کد خبر : 32087
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 خرداد 1396 - 10:46

افزایش تولیدات زراعی با رویکرد اقتصاد مقاومتی

میزان تولید محصولات زراعی طی سال های ۹۳ تا ۹۵ با رویکرد اقتصاد مقاومتی، افزایش قابل توجهی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگو با  ایرنا بیان کرد: توفیقات دولت تدبیر و امید در بخش تولیدات این حوزه نسبت به دوره های قبل، بسیار امیدوارکننده است و میزان تولید محصولات زراعی طی سال های ۹۳ تا ۹۵ با رویکرد اقتصاد مقاومتی، افزایش قابل توجهی داشته است.
علیرضا شعبان نژاد اظهار کرد: تولید محصولات زراعی از یک میلیون و ۵۲۲ هزار و ۹۲۵ تن در سال ۹۳ ، به یک میلیون و ۶۲۴ هزار و ۶۶۶ تن در سال ۹۴ و با سه و نیم درصد رشد به یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۵۲۹ تن در سال ۹۵ رسید .
به گفته شعبان نژاد تولید محصولات باغی نیز از ۴۱۰ هزار و ۱۹۴ تن در سال ۹۳ ، به ۵۴۱ هزار و ۲۶۲ تن در سال ۹۴ و با هشت درصد رشد به ۵۸۴ هزار و ۵۶۲ تن در سال ۹۵ رسید.
وی افزود: تولید دانه های روغنی نیز از ۱۰ هزار و ۶۰۳ تن در سال ۹۴ ، به ۱۱ هزار و ۳۱۴ تن در سال ۹۵ افزایش یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: در زمینه طرح کشت دوم و پرورش راتون در اراضی شالیزاری استان نیز وضعیت رو به بهبود است به طوریکه از ۵۸ هزار هکتار سطح زیر کشت سال ۹۴ با سه درصد رشد ، به ۵۹ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۹۵ رسید.
شعبان نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه در نظر است در برنامه خوداتکایی در تولید روغن، گام های اساسی برداشته شود؛ در استان گیلان نیز برنامه ریزی لازم برای افزایش تولید دانه های روغنی انجام شده و سال گذشته سطح زیرکشت دانه های روغنی به چهار هزار و ۳۵۶ هکتار و میزان تولید آن به ۱۱ هزار و ۳۱۴ تن رسید.
وی گفت : تولید برنج سفید استان گیلان نیز با رشدی ملایم از ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تن در سال ۹۳ ، به حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن در سال ۹۵ رسیده است.

** افزایش تولیدات دامی؛
شعبان نژاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: در زمینه تولید گوشت سفید و قرمز، شیر و تخم مرغ نیز طی سه سال اخیر وضعیت گرچه نه با رشد قابل توجه، ولی ثبات همراه بوده است.
وی ادامه داد: تولید گوشت سفید در گیلان از ۱۱۴ هزار و ۵۳۴ تن در سال ۹۳ به ۱۱۷ هزار تن و گوشت قرمز از ۳۴ هزار تن به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تن در سال ۹۵ رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: تولید شیر نیز از ۲۳۸ هزار و ۹۸۳ تن در این مدت به ۲۵۷ هزار تن و تخم مرغ نیز از ۱۹ هزار و ۳۶۲ تن به ۱۹ هزار و ۸۰۰ تن رسید.

** حفظ کاربری و تجهیز اراضی زراعی؛
شعبان نژاد همچنین گفت: در خصوص حفظ کاربری اراضی کشاورزی بعنوان یکی از عوامل مهم در تولید محصول، شاهد رشد بوده ایم به نحوی که پوشش کامل حفاظتی اراضی کشاورزی از ۱۸۵ هزار و ۱۸۰ هکتار در سال ۹۳ ، به ۳۵۸ هزار در سال ۹۵ هکتار رسید.
وی ادامه داد: تجهیز و نوسازی اراضی گیلان نیز از سالانه ۵۰۰ هکتار در سال ۹۳ ، به ۱۰ هزار هکتار در سال ۹۵ افزایش یافت.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین طی این سه سال، ۶۶ کیلومتر شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در استان احداث شد.

** جایگاه برتر گیلان در تولید محصولات کشاورزی؛
گیلان در روشنای ثبات اقتصادی کشور ، اکنون در زمینه بسیاری تولیدات کشاورزی نظیر چای خشک با حدود ۳۰ هزار تن تولید، فندق با ۱۷ هزار و ۴۳ تن ، بادام زمینی با ۱۰ هزار و ۵۶۲ تن ، پیله ابریشم با ۳۹۶ تن ، صید ماهیان استخوانی و کیلکا با ۱۷ هزار تن ، صنوبرکاری با ۵۰ هزار هکتار و برداشت گل گاو زبان با ۳۰۱ تن رتبه نخست را در کشور داراست.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان، این استان در زمینه تولید شلتوک برنج با یک میلیون و ۷۲ هزار و ۶۶ تن ( معادل ۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار تن برنج سفید )، کیوی با ۱۳۳ هزار و ۷۷۹ تن، آبزی پروری با ۵۱ هزار تن، استحصال خاویار با ۹۱۰ کیلوگرم ، تولید جوجه یک روزه با ۲۹۰ میلیون قطعه در هر دوره، رتبه دوم کشور را از آن خود کرده است.
در تولید زیتون نیز گیلان با ۱۷ هزار و ۳۵۰ تن و در زمینه جوجه کشی با توان تولید ۴۵۰ میلیون قطعه و میزان تولید ۲۸۰ میلیون قطعه ، جایگاه سوم کشور را دارد.
بر اساس آمارها در پرتو تدابیر کارشناسی دولت تدبیر و امید برای ایجاد آرامش و ثبات به عنوان عامل اصلی رونق تولید و سرمایه گذاری و اشتغال، اکنون وضعیت بخش کشاورزی گیلان نسبت به گذشته بهبود یافته و امید دست اندرکاران این بخش نیز افزایش یافته است.
گیلان که تنها ۹ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده ، با دارا بودن ۳۱ درصد اراضی کشاورزی نسبت به سطح وسعت استان ، رتبه چهارم را در کشور داراست.
گیلان افزون بر ۴۳۸ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که از این میزان، ۲۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت برنج است.
۳۵ درصد اراضی استان نیز زیر کشت محصولات زراعی و باغی است و بنابر آمارها ۳۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند که معادل ۲۸ درصد جمعیت شاغل استان است.
بر اساس آمارهای موجود ، میزان تولید سالانه محصولات زراعی گیلان به یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۵۲۹ تن ، محصولات باغی به ۵۸۴ هزار و ۵۶۲ تن ، محصولات دامی به ۴۶۷ هزار و ۵۰۰ تن ، آبزیان به ۶۸ هزار تن می رسد.
گیلان همچنین یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۳۰۰ راس دام ، ۶۹ واحد پرورش مرغ مادر با ظرفیت ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار قطعه در هر دوره، ۷۹۵ واحد فعال مرغداری گوشتی به ظرفیت ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه، ۲۳ واحد کارخانه جوجه کشی و هفت واحد پرورش مرغ اجدادی دارد.
کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش امیدوارند در پرتو توجه و درایت دولت، شاهد رونق فزون تر این بخش مهم و تعیین کننده اقتصاد گیلان و کشور باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.