کد خبر : 38281
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1396 - 13:44

اعطای تسهیلات برای ایجاد سایبان‌ در باغات + جزییات

به منظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید، تسهیلات بانکی برای ایجاد سایبان‌در باغ‌های کشاورزان اعطا می شود.

به منظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید، تسهیلات بانکی برای ایجاد سایبان‌در باغ‌های کشاورزان اعطا می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سالگرد پیروزی انقلاب خبر از ارائه تسهیلات بانکی برای ایجاد سایبان‌در باغ‌های کشاورزان به منظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید داد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از تسنیم، محمدعلی طهماسبی گفت: یکی از طرحهای اقتصادی مقاومتی در بخش کشاورزی توسعه گلخانه‌ها است؛ ۳٫۵ میلیون هکتار گلخانه در دنیا وجود دارد که عمده آن در کشورهای آسیایی است که با تنش‌های آبی همراه است و این امر در کشور ما ۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار است.

وی افزود: قرار است در برنامه ۱۴۰۴ سطح گلخانه‌های کشور به ۵۸ هزار هکتار برسد و در کنار آن تجهیزات موجود در گلخانه‌های فعلی نیز بازسازی شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گلخانه‌های کوچک مقیاس در کشور ما در حال فراگیر شدن است ادامه داد: توسعه گلخانه‌های بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس مورد حمایت دولت است و به دنبال آن هستیم که محصولات آب‌بر را به داخل محیط‌های بسته ببریم تا صرفه‌جویی انجام شود.

طهماسبی با بیان اینکه ایجاد سایه‌بان‌ها در باغ‌های کشاورزان مورد توجه است، گفت: این امر باعث تصفیه هوا در کنار ایجاد توسعه و اشتغال می‌شود و از خسارتهای کشاورزان می‌کاهد و میزان بهره‌وری را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تسهیلات مورد نیاز برای ایجاد سایبان‌ها مانند گلخانه‌ها در کشور از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین می‌شود، گفت: محصولات باغی در اثر تنش‌های آبی و خسارات ناشی از تگرگ از بین می‌رود که این روشی است که علاوه بر جلوگیری از این خسارات و بالا بردن راندمان تولید کیفیت محصولات تولیدی را نیز بهبود می‌باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار باغ در کشوروجود دارد که ۹۰۰ هزار هکتار از این باغ‌ها نیاز به بازسازی داشته و فرسوده ‌اند زیرا عمر مفید باغ‌ها ۲۵ سال است که در مرحله اول قرار است تسهیلات لازم برای بازسازی ۶۰۰ هزار هکتار از باغ‌ پرداخت شود.

وی تصریح کرد: در این راستا یک کارشناس ترکیه‌ای به ایران آمد و به باغات تویسرکان همدان رفت تا آموزش‌های لازم را برای پیوند زدن درختان و مقاومت آنها در مقابل سرمازدگی بالا ببرد.

طهماسبی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه شواهد موجود در بازار بیانگر آن است که سوداگری عرضه میوه شب عید از اکنون آغاز شده است چه برنامه‌ای در این ارتباط دارید، گفت: در سال گذشته محصولات پرتقال ما دچار سرمازدگی شد اما در سالجاری میزان تولید این محصول به حدی است که باغداران محصولات خود را به قیمت ۸۰۰ تومان تا ۱۰۰۰ تومان به فروش می‌رسانند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بیش از ۵ میلیون تن مرکبات در کشور تولید شده است و به دنبال آن هستیم که با اختصاص یارانه صادراتی دولت پرتقال صادر کنیم.

وی یادآور شد: دولت ۵۰ میلیارد تومان برای صادرات پرتقال و سیب اختصاص داده است.

طهماسبی همچنین درباره وضعیت تولید سیب در کشور گفت: ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیب تولید شده است که تنها حدود ۴۰۰ هزار تن آن سیب صنعتی و درجه ۳ است که آنها برای فرآوری و تبدیل و کنستانتره آب سیب به صنایع تبدیلی می‌روند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سالجاری ۳۸۰ هزار تن سیب صادر شده است که این رقم در سال گذشته ۳۵۳ هزار تن بود که از طریق مبادله پایاپای با موز صورت گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلیل افزایش قیمت موز و رسیدن نرخ آن به ۸ هزار تومان به دلیل مبادله پایاپای با سیب است یا علت دیگری دارد، گفت: با توجه به اینکه این محصول وارداتی است افزایش نرخ دلار و یورو به شدت در بالا رفتن این محصول تاثیرگذار است و مبادله پایاپای ارتباطی به این موضوع ندارد.

طهماسبی میزان تولید کیوی را نیز مازاد و نیاز مصرف کشور دانست و گفت: در سالجاری حدود ۳۰۰ هزار تن کیوی تولید شده است که برای آنکه روی دست باغداران نماند باید ۱۰۰ هزار تن آن صادر شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به وضعیت مازاد پرتقال در بازار مصرف برخی باغداران جنوبی کشور از جمله فسا محصولات خود را برداشت نکردند تا بتوانند آنها در روزهای دیگر وارد بازار کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.