج کند و در این مسیر صداوسیمای استان قم نقش مهمی دارد تا ظرفیت‌های این حوزه را به کشاورزان نشان دهد.

در ابتدای این دیدار پیمان عالمی رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان قم گفت: وظیفه اصلی این انجمن حمایت اجتماعی، اقتصادی از کشاورزان و احقاق حقوق آنهاست.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی حدود ۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغ در استان قم وجود دارد که از این میزان زمین کشاورزی، تنها حدود ۳۰ درصد به روش‌های نوین و تحت فشار آبیاری می‌شوند.

عالمی افزود: بزرگ‌ترین تهدید در شرایط کنونی بحران آب است و ضروری است روش‌های آبیاری در حوزه کشاورزی بهینه سازی شوند تا از مشکلات کم آبی کاسته شود.

پروژه دو بانده کردن پردیسان و حل مشکل اراضی باقی مانده زینبیه را پیگیری می‌کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در دیدار با رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر کهک با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای حل مشکل آب و جاده این منطقه و موضوع زمین‌های زینبیه گفت: خوشحالیم که مشکلات شهر کهک که دارای اهمیت بسیاری بود برطرف شده است. در رابطه با موضوع زمین‌های زینبیه نیز تاکنون مسئله صد خانوار از ۱۵۰ خانوار حل شده و تنها ۲۰ درصد از آن باقی مانده است که قطعاً این مسئله را نیز پیگیری می‌کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت عملیاتی شدن پروژه دوبانده کردن جاده پردیسان گفت: این جاده دارای ترافیک و رفت و آمد بالایی است که دو بانده کردن آن اهمیت بسیاری دارد که این موضوع نیز پیگیری خواهد شد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل موجود شهر کهک ارتقاء مرکز درمانی به درمانگاه و تکمیل کادر پزشکی آن است که این موضوع نیز مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در شهر کهک گفت: قطعاً حل مشکلات آب، جاده و توسعه برخی زیرساخت‌ها زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران در این بخش فراهم کرده که این مسئله بسیار خوشحال‌کننده است و قطعاً این موضوع در کاهش مهاجرت تأثیرگذار خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.