کد خبر : 54530
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 تیر 1399 - 6:41

وزیر جهاد کشاورزی:

اگر اراده کنیم می‌توانیم بگوییم که کشاورز در کجا چه چیزی باید بکارد / الگوی کشت را مهرماه ابلاغ می‌کنیم

اگر اراده کنیم می‌توانیم بگوییم که کشاورز در کجا چه چیزی باید بکارد / الگوی کشت را مهرماه ابلاغ می‌کنیم

تا مهرماه برنامه الگوی کشت را ابلاغ می‌کنیم.

تا مهرماه برنامه الگوی کشت را ابلاغ می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر اراده کنیم می‌توانیم بگوییم که کشاورز در کجا چه چیزی باید بکارد تا ضرر نکند و حداکثر عملکرد را داشته باشد. برای سیاست‌گذاری در این زمینه نیازمند کمک دولت و مجلس هستیم. از مهرماه برنامه الگوی کشت تولیدی را به مجلس ابلاغ می‌کنیم.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایسنا، کاظم خاوازی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخنان نمایندگان و رییس مجلس شورای اسلامی گفت: الگوی کشت دو لایه کلان دارد. اولین لایه، لایه فنی است یعنی ما باید تشخیص دهیم که کجا بکاریم تا حداقل افت عملکرد را داشته باشیم تا مثلا بعد از ۱۵ سال سرمازدگی اتفاق نیفتد و شرایط اقلیمی برای گیاه خوب بوده و آب کافی و موقعیت خاک مرغوب باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد وظایف جهاد کشاورزی در مورد تعیین الگوی کشت اظهار کرد: در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته، هم‌اکنون اگر اراده کنیم می‌توانیم بگوییم که کشاورز در کجا چه چیزی باید بکارد تا ضرر نکند و حداکثر عملکرد را داشته و با حداقل بلایای طبیعی مواجه شود. لایه دوم الگوی کشت بحث سیاست‌گذاری است که باید از مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه برای تعیین الزامات قانونی این کار کمک بگیریم.

خاوازی با بیان این‌که «کشاورز باید بین گیاهان پرقیمت و گیاهان استراتژیک به سمت گیاهان پرقیمت نرود»، گفت: از مهرماه سال آینده برنامه الگوی کشت تولیدی وزارت جهاد کشاورزی را ابلاغ می‌کنیم تا بتوانیم از طریق مجلس شورای اسلامی الزامات قانونی آن را تامین کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد خسارت کشاورزان ادامه داد: همه خسارت‌ها رصد و تحویل وزیر کشور شده است تا پرداخت‌ها اتفاق بیفتد. ما در حد وسع خود بیمه‌ای به عنوان بیمه پایه تدوین کردیم تا کشاورز در هر زمانی که دچار خسارت شود از بیمه کمک بگیرد.

وی در خصوص قیمت و خریدهای تضمینی اظهار کرد: وظیفه خرید با وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های دولتی بازرگانی است که هم اکنون در حال انجام است. ما در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه کاملا هماهنگ هستیم قیمت‌های جدید خرید تضمینی را با کمک خود کشاورزان آماده کرده‌ایم تا به سازمان برنامه و بودجه تقدیم کنیم.

خاوازی با بیان این‌که «صنعت طیور ما کاملا مونتاژ است» در مورد رشد این صنعت، گفت: با رشدی که در دو سه سال گذشته کرده‌ایم مصرف خوراک دامی ما افزایش یافته و از ۶.۵ میلیون تن دانه ذرت به ۹.۵ میلیون تن دانه ذرت رسیده است. ۴.۲ میلیون تن کنجاله سویا و ۶.۵ میلیون تن جو به غیر از ۸۰ میلیون علوفه‌ای که در اختیار صنعت خوراک دام و طیور قرار می‌گیرد به کشاورزان داده‌ایم. بخشی از عدم تامین این کالاها به علت تحریم‌ها است. باید به این نکته اشاره کنم که فقط توزیع این کالاها به عهده وزارت جهاد کشاورزی است. خرید و تخصیص این اعتبارات به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که «بانک مرکزی تامین نهاده‌ها را به تامین داروها ترجیح داده است»، توضیح داد: ما در توزیع و تنظیم کالاها برنامه‌هایی داریم برنامه کامل «مرغ سایز» وجود دارد اگر این اتفاق بیفتد وزن لاشه از ۱.۸۰۰ به ۱.۶۰۰ برسد. با این کار بخش زیادی از خوراک دام کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اجرای این برنامه‌ها از طریق کارخانه‌های خوراک دام و زنجیره‌ها است یکی از مشکلات امروز کشاورزی ما بحث زنجیره‌ها است، زنجیره‌ها در کشور ما توسعه پیدا نکرده، یعنی تمام این کالایی که در مزرعه یا در واحد تولیدی تولید می‌شود بدون واسطه و تنظیم در اختیار بازار قرار می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در همین باره سامانه هوشمندی را طراحی کردیم تا بتوانیم رصد کنیم که نهاده‌ها چگونه توزیع می‌شوند. بحث مهم دیگر موضوع کرم ابریشم است که در سال گذشته رشد ۸۵ درصدی در این باره داشته‌ایم و ۲۵ هزار جعبه نوقان در اختیار کشاورزان قرار خواهیم داد که امروز به ۴۶ هزار و ۹۰۰ رسیده است.

خاوازی اظهار داد: در خصوص آبخیزداری برای امسال علی‌رغم کاهش اعتبارات یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در برنامه خود مورد توجه قرار دادیم. در مجموع اکنون تولید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بوده و تنظیم بازار در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در موضوع مراتع و چرا حتی در اوایل فروردین‌ماه که شاهد وضعیت خوبی بودیم و در جاهایی که حتی مشکل بود، اجازه دادیم که دام‌ها وارد مراتع شوند. با وجود ۹ میلیون هکتار ممیزی ۱۵ میلیون هکتار مرتع به صورت طرح در اختیار قرار می‌گیرد. برای موضوع دام سبک نیز برنامه‌هایی داریم برنامه‌ها مبنی بر این است که دام‌های سبک و کوچک و مشاغل کوچک مورد توجه قرار بگیرند.

خاوازی در  پایان اضافه کرد: در خصوص اراضی فاقد سند با همکاری سازمان ثبت و ضمن توجه به طرح کاداستر ما این مشکل تاریخی کشاورزان را تا پایان امسال حل خواهیم کرد. در بحث تامین کود نیز جای نگرانی نیست در این زمینه تقریبا ۸۰ درصد رشد داشتیم و در زمینه‌ی کودهای فسفاته تا پایان سال خودکفا خواهیم شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ص یکشنبه , ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۳۸

دکتر باز حرف زدین ها! لابد با فشار به کارشناسان و کشاورزان. یه چی بگم اگه بخواید که کشاورز به جای شالی سویا بکاره باید قیمت خرید سویا رو برابر با قیمت شالی کنید نه اینکه بروشور ترویجی پخش کنید که کشت شالی مضرات داره …