تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مرداد 1399 - 13:36

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی ایران در گفتگو با دهقان نیوز:

اوضاع اقتصادی دامپروری نابسامان است / قانون نظام جامع دامپروری اجرا نمی شود / دستاوردهای ۴۰ ساله صنعت دامپروری در حال هدر رفتن است

اوضاع اقتصادی دامپروری نابسامان است / قانون نظام جامع دامپروری اجرا نمی شود / دستاوردهای ۴۰ ساله صنعت دامپروری در حال هدر رفتن است

اوضاع اقتصادی بخش دامپروری بشدت نابسامان است.

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی ایران در امور دام گفت: اوضاع اقتصادی بخش دامپروری بشدت نابسامان است.

سید موسی رهنمایی در گفتگو با دهقان نیوز گفت: نوسانات بازار ارز از یکسو و کوتاهی متولیان در خصوص بحث واردات باعث نابسامان شدن صنعت دامپروری کشور شده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده های دامی گفت: سویا در اسفند ماه کیلویی ۲۹۰۰ تومان بود که در حال حاضر به کیلویی ۸ هزار تومان رسیده است. تولیدات داخلی دامداری ها تحت تاثیر گرانی نهاده های کشاورزی و انرژی، لاستیک خودرو، کرایه حمل، حقوق کارگر و … قرار گرفته است. پارسال هر کیلو کاه ۴۷۰ تومان بود که الان به کیلویی ۱۲۰۰ تومان رسیده است.

وی گفت: قیمت شیر اگر چه مقدار کمی افزایش داشت ولی باز هم جوابگوی هزینه های تولید نیست. شیر اصلا قیمت منسجمی ندارد. هم اکنون با این همه تورم و گرانی فقط حدود ۶۰۰ تومان قیمت شیر را افزایش داده اند و حدودا کیلویی ۳۳۰۰ تومان از دامدار خرید می شود در حالی امروز که قیمت تمام شده شیر حدود ۵۰۰۰ تومان است.

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی ایران در امور دام گفت: در قانون نظام جامع دامپروری گفته شده که قیمت تضمینی محصولاتی مانند شیر، گوشت، تخم مرغ و … باید متناسب با قیمت تمام شده تولیدات کشاورزی باشد ولی می بینیم که این قانون اجرا نمی شود.

رهنمایی گفت: توصیه ما به وزارت جهاد کشاورزی و صمت این است که نگذارند دستاورد ۴۰ ساله ما در صنعت دامپروری هدر برود. دامپروری علیرغم فشارهایی که به ان وارد شده ولی پس از انقلاب با رشد خوبی روبرو بوده است این در حالی است که با واردات بی رویه گوشت و شیر خشک روبرو بودیم ولی فعالان صنعت دامپروری پای تولید ماندند و این صنعت را ارتقا دادند اما متاسفانه این صنعت این روزها با مراحل بحرانی نزدیک شده است.

وی تاکید کرد: خرید تضمینی در قانون به صراحت آمده است. قیمت تمام شده تولیدات دامی باید تضمین شوند. از طرفی صادرات و واردات بخش دامپروری باید به نفع تولیدکننده تنظیم شود. باید صادرکنندگان محصولات دامی تشویق شوند.

وی با بیان اینکه در صنعت دامپروری با جهش تولید فاصله داریم گفت: فعلا آن چیزی که برای ما مهم است حفظ همین منابع اصلی تولید است و زیاد انتظار جهش تولید در این بخش نباید داشت.

وی گفت: به کشاورزان و شاغلین در بخش کشاورزی توصیه می کنم برای دفاع از حقوق اساسی و مسلم خود انسجام داشته باشند. متاسفانه این انسجام در بخش دامپروری وجود ندارد.

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی ایران در امور دام در پایان به دهقان نیوز گفت: در حال حاضر دامداران انگیزه ای برای فعالیت در این صنعت ندارند. وقتی دامدار در مسیر فعالیت های خود پیشرفتی نمی بیند مجبور می شود واحد خود را تعطیل کند و به سمت شغل های کاذب می روند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.