کد خبر : 29320
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 بهمن 1395 - 12:38

انتقاد یک تشکل صنفی از قیمت گذاری غیرمنطقی و اختلاط در برنج

طبق مصوبات دولت برای حمایت از تولید داخل، برنامه ممنوعیت واردات در دوره برداشت برنج ایرانی اجرا می شود

 «سیداحمد بحق» در نشستی با موضوع واردات برنج هندی در تهران، برنج را دومین کالای راهبردی کشور و همچنین تامین کننده امنیت غذایی برشمرد.
بحق گفت: طبق مصوبات دولت برای حمایت از تولید داخل، برنامه ممنوعیت واردات در دوره برداشت برنج ایرانی اجرا می شود که اکنون انجمن به دنبال تغییر این روش است تا منافع ملی مورد تهدید سودجویان داخلی نیز قرار نگیرد؛ زیرا در زمان ممنوع شدن واردات برای افزایش قیمت برنج ایرانی بستر فراهم می شود که این از آثار سوء ممنوعیت به شمار می رود.
وی ابراز امیدواری کرد افزون بر مدیریت واردات با هماهنگی بخش دولتی، شاهد حمایت از تولید داخلی در فصل برداشت باشیم.

** برنج باسماتی صادراتی هند، تاییدیه بهداشتی دارد
«سوشن جی» قائم مقام انجمن صادرکنندگان برنج هند، در این نشست درباره اخبار منتشر شده درباره مشکلات برنج باسماتی هند گفت: همه برنج های وارداتی به ایران و سایر کشورهای دنیا بازرسی می شود و تایید بهداشتی می گیرد؛ بنابراین مصرف این برنج هیچ مشکلی ندارد.
وی هدف از برگزاری این نشست را شفاف سازی برای اذهان عمومی دانست و اضافه کرد: بازار برنج باسماتی از اهمیت ویزه ای برای ما برخوردار است بنابراین کارشناسان هندی در فرایند تولید و کیفیت برنج از آغاز تا پایان نظارت می کنند.

** آرسنیک برنج باسماتی از میزان مجاز پایین تر است
«دی.کی سینگ» رییس اداره توسعه صادرات محصولات غذایی فرآوری شده و زراعی ایپیدا (APEDA)، در ادامه نشست اعلام کرد: سالیانه ۱۰۰ میلیون تن برنج در هند تولید و به ۱۳۰ کشور جهان صادر می شود.
وی افزود: از مجموع برنج تولیدی هند چهار میلیون تن از نوع باسماتی است که در شرایط خاص تولید می شود.
سینگ گفت: آرسنیک برنج باسماتی از میزان استاندارد پایین تر است.

** باسماتی رقیب برنج هاشمی و طارم نیست
«پریانکا میتل» مدیر شرکت کی.آر.بی.ال (KRBL)، در این نشست گفت: از سالیان گذشته ثروتمندان هندی برنج باسماتی مصرف می کردند.
وی علت ارزان بودن برنج باسماتی هند را کشت این محصول در مناطق کم هزینه عنوان کرد و افزود: کیفیت بالای این برنج به دلیل نیم پخت بودن آن است که از خرد شدن آن جلوگیری می کند.
میتل اضافه کرد: به طور قطع برنج باسماتی رقیب برنج های تولید داخل ایران همچون هاشمی و طارم و دم سیاه نیست و به عنوان یک محصول جانبی کنار این محصولات معرفی شده است.
به گفته وی، برنج باسماتی به امارات، کویت، قطر، انگلیس و عربستان صادر می شود و صادرات سالیانه آن به چین ۱۱۰ هزار تن است.
وی افزود: برنج در مبدا و حتی هنگام خرید و واردات مورد آزمایش های بازرسان کشور واردکننده قرار می گیرد؛ بنابراین در صورت آلوده بودن به آرسنیک امکان واردات وجود ندارد.
این فعال تجاری هندی افزود: متاسفانه به دلیل انتشار خبرهایی درباره جنس برنج باسماتی که صحت ندارد، مردم هند مورد هجمه قرار گرفته اند.
وی پیشنهاد کرد برای رفع نگرانی، بازرسان و کارشناسان ایرانی با سفر به دهلی نو از کشتزارها و همچنین مراحل تولید این محصول بازدید کنند.
به گزارش ایرنا، هند با تولید سالیانه تا ۱۰۰ میلیون تن برنج دومین تولیدکننده جهانی این محصول به شمار می رود.
بیش از چهار میلیون تن برنج باسماتی که محصولی دانه بلند و معطر است، در هند تولید می شود و به عنوان یکی از محصولات بومی این کشور به ثبت رسیده است و اکنون تا ۱۱ میلیون تن از این برنج به اتحادیه اروپا، آمریکا، استرالیا، ایران، امارات، عربستان و کویت صادر می شود.
هند در پنج سال گذشته بزرگ ترین صادرکننده برنج جهان بوده است.
دولت جمهوری اسلامی ایران از ماه مارس ۲۰۱۴ میلادی (اسفند ۱۳۹۲) برای استاندارد برنج های وارداتی از همه کشورها ضوابط جدیدی وضع کرد که طبق این ضوابط مجوز ترخیص همه محصولات وارداتی فقط با کسب گواهی بهداشتی و اطمینان از گذراندن آزمون های کیفی مقدماتی همچون نبود بقایای سموم دفع آفات، فلزات سنگین (سرب، کادیوم و ارسنیک) و همچنین آلودگی های میکروبی صادر می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.