کد خبر : 32345
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 تیر 1396 - 18:48

آخرین خبرها از پرداخت مطالبات گندمکاران از زبان سیف

تلاش داریم مطالبات گندمکاران در کوتاهترین زمان ممکن پرداخت شود.

مطالبات گندمکاران ظرف مدت دو هفته پرداخت می شود/برنج تایلندی در راه است

 

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا، ‘یزدان سیف’ در نخستین نشست خبری خود با ارایه گزارش عملکرد شرکت بازرگانی دولتی و وضعیت خرید گندم افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون پنج میلیون و ۱۵۸ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال گذشته اندکی کاهش را نشان می دهد.
وی با بیان این که تلاش داریم مطالبات گندمکاران در کوتاهترین زمان ممکن پرداخت شود، اظهار داشت: ارزش گندم مازاد خریداری شده از گندمکاران بیش از ۶۶ هزار میلیارد ریال است که تاکنون ۳۴ هزار میلیارد ریال ان پرداخت شده این بدان معناست که کشاورزانی که تا ۲۷ خرداد ماه محصول خود را تحویل مراکز خرید داده‌اند، حداقل ۵۰ درصد پول خود را دریافت کرده‌اند.
وی علت کاهش برداشت گندم دیم را کاهش میزان بارندگی ها از مهر تا بهمن سال گذشته دانست و اظهارداشت: این درحالیست که گندم تولیدی کشور به دلیل گلوتن و پروتئین مناسب از کیفیت بالا برخوردار باشد.
وی پیش بینی کرد: با توجه به کاهش بارندگی های سال گذشته به نظر می رسد در پایان فصل خرید تضمینی حجم گندم خریداری شده ۵۰۰ هزار تن معادل پنج درصد کمتر از سال گذشته باشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران اضافه کرد: ممکن است برخی کشاوزران اقدام به فروش محصول خود به دلالان کرده باشند اما با توجه به معرفی کشاوزران تولیدکننده به مراکز خرید قبل از آغاز فصل برداشت و معرفی کشاورزان جاه مانده از طریق مراکز شرکت خدمات حمایتی درصد این تخلفات بسیار کاهش یافته است.
سیف ادامه داد: اولویت پرداخت ها بر اساس زمان تحویل محصول است این بدان معناست که هر کشاورزی که زودتر محصول را برداشت و تحویل داده باشد زودتر بهای محصول خود را دریافت می کند به این ترتیب پول برای کشت دوم زمین های که محصول آنها برداشت شده باشد، فراهم است.
به گفته وی بیشترین حجم خرید گندم مربوط به استان های خوزستان با یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن ، گلستان یک میلیون و ۶۴ هزار تن، فارس ۷۳۳ هزار تن، خراسان ۲۹۱ هزار تن و اردبیل با ۲۸۳ هزار تن بوده است.

** برنامه افزایش ظرفیت سیلوهای ذخیره گندم به ۳۵۰ هزار تن
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولت ایران از افزایش ظرفیت سیلوهای گندم به ۳۵۰ هزار تن خبر داد و گفت: این اقدام برای اصلاح وضعیت نگهداری کالاهای استراتژیکی همچون گندم انجام می شود که از مجموع این سیلوها در یک تا دو ماه آینده دو سیلوی گندم در استان فارس به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.
وی برلزوم اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد و افزود: با هدف بالا بردن بهره‌وری در اقتصاد کشور ۱۴ شرکت غله منطقه‌ای به‌مرور به بخش خصوصی واگذار شدند که تاکنون دو شرکت در مناطق هفت و ۱۳ بوده است.

** وضعیت کشت کلزا و دانه های روغنی مطلوب است
سیف وضعیت کشت دانه های روغنی امسال را بسیار مطلوب دانست و گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران تا پیش از امروز ۱۴۰ هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری کرد
که با افت تولید میزان تحویلی ۱۳۴ هزارتن بوده است.
وی درباره پرداخت مطالبات کلزا کاران با بیان این که کلزاکاران از ابتدای فصل خرید تضمینی تاکنون ۸۰ درصد مطالبات خود را دریافت کرده‌اند اظهارداشت: از سه هزارو ۷۰۰ میلیارد ریال مطالبات تنها ۷۰۰ میلیارد ریال باقی مانده که در سریعتر زمان ممکن پرداخت می شود.

** ثبات نسبی قیمت برنج با عرضه ۳۰ هزارتن در طرح ضیافت ماه رمضان
این مقام مسئول اقدامات شرکت بازرگانی دولتی برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان را موفق دانست و گفت: برخی کالاها از جمله برنج در ماه رمضان با اندکی افزایش قیمت روبه رو بود که اجرای طرح ضیافت و توزیع ۳۰ هزار تن از این کالای اساسی، قیمت این محصول را به ثبات نسبی رساند.
وی با تاکید براین که مشکلی در تامین کالاهای اساسی کشور نداریم اظهارداشت: وضعیت ذخایر کالاهای اساسی مطلوب است ضمن این که بخشی از کالاهای استراتژیک‌ مورد نیاز مانند روغن از محل تولید داخلی تأمین می شود.

** برنج تایلندی در راه است
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت واردات برنج تصریح کرد: کشورهای هند و تایلند بزرگترین صادرکنندگان برنج در جهان هستند که از ۵۰ میلیون تجارت برنج در دنیا بخش عمده ان در دست هند و تایلند قرار دارد و مابقی در اختیار ویتنام و دیگر کشورهاست.
وی علت خرید برنج از کشورهای مختلف را جایی برای چانه زنی و شکستن انحصار عنوان کرد و افزود: سعی داریم با شکستن انحصار واردات از یک کشور قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهیم که این مهم یکی از سیاست‌های شرکت بازرگانی دولت ایران است.
وی اضافه کرد: به همین منظور از تایلند برنج وارد کرده‌ایم که کشتی آن ۱۷ و ۱۸ ماه جاری در بنادر کشور پهلو می گیرد.
وی در پاسخ به انتقاد انجمن واردکنندگان برنج درخصوص رقابت بخش دولتی و خصوصی در واردات برنج گفت: شرکت بازرگانی دولتی رقیب انجمن وارد کنندگان برنج نیست و این شرکت آمادگی مذاکره با بخش خصوصی را در این خصوص دارد تا روش اجرا و چگونگی تأمین نیاز برنج وارداتی مشخص شود.

** ممنوعیت فصلی واردات برنج در دست بررسی است
این مقام مسئول در شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: ممنوعیت فصلی واردات برنج با توجه به منافع تولید کتنندگان در نظر گرفته شده است بنابراین نباید توقع داشت که زمانی که کشاورز محصول برداشت می‌کند کشتی حامل برج خارجی کنار اسکله پهلو بگیرد.
به گفته سیف، این موضوع در کارگروه تنظیم بازار تحت بحث و بررسی است اما تاکنون به نتیجه مشخص نرسیده است.

** برنج های آلوده در حال تعیین تکلیف مراجع قضایی
سیف درباره پرونده برنج های آلوده موجود در انبار شرکت بازرگانی دولتی، گفت: مردم اطمینان داشته باشند که اولویت این شرکت تأمین و توزیع غذای سالم برای آنها است به همین منظور هیچ برنجی از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی خارج نمی‌شود مگر آنکه سالم و کیفی باشد، البته اگر خطایی در گذشته رخ داده از مردم عذرخواهی می کنم.
وی ادامه داد: بخشی از برنج‌های آلوده مصرف خوراک دام، بخشی معدوم و مابقی در حال طی مراحل قانونی و تعیین تکلیف است.

** شفاف‌سازی خرید کالاهای اساسی از طریق مناقصات بین‌المللی
وی درباره نحوه خرید خارجی کالاهای اساسی گفت: از سال ۱۳۵۷ تمام خریدها در قالب شورای خرید که متشکل از نمایندگان چند وزارتخانه بود انجام می‌شد،‌ اما به‌مرور این کار از طریق مناقصات بین‌المللی انجام شد تا شاهد شفافیت بیشتری در این حوزه باشیم.
وی با رد ادعای انحصار واردات برخی از کالاهای اساسی توسط شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد: انحصار واردات کالاهای اساسی خط قرمز ماست به همین دلیل شرکت در مناقصات بین‌المللی ورود پیدا کرده تا معاملات به طور کامل شفاف انجام شود ضمن اینکه نظام دو مرحله‌ای به یک مرحله‌ای تبدیل شده است.

** تشدید نظارت ها برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان
معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تائید تخلف تعدادی از شرکت های بخش خصوصی که وظیفه نگهداری امانی روغن‌های ذخیره استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی را برعهده داشتند، افزود: برای جلوگیری از اینگونه تخلفات شرکت دو سیاست کنترل کیفیت کالا در داخل انبارهای شرکت و بخش خصوصی با استفاده از فناوری اطلاعات و اجرای نظام موجودی برداری و کنترل ورود و خروج کالا از انبارها را در پیش خواهد گرفت.

** عرضه تمامی کالاهای اساسی از طریق بورس کالا
وی یکی از سیاست های شرکت بازرگانی دولتی را عرضه تمام کالاهای اساسی از طریق بورس دانست و گفت: برای اجرای این سیاست صدورحواله به کارگروه استانی و زیرنظر استانداران انجام می شود به این ترتیب شرکت بازرگانی دولتی دیگر هیچ کالایی را مستقیم به فروش نمی رساند.
وی با رد ادعای مبنی بر اینکه طبق قانون افزایش بهره‌وری، منع فروش کالاهای اساسی در بورس وجود دارد، افزودد: طبق ماده ۳۶ برنامه ششم فروش تمام کالاها از طریق بورس انجام خواهد شد و بر همین اساس در سال ۹۷ نظام خرید تضیمنی را در بورس مستقر می کنیم.
به گفته وی، این درحالیست که گندم استان های زنجان، اردبیل، خراسان شمالی و مرکزی از طریق بورس به فروش می‌رسد.

** مجلس تصمیم گیرنده طرح انتزاع در وزارت جهاد کشاورزی است
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره جداسازی طرح انتزاع از وزارت جهاد کشاورزی و احتمال واگذاری این شرکت به وزارت بازرگانی گفت: دولت لایحه خود را به مجلس شورای اسلامی ارایه داده است و اکنون در مجلس در دست بررسی است و ما طبق صلاحدید مجلس عمل می کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.