کد خبر : 31016
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 - 12:18

آغاز پرداخت تسهیلات به باغداران

تمام شعب بانک کشاورزی از امروز پرداخت تسهیلات به باغداران را بر اساس نظرات کارشناسی از برآورد خسارت آغاز کردند.

آغاز پرداخت تسهیلات به باغداران خسارت دیده از برف مازندران

 بارش برف و کاهش دمای بی سابقه ۱۵ تا ۱۷ درجه زیر صفر در مازندران در اوایل آذرماه سال پیش که مصادف با برداشت مرکبات ۱۱۰هزار هکتار از باغات این محصول بوده است ،سبب از بین رفتن نیمی از سردرختی باغداران و بخش عمده ای باغات مرکبات و کیوی این خطه شمال کشور شد.
از آنجاییکه مازندران در تولید مرکبات و کیوی رتبه نخست کشور را دارد و تولید این ۲ محصول باغی از مهمترین منابع درآمدی کشاورزان استان محسوب می شود ، دولت تدبیر و امید هفت بسته حمایتی را برای جبران خسارت به باغداران در هیات دولت تصویب کرد.
دولت به منظور جلوگیری از سوء استفاده فرصت طلبان و تنظیم بازار درابتدا ،خرید تضمینی انواع مختلف پرتقال و کیوی با قیمت های متفاوت را آغاز کرد که بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران ۱۳۲هزار تن انواع پرتقال به صورت تضمینی خریداری شد.
همچنین دولت برای جبران خسارت حتی پرتقال هایی که براثر یخبندان امحا شده بود را کیلویی ۳۵۰ تومان خریداری کرد و مبلغ ۵۰۰میلیارد ریال به صورت بلاعوض به بیش از ۵۱ هزار بهره بردار مرکبات استان مازندران پرداخت کرد.
تصویب ۲هزار میلیارد ریال تسهیلات برای اصلاح و باز سازی باغات مرکبات و کیوی یکی از هفت بسته حمایتی دولت بوده است که پرداخت آن از امروز در شعب بانک کشاورزی استان آغاز شده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران حدود ۳۰ هزار پرونده برای دریافت تسهیلات تا سقف ۵۰۰میلیون ریال با کارمزد ۱۰ درصد برای باغداران استان تشکیل و به شعب بانک کشاورزی استان ارسال شد.
محسن صادقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هر چند بر اساس مصوبه هیات دولت هنوز بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ۲هزار میلیارد ریالی به باغداران استان مازندران به این بانک ابلاغ نکرده است، اما بانک کشاورزی از منابع داخلی پرداخت را شروع کرد.
وی اظهار داشت: تمام شعب بانک کشاورزی استان مازندران از امروز پرداخت تسهیلات به باغداران را بر اساس نظرات کارشناسی از برآورد خسارت ناشی از برف و یخبندان آغاز کردند.
طی ۲ سال گذشته سه حادثه تندباد شدید با سرعت بین ۹۰ تا ۱۳۰ کیلومتر ،سیل و برف و یخبندان خسارت سنیگنی را به بخش های مختلف به ویژه کشاورزی مازندران وارد کرده است.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران در سیل سال گذشته ۳۰۰میلیارد ریال ،طوفان امسال ۱۶۰میلیارد ریال و برف و یخبندان آذرماه گذشته حدود ۱۰هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی استان خسارت وارد کرد.
مازندران ۴۶۰هزار هکتار زمین های زراعی و باغی دارد و سالانه با تولید ۷۲محصول ،در ۱۵ نوع آن از جمله برنج، مرکبات، گل و گیاه ،کیوی و مرغ رتبه اول تا سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

[ad_2]

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.