کد خبر : 32765
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 تیر 1396 - 17:11

ایران توان کاشت محصولات آب بر را ندارد

ایران با متوسط بارندگی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر در سال از توان منابع آبی کمی برخوردار است.

یک مقام زیست محیطی: ایران توان کاشت محصولات آب بر را ندارد

ابوالفضل آبشت در گفتگو با ایرنا افزود: ایران با متوسط بارندگی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر در سال از توان منابع آبی کمی برخوردار است. از این رو باید در همه زمینه ها مانند شرب، کشاورزی و صنعت و حتی نیازهای محیط زیستی بر اساس این میزان ظرفیت برنامه ریزی شود.
وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم واقعیت های اقلیمی کشور درک شود، خود را با آن تطبیق دهیم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم. در غیر این صورت نمی توان آینده خوبی برای نسل کنونی و نسل های آینده تصور کرد.
«در این پیوند بهتر است به جای اینکه به سمت کارهای سخت افزاری و زمانبر برویم، به پررنگ کردن نقش مردم در این زمینه اهمیت دهیم، شاید در حرف به نقش مردم اشاره می شود اما در عمل این نقش آنطور که باید پررنگ دیده نمی شود، در حالی که نقش مردم در حفاظت از منابع آبی، عرصه های تالابی و به طور کلی محیط زیست غیر قابل انکار است».
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران اضافه کرد: برای مدیریت منابع آب که در واقع مدیریت تخصیص منابع آب است باید اولویت بندی داشته باشیم. همه می دانیم که اولویت بندی در تخصیص آب ابتدا شرب و دوم محیط زیست است و همه باید به آن متعهد باشند اما این پایبندی در عمل دیده نمی شود.
وی تصریح کرد: در این زمینه به اندازه کافی قانون، مقررات و دستورالعمل وجود دارد و باید به سمت عملی و اجرایی کردن آنها پیش رویم و تخصیص ها بر اساس واقعیت های کشور صورت گیرد.
آبشت ادامه داد: نقاط کشور از نظر میزان بارندگی و نوع اقلیم با هم متفاوت است بنابراین نباید در کشت نوع محصول انتظاری که از شمال کشور داریم از مناطق غربی نیز داشته باشیم، باید انتخاب نوع کشت و نحوه آبیاری با محیط زیست و اقلیم منطقه مطابقت داشته باشد و اینطور نباشد که یک نسخه به همه کشور تعمیم داده شود.

** تهیه برنامه مدیریت جامع بیشتر تالاب های کشور
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران اعلام کرد: برای بیشتر تالاب های کشور برنامه مدیریت جامع تهیه شده است و چند روز گذشته نیز برنامه مدیریت جامع تالاب گاوخونی تدوین و نهایی شد و در حال طی مراحل تصویب است، البته کلیات آن به تایید استاندار اصفهان رسیده است و امیدواریم تا یک ماه آینده در شورای برنامه ریزی استان تصویب شود.
«تالاب ها به عنوان یکی از مخازن مهم و اصلی منابع آبی نقش بسزایی در کنترل خشکی و کم آبی دارند بنابراین باید تلاش کنیم همه آنها احیا شوند تا آینده ای روشن برای نسل بعدی و حتی امروزی رقم بخورد».

** دلایل بروز پدیده گرد و غبار
وی به بروز پدیده گرد و غبار در کشور اشاره کرد و گفت: چند سال است کشور با پدیده گرد و غبار مواجه است و استان هایی مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان را درگیر کرده است حتی گاهی به برخی استان های مرکزی نیز وارد می شود ، به طور کلی می توان گفت گرد و غبار همه کشور را درگیر کرده است اما در بخش های مختلف شدت و ضعف دارد.
آبشت افزود: گرد و غبار در واقع پیامد کم آبی و خشک شدن تالاب هاست که از عراق و عربستان وارد کشور می شود بنابراین اگر نسبت به تالاب های داخل کشور بی تفاوت باشیم و برای احیای آنها برنامه ریزی نکنیم در آینده به منشاء گرد و غبار تبدیل می شوند.
وی تاکید کرد: بنابراین اگر برای حفظ محیط زیست تلاش نکنیم نمی توان آینده روشنی را برای آینده متصور بود.
به گزارش ایرنا, شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: میزان آب ورودی به سدهای کشور از آغاز مهرماه گذشته تا بیست و یکم تیرماه در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد کاهش یافت.
سال آبی از اول مهرماه هر سال آغاز می شود و تا پایان شهریورماه سال بعد ادامه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

س شنبه , ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۸:۱۰

عزیز هندوانه وطنی نخوریم چکار کنیم؟ میدونی همین محصولات به قول شما آب بر چقدر اشتغال زایی میکنه! ضمنا اب هندوانه سرشار از مواد مغذیه و با اب معمولی متفاوته! ضمنا پنبه استراتژیک فکر میکنی کم اب مصرف میکنه!