کد خبر : 37228
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1396 - 9:33

استقرار ناظرین کشاورزی در پروژه های جهاد کشاورزی

استقرار ناظرین در کل پروژه های جهاد کشاورزی از اولویت هاست.

استقرار ناظرین فنی و مهندسی در کل پروژه های جهاد کشاورزی از اولویت هاست.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی، گفت:۶۳۱ شرکت فنی و مهندسی کشاورزی در استان در راستای تحقق اهداف بخش کشاورزی و ارائه خدمات و دانش فنی به کشاورزان فعال هستند.

امین آقایی در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی هستند، افزود: این سازمان با ۱۳ هدف از جمله حمایت از حقوق صنفی مهندسین، تلاش برای ایجاد اشتغال، گسترش دانش و فناورری، حفظ محیط زیست، نظارت بر حسن اجرای کار جامعه هدف، فعال است.

وی اولویت های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان را در قالب هشت مورد بیان و اظهار کرد: این هشت مورد شامل توسعه کشت زعفران و سنجد و چغندرقند و گیاهان دارویی، تقویت پنجره واحد، نظارت بر واحدهای خدمات رسان، تقویت جایگاه سازمان، تداوم طرح نهضت سواد آموزی با مشارکت فنی و حرفه ای، تقویت شرکت های منابع طبیعی، برنامه برای صدور شناسنامه باغات، برنامه استقرار ناظرین فنی و مهندسی در کل پروژه های جهاد کشاورزی و مزارع چغندر قند، طرح پرتال کشاورزیار و کمک به ساخت ساختمان جدید سازمان است.

آقایی با بیان اینکه توجه به ترویج در عرصه کشاورزی استان می تواند در حفاظت از منابع آب و خاک موثر باشد، افزود: میانگین آموزش بهره برداران در دوران دولت یازدهم نزدیک به ۲۳ دقیقه بود که در اواخر فعالیت این دولت به ۴۷ دقیقه افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین طرحی که می تواند در زمینه حفاظت از خاک و بهبود شرایط آن موثر باشد، به کارگیری شیوه کشاورزی حفاظتی است، اظهار کرد: در سالهای اخیر اعتبارات مناسبی برای تجهیز ناوگان حمل و نقل کشاورزی استان تخصیص داده شده که می تواند در زمینه حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع خاکی موثر باشد.

آقایی بیان کرد: اجرای کشاورزی حفاظتی تنها الگویی است که می تواند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه موثر باشد و به حفظ رطوبت خاک، افزایش مواد آلی خاک و کاهش هزینه ها وبهبود ساختار خاک کمک کند.

وی ادامه داد: استقرار کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه با آموزش بهره برداران بخش کشاورزی نیز یکی از دیگر راهکارهای تعادل در حوزه و حفاظت از خاک به شمار می رود.

آقایی بیان کرد: تنها راهکاری که می تواند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه موثر باشد بحث توسعه پایدار و آموزش مردم است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای ۲۳۵ هزار بهره بردار با ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

این استان با تولید سالانه ۱٫۲میلیون تن سیب درختی، ۱٫۸ میلیون تن چغندر قند، بیش از ۱۷ هزار تن عسل و افزون بر ۴۰۰ هزار تن گندم جزو استان های موفق در بخش کشاورزی است.

سنتی بودن کشاورزی و پایین بودن متوسط دانش کشاورزان منطقه از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی در آذربایجان غربی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.