کد خبر : 40203
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 فروردین 1397 - 18:01

افزایش خودسرانه نرخ نهاده های کشاورزی!

برخی واردکنندگان، خودسرانه نرخ نهاده های کشاورزی را افزایش دادند.

برخی واردکنندگان، خودسرانه نرخ نهاده های کشاورزی را افزایش دادند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: با وجود سیاست دولت در حمایت از بازار نهاده های بخش کشاورزی، برخی واردکنندگان به بهانه تک نرخی شدن ارز اقدام به افزایش قیمت محصولاتی می کنند که پیش از این با ارزهای ارزان وارد کرده اند.

علیرضا عزیزاللهی در گفتگو با ایرنا افزود: این اقدام واردکنندگان در حالی انجام می شود دولت و وزارت جهادکشاورزی بارها تاکید کرده اند که تغییرات قیمت و تک نرخی شدن ارز نباید تاثیری در بازار نهاده های دامی داشته باشد زیرا دولت قصد اعلام کرده که مابه التفاوت ایجاد شده را به شکل یارانه پوشش می دهد.
عزیزاللهی اظهار داشت: گروهی از واردکنندگان که پیش از این ارز مبادله ای برای واردات دریافت نمی کردند با نرخ بازار ثبت سفارش انجام می دادند و اکنون که نرخ دلار به ۴۲۰۰ تومان کاهش یافته، باید قیمت محصول خود را کاهش دهند.
وی افزود: آن دسته از واردکنندگان که با ارز مبادله ای واردات انجام می دادند نیز به دلیل آنکه دولت پرداخت یارانه ناشی از اختلاف قیمتی ایجاد شده را متقبل شده، نباید محصولات خود را افزایش قیمت دهند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران ادامه داد: این در حالیست که با اعلام سیاست جدید ارزی دولت، برخی وارد کنندگان سوء استفاده کرده و اقدام به افزایش قیمت نهاده های دام و طیور کرده اند به شکلی که به تازگی قیمت هر کیلوگرم ذرت دامی به ۱۱۵۰ تومان، جو ۱۰۸۰ تومان و کنجاله سویا ۲۲۰۰ تومان رسیده است و حتی یکی از واردکنندگان ذرت دامی را به نرخ ۱۲۵۰ تومان عرضه می کند که بیش از ۱۰ درصد افزایش دارد.
به گفته وی، در اواخر سال ۹۶ قیمت هر کیلوگرم ذرت دامی بین ۹۳۰ تا ۹۵۰ تومان، جو ۹۷۰ تومان و کنجاله سویا ۱۹۰۰ تومان بوده است.
عزیزاللهی درباره تاثیر تغییرات نرخ جهانی نهاده ها بر بازار داخلی گفت: در ماه های پایانی سال ۱۳۹۶ قیمت جهانی نهاده ها افزایش یافت که در همان زمان منجر به افزایش قیمت این محصولات شد بنابراین تغییرات قیمتی نرخ جهانی تاثیر خود را بر قیمت نهاده ها داشته به طوری که در اواخر اسفندماه کنجاله سویا اگر ۳۷۰ دلار خریداری می شد به قیمت ۴۸۰ دلار رسید.
وی اضافه کرد: این بدان معناست که در ماه های پایانی سال گذشته نرخ هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار ۱۷۰۰ تومان بود که به ۱۹۰۰ تومان رسید و اکنون به ۲۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

**سیاست ارز تک نرخی به نفع اقتصاد است
مدیرعامل اتحادیه صنفی دامداران بر این باور است که سیاست تک نرخی شدن ارز به نفع اقتصاد کشور است به طوری که دولت با پرداخت یارانه ۴۰۰ تومانی تلاش در تعدیل قیمت محصولات کشاورزی دارد اما با وجود اقدامات مثبت دولت این موضوع در بازار موجب تعدیل قیمت ها نشده است.
وی از دستگاه های مرتبط در تنظیم بازار خواست تا در حمایت از تولید داخلی و مصرف کننده اقدام به کاهش قیمت ها کنند، نه این که خود قیمت نهاده های تنظیم بازاری را افزایش دهند.
به گزارش ایرنا، طبق آمارها، سالیانه نزدیک به ۹ میلیون تن انواع نهاده های دامی ذرت، جو و کنجاله سویا به ارزش حدود سه میلیارد دلار وارد می شود؛ در واقع نزدیک به ۸۰ درصد نهاده های مورد نیاز کشور وارداتی است.
به گزارش ایرنا، دولت از ۲۱ فروردین ماه یکسان سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومان کلید زد و در روزهای گذشته ضمن تهیه و تصویب دستورالعمل های تامین ارز مورد نیاز هموطنان در دولت، شیوه های تخصیص ارز نیز از سوی بانک مرکزی اعلام شده است.
در نظام جدید ارزی دولت قصد دارد برای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، یارانه ای را برای واردات کالاهای اساسی در بخش کشاورزی از جمله نهاده های تولید بپردازد.
چندی پیش «حمید ورناصری» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: نهاده های اساسی همچون کنجاله سویا، ذرت و جو کشور تامین است و نهاده های دامی با قیمت های تنظیم بازار، در اختیار اتحادیه ها و تشکل ها استانی و در نهایت تولیدکنندگان قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: دولت همیشه در حمایت از تولید داخلی، به موضوع نهاده های دامی توجه ویژه ای داشته و ارز مبادله ای را به آنها اختصاص می دهد؛ اکنون نیز با وجود تک نرخی شدن ارز، این حمایت های یارانه ای ادامه می یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.