کد خبر : 32659
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1396 - 21:34

اقبال عمومی به مصرف برنج داخلی / یک مسئول: هیچ برنج داخلی در انبارها باقی نمی ماند

مردم، مصرف برنج ارگانیک با کیفیت داخلی را نسبت به برنج خارجی حتی با قیمت گران تر، ترجیج می دهند.

اقبال عمومی به مصرف برنج داخلی/ نیازی به واردات برنج نیست

برداشت محصول برنج در استان گیلان به صورت تدریجی، آغاز شده و بر اساس مشاهدات از فضای کنونی بازار برنج، کمبودی در زمینه توزیع این محصول چه داخلی و چه خارجی مشاهده نمی شود.
در همین ارتباط معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: خوشبختانه با اقبال عمومی مصرف کنندگان کشور به برنج ارگانیگ و با کیفیت داخلی طی چند سال اخیر ، همه تولیدات سالانه به بازار مصرف عرضه می شود و بر خلاف سالیان گذشته، هیچ برنجی در انبارهای کشاورزان و کارخانه داران باقی نمی ماند .
حبیب جهانساز گفت: در سال های گذشته به دلیل تبلیغات واهی و گسترده، اکثر بازار برنج کشور در تصرف انواع برنج خارجی بود که ارزان تر از تولید داخلی نیز عرضه می شد .
وی ادامه داد: اما در سال های اخیر به کمک رسانه های جمعی و گروهی، سطح اطلاعات مردم ارتقاء یافته و آنان مصرف برنج ارگانیک با کیفیت داخلی را نسبت به برنج خارجی حتی با قیمت گران تر، ترجیج می دهند.
به گفته جهانساز، در حال حاضر انواع برنج خارجی از کیلویی سه تا هفت هزار تومان و انواع برنج داخلی نیز از کیلویی ۹ تا ۱۳ هزار تومان در بازار عرضه می شود و در واقع مصرف کننده قیمت کیفیت برنج را پرداخت می کند و دستش برای انتخاب باز است.
وی گفت: کشاورزان شالیکار نیز از این وضعیت بازار خرسند هستند، زیرا اطمینان یافته اند که برنج داخلی مشتریان خود را دارد و دیگر محصول آنها معطل نمی ماند و در بازار رقابت نیز برنج محلی باکیفیت برای همیشه بازی را برده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: گرچه هیچ نیازی به واردات برنج وجود ندارد و بازار کاملاً در حالت تعادل است، اما بعید به نظر می رسد حتی با ورود برنج های خارجی جدید به بازار، این تعادل بهم بخورد.
حسن شیردل کشاورز برنج کار فومنی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: همه برنج تولید سال گذشته خود را به قیمت توافقی و راضی کننده فروخته ام و هیچ برنجی از سال گذشته ندارم.
محمد حسنی شالیکار اهل شهرستان لنگرود نیز با ابراز رضایت از وضعیت برنج کاری طی سال زراعی جاری به دلیل آب و هوای مناسب گفت: برنجی از سال گذشته ندارم و تا ۱۰ روز دیگر، به صورت رسمی بردشات برنج را انجام می دهم.
وی با اشاره به اقبال مردم نسبت به خرید و مصرف برنج داخلی افزود: طی هفته گذشته، مسافران بسیاری که به شمال آمده بودند، به دنبال برنج می گشتند که این، نشان دهنده علاقمندی مردم به مصرف محصول داخلی است.
محمد شفیعی یکی از بنکداران برنج فروش شهرستان رشت نیز به ایرنا گفت: در سال های اخیر برنج ایرانی جایگاه شایسته خود را بین مصرف کنندگان پیدا کرده و آن دسته از مردم که از وضع اقتصادی بهتری برخوردارند، برنج خارجی نمی خورند.
وی ادامه داد: هم اکنون انواع برنج از کیلویی سه هزار تا ۱۳ هزار تومان در بازار موجود است و مصرف کننده حق انتخاب بالایی دارد.
استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه یک میلیون و ۱۶۰ تن شلتوک از آن استحصال می شود و از این میزان حدود ۷۵۰ تن برنج سفید با کیفیت بدست می آید. از مجموع اراضی زیر کشت برنج رفته در استان طی سال زراعی جاری، ۱۰۳ هزار هکتار کشت مکانیزه بوده و برای برداشت ۱۳۰ هزار هکتار محصول با کمباین برنامه ریزی شده است.
بیش از ۳۱۷ هزار بهره بردار بخش شالیکاری گیلان همه ساله برای کاشت برنج، ابتدا در فصل زمستان دو نوبت زمین های شالیزاری را همزمان با بارش های زمستانه شخم می زنند تا هم زمینه نفوذ آب به خاک را فراهم آورند و هم نسل آفات باقیمانده در پوشش گیاهی نابود شود. شخم زمستانه در کاهش میزان نیاز شالیزارها به آب در فصل کاشت و داشت نقش مهمی دارد.
پس از آن در نیمه اول فروردین ماه، خزانه گیری نشاء برنج آغاز می شود و از نیمه دوم فروردین تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه، نشاء برنج دستی یا مکانیزه به زمینی که از قبل با تیلر آماده و سپس آب تخت شده، منتقل می شود.
از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا اواسط نیمه اول تیرماه نیز فصل داشت برنج است که در این مدت، وجین و مراقبت های گیاهی انجام می شود. از اواخر نیمه دوم تیر تا پایان شهریورماه نیز به تناسب جدول زمان کاشت، فصل برداشت برنج در استان گیلان است.
استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود.
بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.
سال گذشته (۱۳۹۵) همچنین نخستین رقم مادری برنج پرمحصول گیلانه، نیمه مردادماه در رشت برداشت شد.
از خصوصیات بارز رقم گیلانه پا کوتاهی، زودرسی و کیفیت پخت بسیار مطلوب همانند ارقام محلی ایرانی با عملکرد بیشتر از ارقام بومی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.