کد خبر : 34587
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1396 - 12:06

الگوی کشت محصولات کشاورزی ؛ حرف تا عمل ؟ / نوشتاری از سجاد سنجابی

اگر مطالعاتی در این باره صورت گرفته چه بهتر بود چکیده ای از آن برای اطلاع کشاورزان منتشر می شد.

در استان کرمانشاه و استعداد های نهفته فراوان کشاورزی آن اعمال مدیریت کاربردی می طلبد. اگر کشاورزی استان کرمانشاه نسبت به کشور شرایط مناسب تری دارد متاثر از اعمال مدیریت صحیح کشاورزی استان نیست بلکه به لحاظ منابع تولیدی خدادادی کشاورزی استان است که از ویژگیهای نسبتاً خوبی برخوردار است همچون وجود منابع آبی گر چه محدودیت دارد ولی نسبت به استان های مرکزی کشور پتانسیل  بهتری دارد و این یک واقعیتی روشن است و هر چند از این منابع نیز بخوبی استفاده نمی شود.

زمانی و به اتکای همین منابع و استعدادهای طبیعی، همراه تلاش مدیران دلسوز و مجرب وقت کشاورزی ادعای قطب بودن کشاورزی در کشور داشت و موضوع قطب در نشست هیات دولت در کرمانشاه مطرح شد و حرفی برای گفتن بود ! ولی چه سود متاسفانه به عنوان خاطره ای در اذهان کشاورزان و کارشناسان کشاورزی باقی ماند زیرا چون امروزه دچار نابسامانی نبوده که به دلایل عدیده عدم استفاده مطلوب و بهینه ، منابع کشاورزی استان اتلاف می شوند و عرصه کشاورزی محلی برای جولانگاه اجاره بگیران دیگر نقاط کشور شده است تا کشت های با نیاز آبی بسیار بالا و تخریب اراضی همراه با آلودگی منابع آبی و خاکی (آلودگی مصارف غیر متعارف کودهای شیمیایی وسموم نباتی در اراضی اجاره ای مخصوصاً سیب زمینی وپیاز …..) در اراضی اجاره ای به ارث بماند. (جالب است اراضی دولتی نیز گاهی مورد اجاره واقع می شود) و نتایج آن کسب درآمد یکساله مستاجران مهاجر، زمین آلوده بجای مانده با  بهره وری نامناسب برای مالکین اراضی در سنوات آتی به جای توسعه پایدار و حذف منابع است.

با این شرح کوتاه بعضی اوقات از مباحث در جلسات و گزارشات در جراید؛ از مسئولان محترم جهاد کشاوری شنیده ؛ کاشت ۵ هزار هکتار باغ در سال جاری (۱۳۹۶) ؛ و یا الگوی کاشت در استان صحبت ها می شود  امید است بشود و ببینیم. فعلاً مبحث ۵ هزار هکتار باغ را در سال جاری لطیفه و بحث کارشناسی و آماری پیرامون آن  رابه مجال دیگری موکول می شود.

اما لازم است برای تنویر اذهان کشاورزان و دلسوزان بخش کشاورزی؛ در این مجال به قصه الگوی کشت و به اختصار اشاره شود وقتیکه دیده می شود در اقصی نقاط استان به وفور اراضی زیادی تحت کشت های بسیار ابتدایی و نامناسب و با کاربری های نامناسب تر قرار می گیرند خود نیاز به مطالعات استعدادیابی -نوع کاربری- توان محیطی واکولوژیکی دارند و باید آنرا تعیین نمود و آنگاه موضوع الگوی کشت را طرح و توجیه کرد و در کنار کشاورزان بود  تا به نتایج مطالعات انجام شده برسد.

حال و یکباره چگونه از الگوی کشت صحبت ها می شود و البته  اگر مطالعاتی  در این باره در استان صورت گرفته چه بهتر بود چکیده ای از آن  برای اطلاع کشاورزان منتشر و اطلاع رسانی تا هنگام اجرایی شدن آن الگو، ذینفعان آمادگی لازم و بیشتری کسب نمایند و در غیر این صورت مگر ممکن است، بدون مطالعه الگوی کشت را انجام داد ؟ در کدام دشت از دشت های استان ؟ فضای پذیرش اجتماعی آن الگو در محل مورد اجرا مهیا شده است؟ در چه سطحی و چند هکتار؟ باید چه محصولی تولید کنیم؟ با چه عملکردی در هکتار؟ میزان مصرف داخل چقدر است؟ چه مقدار شرایط صادرات دارد؟ بازار صادرات مشخص است؟ صادرکنندگان شناسایی و آمادگی دارند؟ درآمد حاصل از آن چقدر ناخالص است که کشاورزان برای سنوات بعدی خودشان پیگیر اجرای الگو باشند و رها نکنند که نمود ناپسند به نبال داشته باشد؟ محدویت ها چیست ؟ دانش فنی تولید فراهم است ؟ کارشناسان فنی آموزش های لازم را دیده اند؟ ماشین آلات مرتبط با عملیات مراحل تولید محصول تدارک شده یا در استان وجود دارند .؟ بهره وری آن در کلان چگونه است ؟ و باری پرسش ها…؟

 جای بسی خوشحالی است این قدم ها اگر برداشته شود نیک است و ما هم  بقدر وسع و بضاعت فقیرانه خود حاضریم در کنار عزیزان باشیم تا در نقاط استان شاهد تحقق کشت های زیبای یکجا کشتی  وسیع با کشت یک نوع محصول خاص و با نیاز آبی کمتر و راندمان تولید بالاتری برسیم که خوشحالی کشاورزان در پی داشته باشد و انشالله خارج از ذهن نیست ؛ اما برنامه ریزی دقیق و تلاش مستمر و پیگیرانه می طلبد؟ و با گفتار در جلسات و درج در جراید فاصله های بسیاری است؟!.

سجاد سنجابی  عضو کانون خبرگان ملی کشاورزی کشور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.