کد خبر : 33213
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1396 - 13:12

انتقاد کشاورزان از نحوه توزیع سوخت کشاورزی !

تصمیم‌های غیرکارشناسی و ناعادلانه سبب رونق بازار سیاه سوخت کشاورزی شده است.

تصمیم‌های غیرکارشناسی و ناعادلانه سبب رونق بازار سیاه سوخت کشاورزی شده است.

دبیرِ خانه کشاورز استان گلستان گفت: تصمیم‌های غیرکارشناسی و ناعادلانه دولت در توزیع سوخت کشاورزی، سبب رونق بازار سیاه سوخت کشاورزی در استان گلستان شده است.

ایمانی در گفتگو با تسنیم با اشاره به اجرای تصمیمات غیرکارشناسی در توزیع سوخت اظهار داشت: کشاورزان تولیدکنندگان جامعه هستند و ضمن اینکه اشتغال خود را حفظ می‎کنند در امنیت غذایی کشور تاثیر بسزایی دارند. فعالان عرصه کشاورزی با اقدامات خود به استقلال کشور کمک می‌کنند تا دست بیگانگان با این کینه‎دوزی‎ها کوتاه شود.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان تاکید کرد: امروز باید بیاندیشیم مسئولان چگونه با این تولیدکننده همراهی و هم‎فکری می‎کنند و دغدغه‌های این قشر زحمت‎کش و مظلوم جامعه را کاهش می‎دهند. در بحث سوخت کشاورزی، وزارت‎ جهاد کشاورزی به عنوان سیاست‎گذار سوخت در استان‌ها تعیین شده و در سطوح مختلف بین ۳۰ تا ۵۰ لیتر برای تراکتور‎ها در نظر گرفته می‎شود.

وی گفت: برای نمونه اگر یک تراکتوربه ازای ۵ هکتار عملیات زراعی یک‌هزار لیتر سوخت دریافت می‎کند، این تراکتور برای ۲۰ هکتار باید سوخت بیشتری دریافت کند. طبیعی است که این توزیع عادلانه نیست و باید سوخت را براساس میزان زمین بین زارع تقسیم کرد و تنوع کشت و تعداد عملیات زراعی را نیز درنظر گرفت.

ایمانی اظهار داشت: زمین‎های جنوبی کشور ۲ بار کشت می‎شود و زمین‎های شمالی یک بار زیر شخم می‎رود و اینکه این اراضی از سوخت یکسان بهره‎مند شوند، عادلانه نیست. ما اعتقاد داریم که مصرف سوخت باید بهینه شود و کشاورزان نیز پول اضافی ندارند که تراکتورها را روشن بگذارند و باید براساس نیاز کشاورزان سوخت توزیع شود.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان به ساماندهی چاه‎های غیرمجاز اشاره کرد و افزود: اعتقاد داریم که چاه غیرمجاز نباید باشد و باید ساماندهی شود. بیش از ۷۰ درصد کشاورزان گلستانی برای سوخت خود مراجعه نمی‎کنند چراکه برای بهره‎مندی از سوخت باید پروانه چاه‎های خود را تمدید کنند که برای آن بیش از ۶ تا ۷ میلیون کشاورزان باید به یک حساب نامعلوم بریزند تا کنتور بگیرند.

وی افزود: با توجه به اینکه کشاورزان فریب چنین شرکت‌ها را بارها خوردند پول را به حساب این شرکت‎ها واریز نمی‌کنند و از سوخت یارانه‎ای صرفه نظر می‎کنند و برای تهیه سوخت خود به بازار آزاد مراجعه می‎کنند و از این رو راه دلالی و بازار سیاه مشخص می‎شود. نحوه توزیع که همکاران آب منطقه‎ای و جهاد کشاورزی استان انجام می‎‎دهند سبب شده کشاورز نیازمند به سوخت برای خرید گازوئیل به ازای هر  لیتر سوخت ۷۰۰ تومان بپردازند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.