کد خبر : 31105
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 - 23:37

استفاده از پودر موبر در تولید هندوانه صحت ندارد

هندوانه های عرضه شده در بازار مربوط به مناطق جنوب کشور شامل کرمان و سیستان و بلوچستان است

مقام مسئول: استفاده از پودر موبر در تولید هندوانه صحت ندارد

«بهنام پاد» در گفت و گو با ایرنا درباره انتشار خبری در شبکه های مجازی مبنی بر اینکه برای تولید سریع هندوانه از پودر بهداشتی (موبر) که حاوی کلسیم است، استفاده می شود، افزود: هندوانه های عرضه شده در بازار مربوط به مناطق جنوب کشور شامل کرمان و سیستان و بلوچستان است و براساس بررسی های بعمل آمده هیچ مورد استفاده از پودر موبر در مزارع هندوانه گزارش نشده است.
وی بکارگیری پورد موبر را در تولید هندوانه را شایعه دانست و اظهار داشت: بخش عمده خاک های ایران آهکی و دارای ph قلیایی است بنابراین نیازی به استفاده از مواد حاوی کلسیم وجود ندارد.
رئیس گروه گوجه فرنگی و جالیزی دفتر محصولات علوفه ای وزارت جهادکشاورزی، تصریح کرد: پودر بهداشتی از جنس آهکی است و نه تنها باعث رشد سریع و یا قرمزی هندوانه نمی‌شود، بلکه می تواند موجب خشک شدن بوته گیاه هندوانه و گیاهان دیگر نیز شود.
به گزارش ایرنا، به تازگی در شبکه های مجازی منتشر شده که باتوجه به شروع فصل گرما و افزایش تقاضای بازار به میوه های فصلی مانند هندوانه برخی از کشاورزان سودجو به دلیل نبود سیستم های نظارتی دست به تقلب خطرناک در طی مراحل کاشت این محصول یعنی رشد سریع و عرضه آن با قیمت مناسب کرده اند که باعث مسمومیت عده ای ازهموطنان درچند هفته اخیر و عوارض جبران ناپذیر دیگر شده است.
براساس این گزارش ها در شبکه های مجازی استفاده از پودر بهداشتی ‘موبر’ بدلیل داشتن ترکیبات دارای کلسیم است که باعث ترک نخوردن ، رسیدن سریعتر و رنگ مناسب هندوانه می شود که بتازگی رواج پیداکرده است که کشف وشناسایی این تقلب با قاچ کردن هندوانه و مشاهده شکل کلسیفه واستخوانی درگوشت میوه قابل تشخیص است. درصورت مصرف هندوانه حاوی پودر بهداشتی علائمی مانند گلودرد، سردرد، تاری دید،حالت تهوع روبرو می شوید که باید سریع خود رابه اورژانس برسانید.
هندوانه با نام علمی Citrullus lanatus نوعی بوته و میوه از تیره کدوییان و دسته صیفی جات است که در جالیز رشد می‌کند و منشأ آن از آفریقای جنوبی است.
تلاش های قابل توجهی برای تولید انواع مقاوم به بیماری و انواع بی‌دانه با دانه‌های سفید قابل هضم صورت گرفته و بسیاری از ارقام هستند که می‌توانند ۱۰۰ روز بعد از کاشت میوه کامل تولید کنند.
پودر بهداشتی موبر یا نوره پودری (حنا زرد) فراورده خاک گون و پودر شکل به رنگ سفید است که از آهک و زرنیخ درست می شود و از آن برای موزدایی٬ به کار گرفته می‌شود.
این پودر که خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد به علت وجود آرسنیک قابل استفاده نیست. البته امروزه ماده آرسنیک در کارخانجات جداسازی و صادر می شود و ماده آرسنیک در خارج کشور به صورت شیمیایی جهت تهیه داروهای ضدسرطان با نام آرسنیک تری اکـساید استفاده می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.