کد خبر : 37132
تاریخ انتشار : جمعه 15 دی 1396 - 10:46

آمادگی بورس برای اجرای طرح قیمت تضمینی گندم

بازار بورس کالا آمادگی اجرای طرح قیمت تضمینی برای گندم را دارد.

بازار بورس کالا آمادگی اجرای طرح قیمت تضمینی برای گندم را دارد.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: با وجود دغدغه مسئولان جهاد کشاورزی در اجرای طرح قیمت تضمینی برای محصول گندم، بازار بورس کالا آمادگی کامل در این زمینه را دارد.

اکبر میرزاپور در گفت‌گو با تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه بورس کالا در مقایسه با بورس اوراق بهادار بورس جوانی محسوب می‌شود اظهار داشت: بورس کالای ایران از نظر عملکرد یک بازار بزرگ دست اول محسوب می‌شود که ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال گذشته ۸۱ هزار میلیارد تومان بود.

میرزاپور با بیان اینکه یکی از کارکردهای اصلی بازار بورس کالای ایران تأمین مالی است گفت: در این زمینه ابزارهای مختلفی وجود دارد و بازار بورس به منظور مقابله با نوسانات قیمتی ابزارهایی را در اختیار فعالان بازار قرار می‌دهد که بدون دغدغه روی کسب و کار خود متمرکز شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم و شاخص در استان کرمانشاه اجرای ماده ۳۳ قانون بهره‌وری بخش کشاورزی است عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های کرمانشاه این استان در کنار خوزستان به عنوان استان پایلوت اجرای ماده ۳۳ انتخاب شدند.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با بیان اینکه در سال ۹۴ در استان کرمانشاه محصول جو و در همان سال در استان خوزستان برای محصول دانه‌ای انتخاب شده بودند افزود: با توجه به عملکرد مناسب در این دوره دولت این طرح را به کل کشور تسری داد و اکنون برای جو و ذرت در سراسر کشور اجرا می‌شود.

میرزاپور اظهار کرد: در گذشته کل محصولات تولیدی کشاورزان از جمله جو و ذرت در قالب سیاست‌ خرید تضمینی مورد معامله قرار می‌گرفت به این صورت که دولت محصول را از کشاورز خریداری مو مدتی با هزینه قابل توجهی نگهداری می‌کرد و در نهایت آن را عرضه یا مصرف می‌کرد.

وی افزود: در سیاست قیمت تضمینی محصول توسط خود کشاورز در بورس فروخته می‌شود و با هر قیمتی که معامله کردند مابه‌التفاوت آن قیمت با قیمت دولت به عنوان تضمینی به کشاورزان پرداخت می‌شود و که سال نخست برای جو و سال ۹۵ و ۹۶ برای دو محصول جو و ذرت اجرا شد.

میرزاپور با بیان اینکه برای این منظور انبارهای بسیاری پذیرش شده و امسال ۲۵ انبار در نقاط گرمسیری و سردسیری استان وجود داشت گفت: با این طرح مدت زمان وصول مطالبات کشاورز که در گذشته ماه‌ها بود اکنون به دو یا سه روز کاری تنزل پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان پرداخت مابه‌التفاوت برای محصولات مختلف تفاوت دارد افزود: پرداخت این مابه‌التفاوت ممکن است چند ماه طول بکشد اما چون بخش قابل توجهی معادل ۹۵ درصد از قیمت تضمینی در بورس معامله می‌شود مدت زمان پرداخت مابه‌التفاوت چندان مورد توجه کشاورز قرار نمی‌گیرد.

میرزاپور با بیان اینکه احتمال اجرای این طرح برای گندم در سال‌های آینده وجود دارد گفت: دولت به گندم نگاه استراتژیک دارد و با توجه به وسعت و تعداد فعالان در این حوزه دغدغه و نگرانی دولت برای این محصول بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه کل تولید ذرت در کشور ۶۰۰ هزار تن و بسیار بیشتر از نیاز است بنابراین این میزان به راحتی در بازار عرضه می‌شود افزود: درباره محصول جو نیز سال گذشته یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن تولید شد و هرچند در مدت طولانی‌تر اما در نهایت در بازار عرضه شد اما عرضه ۱۰ میلیون تن گندم برای مدت دو ماه برای دولت نوعی دغدغه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.