کد خبر : 31310
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 - 20:06

انتظار جامعه کشاورزی از دولت جدید از منظر عضو هیأت رئیسه خبرگان کشاورزی

بخش کشاورزی، مزیت اصلی کشور و محور توسعه است.

بخش کشاورزی، مزیت اصلی کشور و محور توسعه است.

 

عضو هیأت رئیسه مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: بخش کشاورزی، مزیت اصلی کشور و محور توسعه است.

سجاد سنجابی در گفتگو با دهقان نیوز با بیان اینکه کشور پهناور ایران مستعد کشاورزی است گفت: با مدیریت منابع آب و خاک می توان علاوه بر خودکفایی بسیاری از محصولات و تامین غذا و مصارف غذایی مردم، بخش بزرگی از نیازهای کشورهای مختلف جهان را تولید و صادر نمود.

وی ادامه داد: تنوع آب و هوایی موجود در کشور فرصت این را فراهم نموده که با مدیریت نوین، بهترین بهره برداری ممکن را از این شرایط به عمل آوریم. بسیاری از محصولات استراتژیک دنیا می تواند در ایران تولید شود. گندم، جو، سیب زمینی، پیاز، سیر، انواع مرکبات، سیب درختی، انواع میوه ها، کلزا، دام های سبک و سنگین، شیلات، مرغ و تخم مرغ، گل های زینتی و گیاهان دارویی از جمله مهمترین کالای کشاورزی جهان است که ظرفیت تولید، خودکفایی و صادرات آن در کشور ما مهیاست. در واقع در جهان هستی به ندرت کشوری با این پتانسیل تولیدی وجود دارد و اینها نعمت هایی است که خداوند متعال عنایت نموده لیکن ما از آن بهره برداری مناسبی به عمل نمی آوریم.

عضو هیأت رئیسه مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: متأسفانه با توجه به اینکه بخش کشاورزی همواره و در همه دولت ها بدون پشتوانه سیاسی است، بسیار در حاشیه قرار گرفته است و لابی و رایزنی مؤثری نمی تواند در دستگاه دولت داشته باشد. به این لحاظ همواره در این بخش نقصان وجود داشته و هزینه آن را کشاورزان توانمند به لحاظ تجربه ولی به لحاظ مالی فقیر کشور می پردازند.

سنجابی افزود: متأسفانه در سالهای اخیر شاهد بی توجهی دولت و بخش کشاورزی بوده ایم. عدم پرداخت به موقع بهای محصولات، عدم ایفای تعهدات بیمه محصولات کشاوزری، افزایش نامتعارف هزینه تولید، عدم نظارت بر تولید و توزیع سموم نباتی، عدم حمایت از صنایع تبدیلی، رها نمودن کشاورزان در دریایی از مشکلات و بسیاری بی مهری های دیگر از مصائبی است که به بخش کشاورزی می رود.

وی گفت: در اکثریت کشورهای جهان بهره های تسهیلات بخش کشاورزی حداقل هاست. در بسیاری از کشورها نرخ تسهیلات کمتر از ۴% است در ایران حدود ۱۸% است که در صورت تأخیر در ایران به ۲۴% و بیشتر نیز بالغ می گردد. از سوی دیگر حتی این تسهیلات نیز به راحتی در اختیار کشاورزان قرار ندارد و تعداد اندکی قادر به دریافت آن می گردند.

وی افزود: استهلاک ماشین آلات کشاورزی یکی دیگر از دغدغه های کشاورزان است. بدلیل افزایش قیمت های این ماشین آلات، کشاورزان قادر نیستند نسبت به جایگزینی آن اقدام نمایند. قیمت تراکتور نسبت به چند سال قبل از ۱۲ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان رسیده است و به همین ترتیب سایر ادوات کشاورزی. واقعا عموم کشاورزان با این قیمت ها قادر نیستند نیازهای خود را تأمین نمایند و ماشین آلات خود را به روز رسانی کنند.

عضو هیأت رئیسه مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: همانطور که همگان شاهدند دهها نوع خودروی سواری مختلف در کشور تولید می گردد که عمدتا وارداتی هستند و مصرفی، لیکن تراکتور و کمباین که مصارف تولیدی دارند و موجب افزایش تولید می شوند همان یک یا دو کارخانه ای است که دهها سال قبل به بهره برداری رسیده است که جای تأملی بسیار دارد.

سنجابی گفت: هزاران کارشناس تحصیل کرده در بخش کشاورزی و رشته های وابسته داریم که عموماً از این ظرفیت عظیم استفاده نمی کنیم و این سرمایه بزرگ را بیهوده و بلاتکلیف گذاشته ایم.

وی گفت: انتظارات ما جامعه کشاورزی از دولت جدید، توجه به ظرفیت های بسیار کلان و مؤثر این بخش است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

– بهبود سیستم بیمه محصولات کشاورزی و مؤثر نمودن آن

– نوسازی ماشین آلات بخش کشاورزی از طریق پرداخت تسهیلات ارزان قیمت

– پرداخت یارانه تولید به بخش کشاورزی از جمله یارانه سوخت، یارانه تسهیلات، یارانه تولید، یارانه حمل و نقل، یارانه بذور

– تخصیص مشوق های صادرات به صادرکنندگان محصولات کشاورزی

– اصلاح قیمت های تضمینی به نفع تولیدکننده ها

– به کارگیری نیروی متخصص در مزارع و مؤظف نمودن آن به افزایش راندمان تولید

– پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان

– مشارکت تشکل های بخش خصوصی حوزه کشاورزی در تصمیم گیری ها و اخذ مشاوره از آن ها

– نظارت بر عرضه و توزیع و تولید سموم آفات نباتی در کشور

– کمک به ایجاد سیستم های نوین آبیاری

– کمک فنی به تسطیح اراضی کشاورزی

اینها از مهمترین مطالبات اساسی بخش کشاورزی کشور است که متأسفانه در دولت ها کمترین توجه به آن شده است.

سنجابی در پایان گفت: همانطور که اشاره شد لابی بخش کشاورزی مانند بخش صنعت قوی و قدرتمند نیست که بتواند مطالبات این حوزه را دنبال نماید و همچنان که شاهدیم مشکلات به قوت خود باقی است و هر سال نیز بر حجم آن افزوده شده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.