کد خبر : 55268
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 مهر 1399 - 4:27

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی:

باید آینده بخش کشاورزی را به سمت جوان کردن ببریم / هنرستان‌های فنی و حرفه ای کشاورزی فعال می شوند / طرح توانمندسازی کشاورزان آینده طراحی شد

باید آینده بخش کشاورزی را به سمت جوان کردن ببریم / هنرستان‌های فنی و حرفه ای کشاورزی فعال می شوند / طرح توانمندسازی کشاورزان آینده طراحی شد

جوان‌سازی بخش کشاورزی، اولویت وزارت جهاد کشاورزی است.

جوان‌سازی بخش کشاورزی، اولویت وزارت جهاد کشاورزی است.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور، جوان‌سازی بخش کشاورزی را از دغدغه‌های علاقه‌مندان بخش کشاورزی دانست و گفت: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های خود توجه ویژه‌ای را به فعال کردن هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کار و دانش کشاورزی دارد.

دکتر علی‌اکبر مویدی در آیین افتتاح اولین هنرستان دخترانه فنی حرفه‌ای کشاورزی استان فارس افزود: در حال حاضر هشت هنرستان در بخش کشاورزی فعال است که با برنامه‌ریزی‌هایی که کردیم امسال و امروز همزمان ۱۶ هنرستان جدید کشاورزی در سراسر کشور افتتاح می‌شود و دانش‌آموزان در هنرستان‌های جدید ورود پیدا خواهند کرد.

وی با بیان این که در حال حاضر حدود ۸۰۰ نفر دانش آموز در هنرستان‌های کشاورزی کشور تحصیل می‌کنند گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در پنج سال آینده باید تعداد هنرستان‌های کشور به ۵۰ هنرستان برسد تا بتوانیم نیازهای بخش کشاورزی را در آینده برطرف کنیم.

مؤیدی بر ایجاد جذابیت‌های لازم برای کسانی که وارد تحصیل در رشته‌های کشاورزی می‌شوند، تاکید کرد و گفت: در این راستا توانمندسازی کشاورزان آینده طرح کلانی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی طراحی شده که برای تصویب به شورای عالی روستایی کشور خواهد رفت.

به گفته وی، در این طرح پس از تصویب، مشوق‌های بسیار خوبی برای کسانی که به این هنرستان‌ها وارد می شوند وجود دارد.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: در زمان تحصیل و بعد از فارغ‌التحصیلی تسهیلات به افرادی که در رشته‌های کشاورزی و به ویژه کسانی که در هنرستان‌های کشاورزی تحصیل می‌کنند در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به بورس‌های تحصیلی در زمان تحصیل، گذراندن خدمت سربازی در مراکز وزارت جهاد کشاورزی، ارائه تسهیلات به هنرجویان بخش کشاورزی و … اشاره کرد.

به گفته وی، قطعا با تصویب این طرح یک اتفاق بزرگ بعد از سال‌ها برای بخش کشاورزی به وجود خواهد آمد.

مؤیدی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش همکاری بسیار خوبی را با وزارت جهاد کشاورزی انجام داده است و به نوعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان متولی آموزش و ترویج در بخش کشاورزی سعی کرده است نقش خود را به خوبی در این سال ها ایفا کند، تا بتواند برای آینده بخش کشاورزی، توانمندسازی جوانان روستایی و به نوعی برای ورود جوانان به بخش کشاورزی و گسترش کیفی و کمی بخش کشاورزی نقش‌آفرینی کند.

مویدی اذعان داشت: تجربه نشان داده است کسانی که در هنرستان‌های بخش کشاورزی تحصیل کرده‌اند از دانش و مهارت کاربردی بسیار خوبی برخوردار هستند که با ورود در بخش کشاورزی، می‌توانند در افزایش تولید و افزایش کمیت و کیفیت مسائل کشاورزی موثر باشند.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور با بیان این که بخش کشاورزی از بخش‌های توانمند و استراتژیک کشور است که به نوعی امنیت غذایی کشور را این بخش تامین می کند و از این لحاظ بسیار اهمیت دارد، گفت: چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در کشور فعال هستند و تولیدات بخش کشاورزی را که بالغ بر ۱۲۵ میلیون تن رسیده، را تامین می‌کنند.

وی افزود: دغدغه‌هایی برای تامین مواد غذایی در آینده وجود دارد که از جمله آن سواد پایین کشاورزان (حدود ۳۰ درصد کم سواد یا بی سواد)، پایین بودن سواد دانشگاهی با وجود داشتن تجربه، بالا بودن متوسط سن کشاورزان و … وجود دارد که باید آینده بخش کشاورزی را به سمت جوان کردن ببریم و نیروهایی که به خوبی در این زمینه مهارت دیده‌اند به بخش کشاورزی وارد شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.