کد خبر : 54503
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 خرداد 1399 - 18:45

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

الگوی کشت از شهریور اجرا می شود / درست نیست کشاورزان هر چیزی را هر جایی دوست دارند بکارند /  تولید زیاد بد نیست اما نباید کشاورزان ضرر کنند

الگوی کشت از شهریور اجرا می شود / درست نیست کشاورزان هر چیزی را هر جایی دوست دارند بکارند /  تولید زیاد بد نیست اما نباید کشاورزان ضرر کنند

حذف ارز دولتی به نفع تولید کشاورزی است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ حذف ارز دولتی به نفع تولید کشاورزی است اما درباره قیمت بازار باید سایر مؤلفه‌های اقتصادی را در نظر گرفت.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، جواد وفابخش در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که دلیل وابستگی بیش از ۹۰ درصدی کشور به واردات روغن چه بوده و چرا طی سال‌های گذشته برنامه‌های خود اتکایی در این محصول تحقق نیافته است، گفت: دلیل اصلی وابستگی به روغن در کشور واردات است، زمانی که واردات ارزان صورت می‌گیرد رقابت را از تولید کنندگان داخل می گیرد بنابراین کشاورزان تمایلی به تولید این محصولات ندارند.

وی افزود: ارزهای ترجیحی باعث می‌شود که محصول ارزان‌تر وارد کشور بشود و کارخانه‌ها و واردکنندگان هم از آن استقبال بیشتری می‌کنند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حذف ارز دولتی به نفع بخش تولید است، گفت: اگر پس از حذف ارز دولتی، قیمت بازار هم افزایش یابد باید تمام مؤلفه‌های اقتصادی را در نظر گرفت و قیمت را متعادل کرد.

وفابخش در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که با وجود وابستگی بیش از ۷۰ درصدی در تامین خوراک دام و بیش از ۹۰ درصدی در ذرت با توجه به اینکه ۷۰ درصد قیمت محصولات پروتئینی وابسته به این خوراک است چه برنامه‌هایی برای افزایش تولید علوفه و خوراک دام دارید، گفت: برنامه‌ریزی کردیم تا در استان‌هایی مثل خوزستان که تخصیص آب بیشتری دارد محصولاتی مانند ذرت دانه‌ای، سورگوم، ارزن و سویا بکاریم. ضمن اینکه می توانیم ضایعات برخی محصولات کشاورزی را  با اضافه کردن آنزیم به خوراک تبدیل کنیم حتی از سرشاخه‌های نیشکر هم بخشی از خوراک دام کشور را تامین کرد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته در دیم کاری غفلت صورت گرفته است، گفت: بخشی از نیاز علوفه کشور را می‌توان از طریق دیم کاری به عمل آورد و ۳ میلیون تن علوفه را به این روش ها جایگزین کرد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی به برنامه استفاده از آب سبز اشاره کرد و گفت: در این برنامه به دیم کاری اهمیت بیشتری داده می‌شود و با برنامه‌‌های کشاورزی حفاظتی، تامین بذر مناسب دیم کاری و دیگر عملیات کشاورزی و بکارگیری تحقیقات داخلی و بین‌المللی امکان افزایش دو میلیون تنی گندم وجود دارد.

فاز یک الگوی کشت از پایان شهریور ماه اجرا می شود

در این نشست معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی از اجرای فاز یک «الگوی کشت» در پایان شهریور امسال خبر داد و گفت: استفاده بهینه از منابع، شاکله این طرح است برای انجام آن نقشه خاک کشور در ۱۱ میلیون هکتار آماده شد، اقلیم‌ها و شرایط آب و هوایی بررسی و گیاهانی را که می‌توان در این مناطق کشت کرد تحقیق شد.

وفابخش با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته جانمایی گیاهان مشکل داشته،‌گفت: متاسفانه کشاورزان هر چیزی را هر جایی دوست داشته‌اند کاشته‌اند و این درست نیست چرا که بازار خرده پا ایجاد می‌کند و مدیریت آن بسیار سخت خواهد بود.

وی  گفت:‌ برای اجرای الگوی تولید شرایط آب هر منطقه را در نظر گرفته‌ایم و قطب‌های تولید محصولات در کشور نیز مشخص شد و در نهایت با در نظر گرفتن اقتصاد تولید، طرح آماده اجرا شده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به صحبت‌های دیروز وزیر جهاد کشاورزی که اعلام کرد که قوانین مربوط به الگوی کشت باید در دولت تصویب شود، گفت: قانون زیادی وجود  دارد اما این قوانین بازدارندگی ندارند، بنابراین ما در اجرای این طرح نیازمند قانون نیستیم بلکه باید موارد قانونی موجود حالت بازدارندگی داشته باشد.

*الگوی کشت تضمین اجرا دارد؟

وفابخش در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چه تضمینی برای اجرای این طرح وجود دارد، گفت: تلاش می‌کنیم که از تعرفه‌های ترجیحی انرژی در استان‌‌های مختلف به عنوان ابزار حمایتی استفاده کنیم. یعنی قیمت حامل‌های انرژی در استان‌ها را برای کشاورزان طوری تنظیم کنیم که کشت آنها مطابق با الگویی که تعریف کرده‌ایم پیش برود با تغییر دادن قمیت حامل‌های انرژی قیمت تمام شده در استان‌ها متفاوت خواهد بود و به این ترتیب آنها در مسیر اجرای «الگوی تولید» قرار خواهند گرفت.

*الگوی کشت چرا در ۱۰ سال گذشته اجرا نشد

خبرنگار فارس پرسید دلیل اجرایی نشدن الگوی کشت طی ۱۰ سال گذشته چیست؟ عدم اجرای این طرح سالانه مشکلات زیادی برای کشاورزان وارد کرد و باعث دور ریزی محصولات گوجه و پیاز و متضرر شدن تولیدکنندگان در سال‌های  متوالی شد به طوری که یک سال تولید کننده و سال دیگر مصرف کننده ضرر می کرد، گفت: مشکل این بود که مطالعات یکپارچه انجام نشده بود و الزامات اجرای این طرح صرفا در قوانین بودجه خلاصه می‌شد.

وی افزود:‌ اجرای صنایع تبدیلی و تکمیلی و آماده سازی بستر مناسب صادرات هم می‌تواند به متعادل ساختن مازاد تولید کشاورزان کمک کند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید زیاد بد نیست اما باید با ایجاد کارخانه‌های تبدیلی و صادرات مانع از ضرر کشاورزان بشویم.

*وزارت جهاد: افزایش تولید محصولات اساسی با تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی امکانپذیر است

وفابخش در بخش دیگری از صحبت‌های خود تعیین قیمت مناسب برای محصولات کشاورزی را از الزامات اجرای الگوی کشت و همچنین تولید محصولات استراتژیک و اساسی خواند و گفت: بسته پیشنهادی به دولت ارائه کرده‌ایم که در آن قیمت گذاری مناسب محصولات اساسی تاکید شده است. یعنی دولت اگر می‌خواهد الگوی کشت به سمت تولید محصولات اساسی پیش برود باید قیمت‌های متناسب با آن را در نظر بگیرد تا کشاورزان به جای محصولات کم تاثیر در امنیت غذایی به سمت کشت محصولات اساسی بروند.

وی در ادامه به مشکلات انحصاری بودن بذرهای هیبریدی اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه شرکت‌‌های خارجی بذر والد را به ما تحویل نمی‌دهند و ما باید به هر طریقی این بذرها را در داخل تولید کنیم و بخشی از دلایل واردات بذر ما در سال گذشته به این مسئله مربوط می‌شود.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی به وضعیت تولید مناسب بذر در کشور مطرح کرد اما به وابستگی بیش از  ۹۰ درصدی بذور سبزی و صیفی اشاره نکرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.